Gå til innhold

App og dekke av husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får mest sannsynlig arbeidsavklaringspenger og ung ufør penger nå i februar.

DEt jeg lurer på er om Nav vil kunne dekke husleien min vis jeg flytter hjemmenifra?

Isåfall helt eller delvis ?

Takk for svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehhh... Nei, naturligvis ikke. AAP skal jo gå til livsoppholdskostnader, deri inkludert husleie. Du kan søke om bostøtte via husbanken. Sjekk ut det.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel også et krav knyttet til at husleien ikke skal være uforholdsmessig høy? Altså, at det aldri er meningen at de skal hjelpe deg med en husleie på 15 000, men at om du leier til 4 000 skal pengene du mottar kunne dekke dette?

Eller kanskje jeg er helt på jordet...

Skrevet (endret)

AAP blir din lønn og du må dekke alt du trenger med dette. Dvs, strøm, klær, mat, husleie, nrk-lisens, internett og alt annet du trenger. Har du reisevei til behandling kan du søke om å få ekstra til dette, dette kan du få om du har over 7km til behandlingstedet, har du mindre enn dette får du ikke dekket reise.

Grunnet lav inntekt vil du mulighens ha rett på hjelp til f.eks strøm men det er helt avhengig av hva du har i inntekt. Har du husleie over satsene til den kommunen du bor i (Der jeg jobbet sist var satsen maks 4000 kr for enslig under 25.)

Det kan hende du har rett på bostøtte, dette er også avhengig av kommunen du bor i, hva du har i husleie og hva du har i inntekt. For å få bostøtte kan du ikke bo i kollektiv, du må ha eget bad og kjøkkenmuligheter.

Endret av liv
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen =)

Nytt spørsmål...

Vil jeg som bor hjemme (enn så lenge) få like mye utbetalt i aap og ung ufør som en som bor alene? det virker isåfall litt urettferdig..

TS

Skrevet

Takk for svar alle sammen =)

Nytt spørsmål...

Vil jeg som bor hjemme (enn så lenge) få like mye utbetalt i aap og ung ufør som en som bor alene? det virker isåfall litt urettferdig..

TS

Ja.

Skrevet

Se på det sånn at da har du god anledning til å spare opp til depositum og første husleia. :)

Skrevet

Bo hjemme et halvt år, spar det du kan og prøv å kjøp en liten leilighet med startlån fra kommunen ;)

Skrevet

Problemet er bare at jeg bor i bærum.. her får man ikke leid unner minimum 5500 kr..:O

Og sånn jeg har skjønt det vil jeg få utbetalt 9000 kr hvis jeg bare får aap. eller 12000 kr hvis jeg får aap og ung ufør..

La oss si jeg bare får aap på 9000 kr. da vil jeg sitte igjen med 3500 kr til strøm, regninger og mat.. ( itillegg spiser jeg kun gluten og melke fri mat noe som er svin dyrt...)

Ser ikke helt at det skal gå :(

TS.

Skrevet

Glutenfri mat kan du søke grunnstønad om, om du har påvist sykdom

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg har hørt noe om det. Men "desverre" har jeg ikke påvist glutenalergi, selvom jeg reagerer både psykisk og fysisk på gluten (og melk).

Så ser dårlig ut for at jeg skal klare å flytte hjemmenifra med det første.. Er 24 år, så føler det på en måte er på tide:(

Noen andre her som går på arbeidsavklaringspenger som er single og har klart å bo alene? Hvordan får dere det til ?

Skrevet

Holder ikke AAP til normal husleie samt livsopphold etter kommunens satser så kan du få stønad fra sosialkontoret. Siden kostholdet ditt ikke er medisinsk dokumentert så må du bare ta det på egen kappe.

Skrevet

Jeg og mine barn lever på AAP. Satsen er ikke høy ca 11000 i mnd inkl barnetilegg. Så har jeg jo barnetrygd og litt bidrag. Det går på ett vis men er ikke fett. Jeg er uansett bare veldig glad for at det fantes en løsning for meg og ser frem til jeg er ferdig med studiene. Jeg får ikke noe dekket fra sosialen, til det er det totale beløpet for høyt (de regner barnetrygd som inntekt her selv om de ikke skal det). Jeg får dekket reisen til skolen og deler av skolebøkene ca 2/3 av det de koster.

Skrevet

En interessant tråd. Jeg har alltid trodd at ung ufør ble godt kompensert for å bli ufør i ung alder, og jeg har fått inntrykk av at de som har ung ufør har 350.000,- og oppover. At de får penger som om de har utdannelse og god jobb fordi de ikke har den muligheten.

Med tallene som oppgis her har jeg nok tatt feil.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

En interessant tråd. Jeg har alltid trodd at ung ufør ble godt kompensert for å bli ufør i ung alder, og jeg har fått inntrykk av at de som har ung ufør har 350.000,- og oppover. At de får penger som om de har utdannelse og god jobb fordi de ikke har den muligheten.

Hvor hadde du dette fra? Er det derfor så mange har oppfattningen at de som er unge og uføre har god råd? Jeg er ikke ute etter å krangle altså, er bare nysgjerrig :o) For det meste jeg hører er det stikk motsatte...

Skrevet

Jeg blir litt svar skyldig, men jeg har hatt den oppfattelsen, ja.

Siden jeg har noen i familien som er ung ufør som fremstår som en som kan kaste rundt seg med penger tok jeg en tur inn på NAV sine sider og leste litt. Der sto jo ikke noen beløp, men det at de skal kompenseres for det de ikke kan opparbeide seg pga sin helsetilstand, så da tenkte jeg at det sikkert stemte at vedkommende tjener bra.

Beløpet er jeg usikker på hvor kommer fra, men ut fra i familien nevnte utbetalte beløp ble det vel bare sånn...

Vedkommende er alenemor, kanskje det kan ha vært med å gi meg det tydeligvis feilaktige inntrykket... ?

Skrevet (endret)

*dobbeltpost*

Endret av Lilleville
Skrevet (endret)

Ung ufør har pr dags dato ca 270 000 i året før skatt. Ingen feriepenger men utbetaling 12 ganger i året, halv skatt i desember. Betaler vanlig skatt, ingen reduksjon der med mindre de har sykdomsutgifter som gir reduksjon, som alle andre skattebetalerer.

Har en varig ufør har en ikke rett på overgangstønad eller stønad til barnetilsyn som er for enslige foreldere

Endret av liv
Skrevet

Ung ufør har pr dags dato ca 270 000 i året før skatt. Ingen feriepenger men utbetaling 12 ganger i året, halv skatt i desember. Betaler vanlig skatt, ingen reduksjon der med mindre de har sykdomsutgifter som gir reduksjon, som alle andre skattebetalerer.

Har en varig ufør har en ikke rett på overgangstønad eller stønad til barnetilsyn som er for enslige foreldere

Er det 270 000 brutto? Etter å ha lest noen svar av deg har jeg inntrykk av at du har litt peiling på det her.

Trodde vanlig AAP var 2 G og Ung ufør var 2,4 G totalt?

At forskjellen på å få Ung ufør og ikke, er blitt mindre de siste årene.

Hadde satt stor pris på svar!

Skrevet

Problemet er bare at jeg bor i bærum.. her får man ikke leid unner minimum 5500 kr..:O

Og sånn jeg har skjønt det vil jeg få utbetalt 9000 kr hvis jeg bare får aap. eller 12000 kr hvis jeg får aap og ung ufør..

La oss si jeg bare får aap på 9000 kr. da vil jeg sitte igjen med 3500 kr til strøm, regninger og mat.. ( itillegg spiser jeg kun gluten og melke fri mat noe som er svin dyrt...)

Ser ikke helt at det skal gå :(

TS.

Studenter får såvidt 7.000 kroner i måneden, og mange klarer seg fint på det. Det handler bare om prioriteringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...