Gå til innhold

Paiskall med bare kesam

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kunne tenkte meg å bytte ut alt smøret i paiskallet med mager kesam for å få en magrere variant. Noen som har peiling på hvordan resultatet blir?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kesam i paideigen fungerer fint det, men du trenger smør for å få skallet sprøtt og for å få det til å henge sammen.

Skrevet

Vet du, trådstarter, da ville jeg heller droppet hele paiskallet og laget frittata!

Det blir som en pai med eggestand uten paiskall, bare med fyllet. Se mange eksempler på gode smakssammensetninger her.

Skrevet

Vet du, trådstarter, da ville jeg heller droppet hele paiskallet og laget frittata!

Det blir som en pai med eggestand uten paiskall, bare med fyllet. Se mange eksempler på gode smakssammensetninger her.

Absolutt en god ide, men en frittata trenger endel smør/olje så den ikke brenner seg. Så hvis man skal spare inn på fettet så vet jeg ikke om du vinner så mye på pai versus frittata. Hvis det var hvetemel som var problemet hadde det nok fungert bedre :-)

Skrevet

Absolutt en god ide, men en frittata trenger endel smør/olje så den ikke brenner seg. Så hvis man skal spare inn på fettet så vet jeg ikke om du vinner så mye på pai versus frittata. Hvis det var hvetemel som var problemet hadde det nok fungert bedre :-)

Helt uenig - i en frittata trenger man da ikke mer enn 2-3 spiseskjeer olivenolje, mens man i en vanlig paideig lett bruker 150 gram smør.

Skrevet

Helt uenig - i en frittata trenger man da ikke mer enn 2-3 spiseskjeer olivenolje, mens man i en vanlig paideig lett bruker 150 gram smør.

Hjelpe meg hva slags oppskrift på peiskall bruker du, jeg bruker en oppskrift som sier 60 gr??

Skrevet

Hjelpe meg hva slags oppskrift på peiskall bruker du, jeg bruker en oppskrift som sier 60 gr??

Jeg vil åsså ha oppskrift på en peiskall. Han jeg har er lit sliten :sjenert:

• Liker 1
Gjest Ludovie
Skrevet

Hvor mye smør man skal bruke kommer jo selvfølgelig også an på melmengden. En klassisk paideig, slik den står beskrevet i alle mulige lærebøker for kokker (og andre steder) inneholder 1/3 smør, og 2/3 mel. En oppskrift med 150 g smør og 300 g mel er etter mitt skjønn en tanke for mye for en 24 cm paiform, men da har man jo også litt deig til overs, som man kan fryse ned og bruke til andre ting senere. :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg lagde i dag med 125 g smør og 250 g mjøl. Køyr i matmølle, og når alt har smula seg har du i 0,5 dl kaldt vatn, og køyrer til deigen har samla seg rundt midtpinnen i matmølla. Det vart fin deig, passe til ei form!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...