Gjest gabriela Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Hva er forskjellen mellom en stavmikser og en vanlig miksmaster? Har en kjøkkenmaskin og en blender fra før. Hva er mest "nyttig" da? Hva med foodprocessor?
Supraspinatus Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Hva er forskjellen mellom en stavmikser og en vanlig miksmaster? Har en kjøkkenmaskin og en blender fra før. Hva er mest "nyttig" da? Hva med foodprocessor? Stavmikser er veldig greit å ha. Den kan du lage smoothies med, jevne sauser og supper, blende ting osv. Mange stavmiksere har også ekstra utstyr som en liten minikutter som er super til å lage pasta med. (Hvitløkspasta, pesto, etc) Den tar også svært liten plass. En mixmaster er egentlig bare en stor matmølle som eneste oppgave er å male, kutte eller blande mat. De er grei dersom du ofte lager større volum av ting.
qrs Skrevet 21. januar 2011 #3 Skrevet 21. januar 2011 Stavmikser er veldig greit å ha. Den kan du lage smoothies med, jevne sauser og supper, blende ting osv. Mange stavmiksere har også ekstra utstyr som en liten minikutter som er super til å lage pasta med. (Hvitløkspasta, pesto, etc) Den tar også svært liten plass. En mixmaster er egentlig bare en stor matmølle som eneste oppgave er å male, kutte eller blande mat. De er grei dersom du ofte lager større volum av ting. Foodprosessor = matmølle. En mixmaster er en sånn med to visper på som du bruker til bl.a. å vispe krem og eggedosis. Det er mulig du får dyrere stavmiksere med visp som også kan brukes til å vispe fløte så da kan du velge. Jeg bruker stavmikser til smoothies og andre ting som trenger å moses (babymat, sauser slik at de blir klumpfrie - da får ungene i seg løk og annet som er i!). Miksmasteren brukes til krem, eggedosis, kakerøre. 1
:-) anna Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Kjøkkenmaskin: Kenwood, Kitchen aid etc Store maskiner med stor bolle og kraftig motor, som kan brukes til alt fra å bake brød til å blande sammen kjøttfarser, lage kakedeiger eller hva som helst nesten. De fleste har eltekrok, k-krok og ballongvisp. Så denne kan også brukes til visping av krem. Mange kommer også med blender som tilleggsutstyr. Food processor. Fremdeles en større maskin, men har mindre bolle og mindre motor enn kjøkkenmaskiner. Kan brukes med kniv så man f.eks kan bruke den til å kutte løk, eller andre grønnsaker. Har også andre innsatser, og kan brukes til alt fra små kakedeiger til visping av krem, eller å spe ut kjøttdeigen til kjøttkakene. HåndmikserHar to visper og to kroker. Brukes til å blande ting, og til å vispe krem. Noen kommer med egen bolle og stativ BlenderEr laget for å blande ting raskt sammen, Har skarpe kniver i bunnen, så den kan f.eks knuse is, kutte frosne jordbær etc. Fin til smoothies, og kan også brukes til å blende sammen sauser så man "skjuler" skumle grønnsaksbiter StavmikserHåndholdt mikser som kutter, blander og visper. Kommer med ulike innsatser til ulike formål. En slags kombindert håndmikser og blender. Alt er altså nyttig, og har sine egne formål, samtidig som de gjør noen av de samme tingene også. Skal man bake brød bør man gå for en kjøkkenmaskin, skal man vispe krem holder det med en håndmikser, men kjøkkenmaskinen kan jo gjøre det også. Så det handler om hva du skal bruke det til, hvor stor oppbevaringsplass du har, og selvsagt om pris. Jeg har alt unntatt stavmikser. Men det har jeg tenkt å kjøpe meg snart. Så langt bruker jeg de andre maskinene til å gjøre det samme, men jeg tror en stavmikser vil være mye mer lettvint til mange oppgaver. Jeg synes det er styrete å dra ut food processoren for småting. Den tar mye plass, og det er mange deler som må vaskes. 1
Gjest gabriela Skrevet 21. januar 2011 #5 Skrevet 21. januar 2011 (endret) Det jeg helst vil kunne gjøre er å blande kakerøre, pannekakerøre, vaffelrøre, piske krem, lage kjøttkaker og fiskekaker, pesto, guacemole, male nøtter og sjokolade etc. Sånne temmelig basic ting. Kan jo forsåvidt ta "blandejobbene" med kjøkkenmaskinen, og "malejobbene" med blenderen (eller kan jeg det?), men tror det blir veldig tungvindt å dra frem kjøkkenmaskinen hver gang jeg skal lage pannekaker. Endret 21. januar 2011 av gabriela
Supraspinatus Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 Foodprosessor = matmølle. En mixmaster er en sånn med to visper på som du bruker til bl.a. å vispe krem og eggedosis. Det er mulig du får dyrere stavmiksere med visp som også kan brukes til å vispe fløte så da kan du velge. Jeg bruker stavmikser til smoothies og andre ting som trenger å moses (babymat, sauser slik at de blir klumpfrie - da får ungene i seg løk og annet som er i!). Miksmasteren brukes til krem, eggedosis, kakerøre. Ja selvfølgelig. Nå husker jeg de maskinene. En slik en har jeg ikke sett siden jeg var ung. Har brukt stavmikser til små blandejobber og kjøkkenmaskinen til de store jobbene.
angara Skrevet 21. januar 2011 #7 Skrevet 21. januar 2011 Jeg har håndmixer, blender og stavmixer. Håndmixer ble jeg prakket på av min mor, som mente alle MÅ ha en slik dings. Har kun brukt den EN gang, for å lage krem til en kake. Er ikke spesielt bakeglad, så den står bare og tar opp plass. Blender har jeg kun brukt til å lage jus/smoothies. Det er stort sett det eneste jeg kan gjøre med den, for den krever ganske mye væske for å komme i gang. (Prøvde å lage tapenade/tykk saus, da ble det visst for tørt, så den nektet å starte). Stavmixeren er min gode venn på kjøkkenet, og brukes til det meste. Hadde fint klart meg med bare den (Pannekakerøre har jeg aldri brukt noe maskin til. Men mulig den blir luftigere da? hehe, jeg er som sakt ikke noe bakemenneske...)
Supraspinatus Skrevet 21. januar 2011 #8 Skrevet 21. januar 2011 Jeg har håndmixer, blender og stavmixer. Håndmixer ble jeg prakket på av min mor, som mente alle MÅ ha en slik dings. Har kun brukt den EN gang, for å lage krem til en kake. Er ikke spesielt bakeglad, så den står bare og tar opp plass. Blender har jeg kun brukt til å lage jus/smoothies. Det er stort sett det eneste jeg kan gjøre med den, for den krever ganske mye væske for å komme i gang. (Prøvde å lage tapenade/tykk saus, da ble det visst for tørt, så den nektet å starte). Stavmixeren er min gode venn på kjøkkenet, og brukes til det meste. Hadde fint klart meg med bare den (Pannekakerøre har jeg aldri brukt noe maskin til. Men mulig den blir luftigere da? hehe, jeg er som sakt ikke noe bakemenneske...) Pannekaker skal jo ikke være luftige. De skal være så tynne som mulig. (Kanskje bare min smak, men de tykke pannekakene er helt forferdelige)
Gjest gabriela Skrevet 22. januar 2011 #9 Skrevet 22. januar 2011 Hehe, hvordan pannekakene bør være er vel ikke så nøye. Spørsmålet er om det blir for "vått" å blande det med stavmikser.
Supraspinatus Skrevet 23. januar 2011 #10 Skrevet 23. januar 2011 (endret) Hehe, hvordan pannekakene bør være er vel ikke så nøye. Spørsmålet er om det blir for "vått" å blande det med stavmikser. Hvaaaaaaaa?! Du trenger da vitterlig ikke maskineri for å vispe et par egg og litt mel? Bruk armene, så sparer du en bicepscurl på treningstudio. Endret 23. januar 2011 av Supraspinatus 1
Zzyzx Skrevet 23. januar 2011 #11 Skrevet 23. januar 2011 Hehe, hvordan pannekakene bør være er vel ikke så nøye. Spørsmålet er om det blir for "vått" å blande det med stavmikser. Løses enkelt med å kjøpe en stavmikser som har visp som tilleggsutstyr. Både pannekakerøre, eggehviter og fløte vispes da. Og ja, jeg bruker stavmikseren til pannekakerøre, mest fordi det er enklere å unngå klumper da. Ikke fordi jeg er giddalaus.
Gjest gabriela Skrevet 27. januar 2011 #12 Skrevet 27. januar 2011 Ok, da blir det stavmikser i hus :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå