Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 5 år. Har vært alene med han siden han bare var noen mnd gammel (kastet ut barnefar pga en grusom hendelse). Barnefar er voldelig. Alltid fått høre hvor fæl jeg er, stygg, ubrukelig og blitt kalt så mye stygt som ikke egner seg her.. Jeg har gått til psykolog i lang tid for å komme meg over dette her og for å klare å bli meg igjen, ikke den som listet seg over gulvet og livredd for å si noe han kunne misforstå og eksplodere for.. Vi har vært i samtaler hos familievernkontoret og jeg fikk beskjed om at han har rett til å se sønnen annenhver helg. Han nekter meg å få pass til sønnen min, så jeg kan ikke ta han med meg på ferie i utlandet.

Sønnen min er redd faren sin, han sier pappa er slem og vil ikke at han skal komme hit eller at vi reiser dit. Så var det en helg han skulle komme og da eksploderte han for noe sønnen hadde gjort, slo han rett ned og skulle slå igjen da jeg gikk i mellom og han forstuet armen min. Jeg kastet han på dør. Gikk til politiet og barnevernet for å få hjelp til å få full foreldrerett. Jeg får ikke hjelp!!! Han har rett til å se sønnen får jeg beskjed om.. Hallo, han er livredd faren sin! Jeg er redd.. Jeg er redd menn, klarer ikke å møte en ny. Sønnen min blir agressiv og slår etter å ha sett faren sin, går noen dager så er han seg selv igjen.. helt til han ser faren igjen..

Alt jeg ønsker er at vi skal få være i fred og ha et normalt liv! Men familien hans presser på, lurer på hvorfor jeg nekter han å komme hit (han ringer aldri, han har 0 interresse, tror det er familien hans som presser på). Familien vet om alt som har hendt de 7 årene vi var sammen, og enda lurer de på hvorfor jeg ikke vil ha han her..

Hadde han hatt interesse av sønnen sin så hadde han ringt og spurt hvordan det går med han, gitt han bursdag og julegave.. Gutten blir jo skuffet over faren også.

Unnskyld at dette ble veldig rotete, men jeg gråter og har det fryktelig vondt etter en telefonsamtale med x svigermor nå. Jeg ramser ikke opp alle hendelser her i tilfelle noen kjenner meg igjen.. Det jeg vil med dette, er å få noen tips og råd til hva jeg skal gjøre, hvem jeg skal snakke med og hvilke rettigheter jeg har som mor. Jeg ønsker bare det beste for sønnen min, vil at han skal ha det bra.. Nå har han ikke sett faren sin på snart 3 mnd, ikke har vi hørt fra han, det er så godt og sønnen min er så glad om dagen.. :) Men er vondt å vite at plutselig en dag kan han komme..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du anmeldt eksen din til politiet for vold mot sønnen din og deg? Det må du gjøre. Har du snakket med familievernkontor?

Skrevet

Jeg fikk veldig vondt i meg når jeg leste dette, Jeg ville ha anmeldt han,kanskje du står sterkere i forhold til å få full forelsdrerett!

ville bare gi deg en klem :klemmer:

Skrevet

Takk for svar! :)

Vi har vært i møte hos familievernkontoret sammen flere ganger.

Jeg anmeldte det ikke, men de har papirene liggende i tilfelle det skulle skje noe mer. Og jeg må bare ringe om jeg bestemmer meg for å anmelde han.. men gjør jeg det har x svigermor truet med å ta fra meg gutten. :tristbla:

Skrevet

Jeg fikk veldig vondt i meg når jeg leste dette, Jeg ville ha anmeldt han,kanskje du står sterkere i forhold til å få full forelsdrerett!

ville bare gi deg en klem :klemmer:

Tusen takk :klemmer:

Gjest Annaires
Skrevet

Din x-svigermor har ingen ting hun skulle sagt.

Anmeld mannen med en gang! Det er det eneste riktige.

Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Din x-svigermor kan ikke ta fra deg gutten om du anmelder sønnen hennes. Det eneste riktige er å anmelde xin x for det han gjør.

• Liker 1
Skrevet

Han kan heller ikke nekte deg pass. Om ikke barnefar kommer å skriver under på pass så kan politiet sende ut pass uten hans samtykke. Bare gå på passkontoret du :)

Gjest Annaires
Skrevet

Han kan heller ikke nekte deg pass. Om ikke barnefar kommer å skriver under på pass så kan politiet sende ut pass uten hans samtykke. Bare gå på passkontoret du :)

Dette stemmer vel ikke?

Skrevet

Jo det stemmer. Har gjort det selv.

Skrevet

Dette stemmer vel ikke?

Nei, gjør nok ikk det.. Må ha underskrift av begge foreldrene. Jeg har prøvd.

Skrevet

Dette stemmer vel ikke?

Jo - det stemmer. Dersom far nekter for å være vrang, så vil mor få pass for å kunne reise på ferie. Greit at man i utgangpsunktet skal ha begges underskrift, men den ene skal faktisk ikke få bruke dette som "press" mot den andre.

Du MÅ anmelde denne manne for vold, BÅDE mot deg og mot ungen. Din svigermor kan du rett og slett drite langt i - HUN kan overhode ikke "ta fra deg" ungen. DU er ansvarlig for ditt barns velferd.

Ta kontakt med advokat, som er spesialist på familiesaker, da vil du får råd og veiledning ifht. hva du kan gjøre i denne situasjonen.

Situasjonen pr i dag er IKKE til beste for barnet, når han må ha samvær med en voldelig far. Og det må han heller ikke iflg. de siste endringer i barneloven. Dette vil en advokat kunne fortelle og rådgi deg rundt. Og du - ikke si du ikke har råd, dette gjelder DITT BARNS fremtid!!!!

Familievernkontoret er i sånne tilfeller bare tull, de er mest opptatt av "samarbeid" og at partene skal bli enige, og gir en lang f... i barnet og barnets behov.

Så kutter du kontakten med svigerfamilien. De gjør deg ikke godt, og de har heller ingen rettigheter ifht. barnet i denne situasjonen. Så lenge de ikke respekterer deg og det deres sønn har gjort mot deg, ja da har ikke du noe som helst bruk for disse menneskene i livet ditt.

du må forøvrig gjerne sende meg et pm hvis du vil.

• Liker 3
Skrevet

Nei, gjør nok ikk det.. Må ha underskrift av begge foreldrene. Jeg har prøvd.

Tro meg, det stemmer! Skulle ha pass til barna, dro derfor ned til politiet og tok bilde og registrerte nødvendige opplysninger. Barnefaren skulle komme ned å skrive under samme dag. Han kom aldri. De ringte meg opp uken etter, og sa at han ikke hadde dukket opp. De sendte et brev til han om at han ikke hadde møtt og hvorfor. Han måtte svare på brevet innen 14 dager ellers ville de gi barna pass uansett. 16 dager etter så lå passet i posten. Så jo, det stemmer...

Skrevet

Tror det beste du kan gjøre er å anmelde han. Hvis ekssvigermoren din ringer igjen, ikke ta telefonen. Hun kan ikke ta fra deg sønnen din, og det kan heller ikke eksmannen din.

Skrevet

du må forøvrig gjerne sende meg et pm hvis du vil.

Tusen takk for svar! :) Får ikke sendt deg pm når du er gjest? :)

Tusen takk for svar alle sammen! Skal sette meg ned å tenke litt her nå.

Skrevet

Du må anmelde barnefar for vold mot deg og vold mot sønnen, uten anmeldelse står han faktisk ganske sterkt i forhold til å kunne kreve samvær. Kanskje går det så langt at det blir rettssak, men det skal du bare være glad for, for da kommer alt frem i lyset. Hver gang han fra nå av yter vold eller trusler mot deg og/eller din sønn så anmelder du, og hver gang kontakter du legevakt eller fastlege og får eventuelle skader utførlig registrert i journal. Så tar du kontakt med advokat som kan representere dere, dersom du ikke tjener nok har du rett på fri rettshjelp. Pass også på at psykolog/psykiater har registrert i sin journal hvordan du sliter oga overgrep fra barnefar. Når alt dette er gjort kontakter du på ny familievernkontoret og legger frem saken, denne gangen med kopi av anmeldelser, legeattest, psykologattest og hjelp fra advokat. Da stiller du mye sterkere for å hindre at faren får se sønnen sin før sakene er avgjort i retten. Det er også viktig at det blir dokumentert at sønnen din er utagerende etter å ha vært hos far, ta kontakt med fastlege om dette for henvisning videre. Dessuten lar du være å ta telefonen eller lukke opp døren når din ekssvigermor eller andre fra den familin tar kontakt, henvis til advokat slik at all kommunkasjon går gjennom denne. Uten anmeldelse, dokumentasjon av skader og advokat kommer du ingen vei i saken, du er nødt å ta flere grep enn å klage her inne og "å sett deg ned og tenke litt".

• Liker 2
Skrevet

du er nødt å ta flere grep enn å klage her inne og "å sett deg ned og tenke litt".

Jeg klager ikke! Jeg skrev ned litt for å få hjelp til å finne ut hvem jeg kan snakke med om dette! Jeg har bilder av blåmerker, helsesøster har sett merker og vi var hos fastlegen etter den episoden jeg beskrev her.

Skrevet

Jeg klager ikke! Jeg skrev ned litt for å få hjelp til å finne ut hvem jeg kan snakke med om dette! Jeg har bilder av blåmerker, helsesøster har sett merker og vi var hos fastlegen etter den episoden jeg beskrev her.

Nytter ikke at du har bilder, du er ikke nøytral, legen/legevakten må ta bilder sammen med jounrnalnotatet. Hvis ikke kan barnefar hevde at bildene er tatt når som helst etter hva som helst. Det er strenge regler for bruk av bildebevis. Det nytter heller ikke at helsesøster har sett merker, det må dokumenteres i journal, og da hos lege, fordi helsesøsters kompetanse kan betviles. Og så må det tas bilder av guttens merker også. Og fastlege/legevakt må besøkes hver gang vold er utøvd for å dokumentere gjentakelse. Selv om det er stress og tar tid/penger, så er det den eneste måten å vine frem på.

• Liker 1
Skrevet

Tro meg, det stemmer! Skulle ha pass til barna, dro derfor ned til politiet og tok bilde og registrerte nødvendige opplysninger. Barnefaren skulle komme ned å skrive under samme dag. Han kom aldri. De ringte meg opp uken etter, og sa at han ikke hadde dukket opp. De sendte et brev til han om at han ikke hadde møtt og hvorfor. Han måtte svare på brevet innen 14 dager ellers ville de gi barna pass uansett. 16 dager etter så lå passet i posten. Så jo, det stemmer...

Kan ikke barnefaren ha dratt og skrevet under når brevet dukket opp da?

Syntes ellers det er merkelig. Det har jo skjedd endel kidnappinger av barn, og av den grunn skal begge foreldrene samtykke i at barna kan dra utenlands.

Jeg måtte ordne papierer på at jeg har eneansvaret for mitt barn, for at hun skulle få pass med en underskrift.

Skrevet

ts - jeg har en registrert bruker, så det er bare å sende meg pm (gidder som regel ikke logge meg på.... :sjenert: )

Dokumentasjon er viktig, som en annen anonym bruker er inne på.

Men det har ingen hensikt å legge fram sånt for familievernkontoret.

Det ENESTE du trenger familievernkontoret til er for å få en meglingsattest, som er et krav for å evt. kunne ta saken til retten. Du må rett og slett ikke finne på å legge fram det du har av dokumentasjon for far noe som helst annet sted enn i en evt. rettssak. Gjør du det, gir du jo han en hel masse gratis, fordi da vil han være forberedt og kan "ta" deg i retten.

Familievernkontoret har uansett null og nada makt og myndighet. De kan råde, ønske etc. men de kan ikke bestemme. En avtale dere kommer fram til der er heller ikke rettskraftig, eller særlig mye verdt.

Som sagt: anmeld det som har skjedd, skaff deg advokat og kutt all kontakt med svigerfamilien.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...