AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Hvorfor kan man ikke få til en mobbefri skole? Er det ikke elevene som mobber så er det lærerene, ofte begge deler. Burde man ikke snakke om det i timen? Antimobbing burde vel egentlig vært et eget fag.
Celtic Heart Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Dessverre kommer nok alltid mobbing til å foregå, enten man liker det eller ikke. Å tro at det problemet kommer til å forsvinne er nok dessverre enten fryktelig naivt eller i overkant av optimisme.
Antoinette Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Mobbing vil alltid eksistere og har alltid eksistert. Å kreve en mobbefri skole er like gjennontenkt som da Samferdselsdep. gikk ut å sa at deres mål var å gjøre slutt på alle trafikkulykker.
Mixelite Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Dessverre kommer nok alltid mobbing til å foregå, enten man liker det eller ikke. Å tro at det problemet kommer til å forsvinne er nok dessverre enten fryktelig naivt eller i overkant av optimisme. Det _er_ vanskelig å komme mobbing til livs, men jeg tror den "mobbing kommer alltid til å foregå", fort kan bli en unnskyldning. Da vil jeg heller at man skal være i overkant optimistisk og strebe etter et mobbefritt samfunn. Da tror jeg at man oppnår mest. 1
Carrot Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Mobbing eksisterer fordi det er den som føler seg mobbet som bestemmer hva mobbing er, det vil si; det noen føler er godmodig erting kan andre føle er mobbing, går det da over tid i tillegg, og er gjentagende er det lagt opp til at følelsen av å bli mobbet er lik mobbing... Takhøyden er liksom blitt lavere for hva som akepteres, og man kan ikke ha forhåpninger om at man aldri skal bli utsatt for noen form for erting liksom - så kanskje det er tykkhudet vi må lære oss å bli for å få bukt med mobbingen eller kanskje "fasiten" på hva som er mobbing må skrives om? Det er mange grader av mobbing, meningen definerer hvilken grad som er minor eller major liksom... All mobbing er tatt i ett... Når vi definerer dette ut fra en følelse er det slik jeg ser det umulig å komme mobbing til livs fordi mennesker føler og reagerer forskjellig.. Det ville vært fint om alle levde etter kardemommeloven - men desverre er ikke mennesket bygget slik, vi er alle oss selv nermest - og selv om vi vet at vi risikerer såre en annens følelser gjør vi det like fullt i varierende grad og i varierende situasjoner.. Likevel tror jeg selve begrepet mobbing i form av trakasering og utfrysing kan bedres - men ikke heles.. enkelte mennesker er bare ikke kompatible med andre typer mennesker, man kan rett og slett ikke like alle uansett - og da er det fort gjort å oppføre seg krenkende uten at man selv kanskje mener det som mobbing.. "unger er unger verst" er ofte en frase foreldre hører i skolen, barnehagen, ungdomstiden osv osv - men til syvende og sist er det vel foreldrene's holdning sammen med andre voksne's holdninger som avgjør hvor "verst" barn er mot hverandre.. Siden voksne ikke klarer "oppføre seg" pent mot hverandre i alle sammenhenger kan vi ikke vente at våre barn skal klare det - de lærer tross alt den veien vi går.. Skal man mobbing til livs tror jeg man først må starte med seg selv og sine egne, mens mange desverre er for opptatt av hva alle andre gjør, sier, tenker osv osv....
Tootikki Skrevet 20. januar 2011 #6 Skrevet 20. januar 2011 Det er i alle fall en illusjon å tro at man har en mobbefri skole, men det er et godt mål. Mobbing må jobbes med hele, hele tiden på alle skoler.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #7 Skrevet 20. januar 2011 Det _er_ vanskelig å komme mobbing til livs, men jeg tror den "mobbing kommer alltid til å foregå", fort kan bli en unnskyldning. Da vil jeg heller at man skal være i overkant optimistisk og strebe etter et mobbefritt samfunn. Da tror jeg at man oppnår mest. Veldig, veldig enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå