Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppdaget at det er en del ting jeg ikke skjønner helt med denne telefonen og at det faktisk ikke er en vanlig telefon :gjeiper:

Har lest litt rundt på nettet og bare blitt mer forvirret :sjenert: Så da håper jeg noen gidder å mate meg med litt teskjeer her. Jeg har lest bruksanvisngen, men der ligger ikke alle svar. Beklager på forhånd dumme spørsmål.

Hva er rooting? Må jeg gjøre det?

Jeg har et marked på telefonen, men ser at det finnes mye som ikke ligger der. Hvor finner jeg det andre da?

Noen steder står det f.eks, den appen må du ha, den er et must. Hvorfor det, når det er noen som likner på telefonen fra før? Er det noen programmer jeg MÅ ha?

Hva er wifi? Skjønner nesten hva det er, men skjønner ikke forskjellen på det og vlan....

Jeg slo av 3g fordi den gikk på av seg selv og det blir dyrt. Jeg vil at den skal slå seg på kun når jeg ber om det eller at den skal spørre om lov. Nå må jeg altså inn i menyen å slå den på før jeg skal surfe. Kan jeg gjøre det automatisk?

Lurer sikkert på mer, men kommer ikke på noe akkurat nå.

Har dere som kjenner telefonen andre tips dere mener jeg burde gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting er ihvertfall bedre med iPhone enn HTC, og det er hjelp fra andre brukere :-) Det er utrolig at ingen HTC-frelste kan hjelpe deg. Jeg kan desverre ikke...har iPhone og der trenger du ikke lese bruksanvisning

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Jeg har htc desire hd. Jeg pleier vanligvis å skjønne tekniske dingsebomser rimelig fort, men denne slet jeg med i flere uker.

Nå har jeg hatt den et par måneder og vet fortsatt ikke alt sammen.

Jeg vet ikke noe om noen app desverre, ei heller rooting.

Wifi er det samme som vlan. Det vil si at hvis du vil koble deg til et trådløst nettverk må du slå på wifi så den kan søke det opp.

3g skal slå seg på automatisk ja. Jeg slår også av min, selv om jeg noen ganger sjekker telefonen og oppdager at den har stått på hele natten :kjefte:

Jeg pleier bare å gå inn på msn eller opera så kobler den seg til automatisk etter et par sekunder:)

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med marked...snakker du om programmer? Altså den programmer du kan "bla"/skyve deg frem til fra startsiden?

Skrevet

Rootinger for eksperter, så bare glem det.

I marked-appen så søker du opp apper du ønsker.

Gratis apper som er kjekke å ha (og søke opp i marked, og laste ned derfra): spotify (hvis du har betalt abonnement kan du kjøre i offline mode på mobilen når du er ute på reise), Shazam, Wapedia, Google maps, Zedge (for å finne ringetoner og annet), trafikanten (hvis du er i Oslo), imdb (hvis du liker film) osv.

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg mener de appene som ikke ligger i markedet. For det er vel ikke alt som ligger der?

Egentlig så kan dere iPhone-brukere også svare siden det er mye likt :)

Med fare for å bli halshugd av endel i den andre tråden: Jeg testet begge telefonene før jeg kjøpte og syns HTC var best :fnise: Fikk mange formaninger av begge "sektene" når jeg skulle ha telefon. Uansett hva jeg kjøpte var jeg tett i nøtta. Så langt er jeg fornøyd da. Må bare sette meg litt mer inn i den.

Når den ikke er i bruk så slår skjermen seg av. Hvis det har kommet en melding eller et anrop når jeg har vært borte fra den så ser jeg ikke at det har kommet noe fordi skjermen er svart. Jeg må altså slå den på for å sjekke. Er det mulig å få et lite ikon eller noe som viser at noe har skjedd mens jeg var borte?

Skrevet

Når den ikke er i bruk så slår skjermen seg av. Hvis det har kommet en melding eller et anrop når jeg har vært borte fra den så ser jeg ikke at det har kommet noe fordi skjermen er svart. Jeg må altså slå den på for å sjekke. Er det mulig å få et lite ikon eller noe som viser at noe har skjedd mens jeg var borte?

Nå har jeg bare vanlig Desire, men det blinker et svakt grønt lys opp i høyre hjørne hvis jeg har nye meldinger. Men veldig svakt, og det er ikke alltid jeg ser den. Så jeg tipper det finnes en eller annen app du kan laste ned som kan guffe opp lysstyrken.

Når det gjelder apper du trenger så er det kun marked du kan (eller bør) bruke. Men joda, det ligger allerede noen basic apps på telefonen, bla. facebook og gmail (synes jeg å huske).

Skrevet

Jeg skal forsøke å svare på det du konkret spør om iallfall.

---

Hva er rooting? Må jeg gjøre det?

Nei. Det bør du absolutt ikke gjøre.

Jeg har et marked på telefonen, men ser at det finnes mye som ikke ligger der. Hvor finner jeg det andre da?

Hvor ser du det andre? Markedet er det absolutt beste å bruke. Bruk søk-funksjonen for å se om de du ser andre steder kanskje ligger på markedet allerede.

Noen steder står det f.eks, den appen må du ha, den er et must. Hvorfor det, når det er noen som likner på telefonen fra før? Er det noen programmer jeg MÅ ha?

Det er ingenting du MÅ ha. Folk sier det er et must fordi de har så god nytte av det selv. Noen apper gir noenlunde samme funksjonalitet som den som allerede er på telefonen, men kan f.eks. være enklere å bruke. Ellers er det massevis av ting som er nyttige, noen av de er allerede nevnt tidligere. Kjekt med spill også. Angry Birds anbefales. :)

Hva er wifi? Skjønner nesten hva det er, men skjønner ikke forskjellen på det og vlan....

Wifi og wlan er det samme (vlan er noe helt annet). Det er enkelt og greit trådløst nett. Det kobler du til på samme måte som du gjør med en vanlig laptop. I innstillingene kan du sette opp at du skal varsles når det er trådløse nett i nærheten, eller du kan velge å ikke gjøre det og heller finne dem manuelt i innstillingene. Når f.eks. hjemmenettet ditt er lagret, med passord, så vil telefonen alltid koble seg på det når du er hjemme. Forutsatt at wifi er påskrudd. Telefonen vil vel også velge wifi framfor mobil datatrafikk.

Jeg slo av 3g fordi den gikk på av seg selv og det blir dyrt. Jeg vil at den skal slå seg på kun når jeg ber om det eller at den skal spørre om lov. Nå må jeg altså inn i menyen å slå den på før jeg skal surfe. Kan jeg gjøre det automatisk?

Du kan legge til en snarvei på skjermen, en av/på-knapp for datatrafikk. Hold et ledig sted på skjermen, velg widget, scroll ned til setting/innstillinger og velg mobile network. Da dukker det opp en bryter på skjermen. Med denne skrur du av og på datatrafikk. Det finnes flere knapper du kan legge opp for enkel tilgang til diverse innstillinger.

---

Sånn, spør mer om du trenger det. :)

Skrevet

Jeg har HTC Desire HD...og skjønner egentlig fint lite av den...Nå har jeg skrudd av alt som heter internettkoblinger...er det nødvendig? Eller kan jeg ha på den knappen som heter "mobile nettverk" uten at det koster skjorta? :sjenert:

Jeg har problemer med batteriet...det holder veldig dårlig...

Skrevet

Et greit tips for å spare litt på batteriet er å skru ned på lysstyrken, er ikke noen grunn til å ha det på maks. Jeg har lysstyrken relativt lavt, uten at skjermen blir mørk av den grunn.

Jeg har Mobilt nettverk og Bluetooth avslått. Bruker kun wifi, og da slår jeg det på når jeg har bruk for det.

Hvis wifi står på hele tiden, vil det naturligvis trekke unøvendig mye strøm.

Skrevet

Skru også av gps-posisjonering.

For å spare ytterligere på batteriet kan du installere Advanced Task Killer fra Market (den er gratis). Still den inn til å avslutte prosesser som ikke er i bruk. I innstillingene på appen velger du auto kill level (aggressive hos meg) og auto kill frequency (when screen off hos meg). Dette kan forbedre batteritiden en god del.

Skrevet

Et greit tips for å spare litt på batteriet er å skru ned på lysstyrken, er ikke noen grunn til å ha det på maks. Jeg har lysstyrken relativt lavt, uten at skjermen blir mørk av den grunn.

Jeg har Mobilt nettverk og Bluetooth avslått. Bruker kun wifi, og da slår jeg det på når jeg har bruk for det.

Hvis wifi står på hele tiden, vil det naturligvis trekke unøvendig mye strøm.

Det eneste symbolet som står oppe nå er E. Hva betyr dette?

Takk for svar! Nå har jeg skrudd ned lysstyrken og satt skjermspareren på 15 sek.

Skrevet

Skru også av gps-posisjonering.

For å spare ytterligere på batteriet kan du installere Advanced Task Killer fra Market (den er gratis). Still den inn til å avslutte prosesser som ikke er i bruk. I innstillingene på appen velger du auto kill level (aggressive hos meg) og auto kill frequency (when screen off hos meg). Dette kan forbedre batteritiden en god del.

Hvor skrur jeg av gps'en?

Skrevet

E betyr at du har påskrudd mobil datatrafikk. E indikerer hva slags nettverk det er, og den tror jeg står for Edge. Edge er batterikrevende i seg selv i forhold til 3G, så finn gjerne fram bryteren for datatrafikk (som beskrevet i tidligere innlegg) og skru det av hvis du ikke bruker det.

Skrevet

Hvor skrur jeg av gps'en?

Det aller meste av dette finnes i innstillingene. Det aller meste kan også legges som widgets/brytere på en skjerm for enklere tilgang. Se beskrivelse i tidligere innlegg.

Skrevet (endret)

Hvorfor har dere smarttelefon dersom dere ikke skal utnytte all funksjonaliteten som er der?

Selv om 3G er aktivert betyr det ikke at telefonen går på nett i tide og utide, med mindre du har bedt den om det. Synnsynligvis vil den prøve å koble seg til på 2G-nettet hvis du deaktiverer 3g. (istedet for å slå av datatrafikk)

Sannsynligvis har du valgt at telefonen skal synkronisere facebook eller twitter, eller kanskje epost.

Dette kan deaktiveres inne på "kontoer og synkronisering".

For å styre strøm kan du aktivere en widget som heter "power control". Der kan du slå av og på Wifi, BT, justere skjermlys, gps, synkronisering.

Skrur du av synkronisering vil telefonen ikke bruke datatrafikk med mindre du har andre programmer som bruker det.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Hvorfor jeg har sånn telefon? Jeg fikk den til jul av kjæresten min som har overvurdert mine tekniske ferdigheter...:ler:

Ok, nå er alle symboler 3G, E etc..borte...

Hva må jeg skru på igjen for å få oppdateringer? Og hvor ofte bør dette gjøres? Kan jeg bare skru på det trådløse nettverket isteden for 3G og E og hele sulamitten?

Skrevet

Hvorfor jeg har sånn telefon? Jeg fikk den til jul av kjæresten min som har overvurdert mine tekniske ferdigheter...:ler:

Ok, nå er alle symboler 3G, E etc..borte...

Hva må jeg skru på igjen for å få oppdateringer? Og hvor ofte bør dette gjøres? Kan jeg bare skru på det trådløse nettverket isteden for 3G og E og hele sulamitten?

Svaret er ja. Du kan la være å bruke datatrafikk.. Nå har jeg på engelsk men kan forklare hvor du slår av datatrafikk i sin helhet:

trykk på "menu" på den nederste rekken i skjermen, så settings/innstillinger, så wireless&networks. Rull ned til "mobile networks" Der er det en knapp med hake, og en som det står "set options etc etc". Trykk på den øverste med hake, slik at haken forsvinner. Trykk så inn på options og deaktiver "always-on mobile data".

Da skal den ikke bruke datatrafikk.

Skrevet

Svaret er ja. Du kan la være å bruke datatrafikk.. Nå har jeg på engelsk men kan forklare hvor du slår av datatrafikk i sin helhet:

trykk på "menu" på den nederste rekken i skjermen, så settings/innstillinger, så wireless&networks. Rull ned til "mobile networks" Der er det en knapp med hake, og en som det står "set options etc etc". Trykk på den øverste med hake, slik at haken forsvinner. Trykk så inn på options og deaktiver "always-on mobile data".

Da skal den ikke bruke datatrafikk.

Takk! Hva er egentlig meningen med å bruke datatrafikk, da? De fleste bruker vel trådløst om det er mulig? Har inntrykk av at internett fra mobilen er svindyrt?

Skrevet

Jeg bruker nett uansett hvor jeg er, uten at det koster meg mer enn maks en femtilapp i måneden, for det meste langt under det. Jeg synker ikke facebook konstant, bruker heller nettleseren på mobilen til å sjekke FB. Mailen synkroniseres hele tiden og ellers sjekker jeg trafikanten hvis det trengs.

Telefonen skifter mellom mobilt nett og wifi alt etter hvor jeg er, hjemme går alt på wifi.

Skrevet

Jeg bruker nett uansett hvor jeg er, uten at det koster meg mer enn maks en femtilapp i måneden, for det meste langt under det. Jeg synker ikke facebook konstant, bruker heller nettleseren på mobilen til å sjekke FB. Mailen synkroniseres hele tiden og ellers sjekker jeg trafikanten hvis det trengs.

Telefonen skifter mellom mobilt nett og wifi alt etter hvor jeg er, hjemme går alt på wifi.

Ok..så det gjør ikke noe å ha på wifi hjemme, kanskje..? Er wifi det samme som 3G? Sorry at jeg har så dumme spørsmål....;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...