Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kjære KG lesere!

Som tittelen sier er jeg snart endelig færdi med tredje året på VGS studiespesialiserende linje, og er midt inni en stressende periode med særemne og mye annet som skal bli gjort. Midt oppi dette er jeg også utrolig usikker på hva jeg skal satse på videre! Det er så forferdelig mye å velge mellom, og jeg er så redd for at jeg velger noe som absolutt ikke passer meg!

Først og fremst kan jeg bare innrømme med engang at jeg har forferdelig lyst til å søke noe som inneholder skiskyting, som jeg har fått veldig stor interesse for de siste to årene. Nå er det slik at jeg aldri har prøvd skiskyting, og er veldig fersk i langrennssporet. Men jeg har i det minste fått skaffet meg ordentlig skøyteski, og er i gang føler jeg. Det jeg aller først hadde tenkt var å søke på en folkehøyskole, og satse på langrenn i første omgang. Nå er det slik at jeg ikke finner noen folkehøyskoler jeg virkelig vil til, kanskje bortsett fra Høgtun folkehøyskole. På hjemmesiden deres står det at nybegynnere gjerne må søke, så det hadde vel passet meg bra.

Likevel er jeg veldig usikker på om dette er en linje som blir å passe meg. Nå som skøyteteknikken begynner å bli litt bedre, synes jeg det er utrolig gøy, men jeg har aldri drevet så mye med idrett i bunn og grunn før.

Så har jeg heller begynt å se på høgskoler. Jeg synes det er flere muligheter her enn folkehøyskoler når det gjelder ski, men nivået virker jo kanskje en smule høyt for meg. Når det er sagt, så blir jeg selvfølgelig å trene mye i forveien viss jeg bestemmer for å søke på noe som helst som inneholder ski/langrenn, og får kjøpe meg noen rulleski i sommer og gå så mye jeg bare kan.

Jeg er jo selvfølgelig utrolig dum så vener så lenge med å faktisk tenke på dette, men tiden har bare løpt fra meg, hehe. Men bortsett fra ski så aner jeg ikke hva jeg skal ta. Fag jeg liker på VGS er historie, rettslære til en viss grad, men aldri i livet at jeg tar noe videre utdanning i historie..

Uff, dette ble litt langt og rotete, men jeg trenger virkelig å få ut ideene mine og tanker. Er det noen som har vært i samme posisjon, eller bare har noen råd å komme med? Setter pris på all tilbakemelding!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du kan prøve deg på FHS, da får du prøvd ut interessen din og finne ut om du virkelig ønsker å satse videre på det. Kanskje du får deg andre interesser også, eller blir mer sikker på hvilke andre ting du kunne tenke deg å gjøre?

For, dette med ski, er det virkelig noe du kunne tenke deg å LEVE av? Er det realistisk for deg, tror du? FHS er hvertfall en flott måte å kunne lære mer om dette som en hobby, og kan gi et grunnlag for videre utdanning.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar Coarvi:)

Ja, jeg blir mer overbevist om å ta folkehøy skole når du sier det på en slik måte. I bunn og grunn er kanskje det lurest. Men jeg er vel kanskje litt redd for å flytte langt vekk fra kjente og kjære til et helt nytt sted hvor jeg ikke kjenner noen. Men det må jeg jo muligens uansett :jepp:

Skrevet

Er vel ikke helt i samme situasjon, men kan kanskje komme med noen tips :)

Jeg går også siste året på vgs. Mitt fjerde år nå, fakisk. Fikk autorisasjon som tannhelsesekreætr i fjor (3 år vgs) og tar påbygg til generell studiekompetanse nå. Fant ut at jeg egentlig ikke ville jobbe som tannhelsesekretær, men er fortsatt litt usikker. Har nå søkt på to fhs, linjen grafisk design. Det er noe jeg synes virker utrolig spennende, men det er vanskelig å få jobb innen dette fagområdet. Grunnen til at jeg søkte fhs og ikke høgskole med en gang, var at på fhs kan man finne ut av om det faktisk er noe man vil satse på, og har evner innenfor. Her har jeg også mulighet til å skaffe meg grunnleggende kompetanse når det gjelder forskjellige teknikker, dataprogrammer osv. Det er en stor fordel når man skal på høgskole at man har noe grunnlag, hvis du skjønner. I tillegg er det det sosiale, og selvstendighet. Man vokser nok mye ved å gå på fhs, selv hvor voksen man tror at man er nå. Også får man 2 studiepoeng, som kan være en stor fordel når man skal søke seg videre på høgskole!

Ville nok rådet deg til å ta en prat med rådgiveren på skolen. Av erfaring vet jeg at ikke alle rådgivere er like flinke, men det er verdt å prøve!

Er litt enig med Coarvi. Det er et ganske smalt nåløye å komme gjennom dette med skiskyting, hvertfall hvis det er noe du skal leve av, og ikke har begynt før nå. Mange har trent siden de var små barn, og er på et høyt nivå i en alder av 18/19 år. Tror nok du skal jobbe steinhardt for å få det til. Nå vil jeg ikke bryte deg helt ned, det er ikke det som er min hensikt, men kan være en ting å tenke på :) Kanskje kan du drive med det som en hobby??

Håper hvertfall at du finner ut av ting!

Lykke til :klemmer:

Skrevet

Takk for svar SnikkSnakk :)

Hehe, ja, jeg skjønner at jeg ikke akkurat kommer til å bli den neste (kvinnelige) Ole Einar Bjørndalen, såpass realistisk skal jeg være, haha. Men takk for at dere ber meg om å være obs på dette. Jeg har tatt kontakt med en skiskyting klubb i nærheten av meg, og satser på at jeg får noen råd derfra (med tanke på å drive med dette som en hobby heller).

Men folkehøyskole blir jeg mer og mer sikker på:)Når det gjelder jobb muligheter er det vel trener og lignende man må tenke seg til.

Men jeg sliter skikkelig med å tenke på hva jeg skal gjøre viss jeg bestemmer meg for å legge dette ski greierne på hylla. Da ser jeg for meg at det blir juss studie med et halvhjertet forsøk:(

Skrevet

Ta deg et år på FHS først du :) Da vil du få drive med idrett/ski på heltid, og du merker fort om det er noe for deg eller ikke. Dersom du finner ut at ski er det beste i verden - men du ikke kan/vil/er god nok til å satse reellt selv, så kan du f.eks ta idrettstudie på en høyskole senere : bachelor der kan gjøre deg til kroppsøvingslærer , med master kan du nok også undervise på høyskoler etterhvert - bachelor går forresten også til å undervise på fhs. Du kan jo også ta trenerkurs gjennom Norges Skiforbund :)

Men bruk året på FHS til å finne ut hva du egentlig synes om ski. Er det en kjempekjekk hobby, er det din store lidenskap.. Eller er det kanskje noe som kan være gøy i ny og ne, men ikke noe du vil jobbe med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...