hegejenta30 Skrevet 21. januar 2011 #21 Skrevet 21. januar 2011 Så vidt jeg vet så er 3g mobilnettet mens Wi-fi er det samme som trådløst nettverk - en viss kostnadsforskjell når det gjelder bruk av mobilen iallfall - det ene er svindyrt - det andre gratis!
Zzyzx Skrevet 21. januar 2011 #22 Skrevet 21. januar 2011 Nei, det er ikke det samme. 3G er via mobilnettet og det koster penger (hvor mye avhenger av abonnement). Wifi er vanlig trådløst nett som du sannsynligvis har hjemme, altså bredbåndet ditt.
M0niq Skrevet 21. januar 2011 #23 Skrevet 21. januar 2011 Om det står H, 3G elle E oppe i linjen forteller bare hvilken dekning du har der du befinner deg slik jeg har forstått det lyser pilene som peker oppover og nedover( som sannsynligvis står for opp og nedlasting) når mobilnettverket er i bruk. Har du f.eks synkronisering aktivert for Facebook, mail osv. Kommer det en "roterende" runding opp. Du trenger derfor ikke å slå av alt av mobilnettverk med mindre du har synkronisering aktivert eller ønsker å spare strøm. 1
Supraspinatus Skrevet 21. januar 2011 #24 Skrevet 21. januar 2011 (endret) Så vidt jeg vet så er 3g mobilnettet mens Wi-fi er det samme som trådløst nettverk - en viss kostnadsforskjell når det gjelder bruk av mobilen iallfall - det ene er svindyrt - det andre gratis! Svindyrt er jo et relativt begrep. Jeg har datatrafikk på hele tiden når jeg ikke er i et kjent wifi-nett. Telefonen synkroniserer, jeg sjekker FB, mail, twitter og leser avisene med nettleseren. I tillegg prater jeg en del med folk på FB-chat. ila 1 måned bruker jeg sjelden mer enn 20-30kr på datatrafikk. For all del. Pass deg for datatrafikk når du roamer (dvs bruker et annet nett enn din operatør, i praksis: når du er i utlandet). Da kan datatrafikk være, som Hegejenta30 ovenfor sier, svindyrt. Endret 21. januar 2011 av Supraspinatus
M0niq Skrevet 21. januar 2011 #25 Skrevet 21. januar 2011 Ja, i utlandet kan bruk av mobilnett fort bli dyrt. Da jeg jobbet på kundesenteret til en operatør var det alltids noen som hadde vært på ferie og brukt nett på mobilen, ble fort regninger på 15-20 000 kr. Men operatører i norge har jo for det oftest makspris på rundt 9-10 kr i døgnet
Gjest ThatWoodcut Skrevet 21. januar 2011 #26 Skrevet 21. januar 2011 Min forrige telefonregning var på godt over 1000,- fordi mobilnettet av en eller annen grunn pleier å slå seg på selv om jeg har slått det av. Og jeg tror jeg roamer, ettersom tele2 låner nett fra telenor eller noe sånt. Det er i hvert fall svindyrt. Jeg tror heller ikke jeg skjønner mobilen min helt...den gir bare ikke mening og gjør ikke som jeg sier Treg er den også. Jeg kan trygt si at jeg ikke er en htc fanatiker. Jeg vil ha iphone! Bare for å klage litt
Supraspinatus Skrevet 22. januar 2011 #27 Skrevet 22. januar 2011 Min forrige telefonregning var på godt over 1000,- fordi mobilnettet av en eller annen grunn pleier å slå seg på selv om jeg har slått det av. Og jeg tror jeg roamer, ettersom tele2 låner nett fra telenor eller noe sånt. Det er i hvert fall svindyrt. Jeg tror heller ikke jeg skjønner mobilen min helt...den gir bare ikke mening og gjør ikke som jeg sier Treg er den også. Jeg kan trygt si at jeg ikke er en htc fanatiker. Jeg vil ha iphone! Bare for å klage litt Nå vet ikke jeg hvilken telefon du har, men mobilnettet er jo alltid på telefonen. Iphone eller ikke. Det slår seg ikke på automatisk, du må ha bedt om det selv, eller installert et program som har bedt om det. En fordel med android (du sier HTC, men det er ikke ensbetydende med operativsystemet android) er at det er full åpenhet i det. Hvis et program vil ha tilgang til noe så sier det fra når du installerer. "Dette vil programmet ha tilgang til". Da er du i din fulle rett til å si: "Nei, dette programmet vil jeg ikke ha, for det kan bruke mobildata uten mitt samtykke". Den muligheten har du ikke på iphone. Der er alt lukket og hemmelig. Tele2 roamer ikke, de leier nett av netcom. Dersom det står telenor i displayet ditt er det gode muligheter du har manuelt valgt det inne på menyene. Du kan gå inn å manuelt velge operatør. I tillegg kan du også velge at telefonen ikke under noen omstendigheter skal roame. Hørt fra en god venn som jobber i et større teleselskap: "Det er ikke telefonen det er noe gale med, det er brukeren."
M0niq Skrevet 23. januar 2011 #28 Skrevet 23. januar 2011 Noe jeg lurer på er hva den runde tingen er oppe til høyre ved høytaleren over skjermen. Ser nesten ut som et kamera eller lampe, men aldri sett den lyst. Noen som har peiling?
Zzyzx Skrevet 23. januar 2011 #29 Skrevet 23. januar 2011 (endret) Glem det, jeg tenkte på Desire og ikke Desire HD. Endret 23. januar 2011 av Zzyzx
Capricorn Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #30 Skrevet 24. januar 2011 Så var det dette med roaming igjen. Da jeg satt inn det nye simkortet (tele2) fikk jeg en R rett over dekningsgrafen. I bruksanvisningen står det at det betyr Roaming. Da går jeg inn i instillingene å sjekker at roaming og mobilnettet er slått av og det er det. R'en er der fremdeles, men det 3g-symbolet lyser ikke. Jeg kommer ikke på nett når jeg ikke er hjemme. Da ber den meg å slå på Wifi eller mobilt nettverk. Hvorfor slutter ikke Roamingsymbolet å lyse da? Noe annet også. Jeg kan surfe 100 MB i mnd inkludert i prisen. Dette syns jeg kan være vanskelig å ha kontroll på (har jeg surfet 50 eller 90 nå liksom) Finnes det en app som kan overvåke det? Har søkt, men finner ikke noe som likner.
Capricorn Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #31 Skrevet 24. januar 2011 Nei, det er ikke det samme. 3G er via mobilnettet og det koster penger (hvor mye avhenger av abonnement). Wifi er vanlig trådløst nett som du sannsynligvis har hjemme, altså bredbåndet ditt. Da skjønner jeg enda mindre. Hvis jeg slår på wifi uten å ha vlan i nærheten, kobler den til mobilnettet :klø:
Zzyzx Skrevet 24. januar 2011 #32 Skrevet 24. januar 2011 Da skjønner jeg enda mindre. Hvis jeg slår på wifi uten å ha vlan i nærheten, kobler den til mobilnettet :klø: Ja, det er jo fordi det ikke er et trådløst nett i nærheten. Den kan ikke koble til noe som ikke eksisterer. Det heter forresten wlan, vlan er noe annet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå