AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #1 Skrevet 20. januar 2011 Hei. Jeg trenger deres hjelp, og håper på nyttige tips. Studerer for tiden radiografi, går 2. året nå. Jeg er altså 23 år, og har brukt en del tid på å finne ut hva jeg egentlig vil i livet, men er vel fortsatt litt usikker. Før jeg begynte på radiografi, studerte jeg ett år økonomi og administrasjon, men sluttet fordi jeg mente studiet ikke var noe for meg. Ja, og nå studerer jeg altså radiografi, og synes det er dødskjedelig. Hver eneste skoledag er en kamp for meg. Jeg hater fagene, får meg ikke til å være interessert, og praksis er det verste! Praksisperiodene er virkelig det aller verste! Man må vise interesse, man må ta initiativ, man må jobbe r***** av seg for å tilfredsstille radiografene på avdelingen. Nå har jeg jo heldigvis kommet halvveis, men det er fortsatt en lang vei å gå. ... Og jeg er kjempe fortvilet! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det, å slutte på økonomi-studiet var og er det dummeste valget jeg noensinne har gjort i hele mitt liv. Hvordan kunne jeg??? ... Jeg trenger deres råd! Jeg føler tiden renner fra meg. Jeg er så og si 25 år, når jeg er ferdig på radiografstudiet, og vet absolutt ikke hva jeg skal etterpå. Jeg får ikke studielån, og jobber derfor nesten fulltid ved siden av studiet. Det er meget slitsomt, men går. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre etter endt studiet? Å jobbe som radiograf er helt (!!!) uaktuelt for meg. Uansett, så får man jo ikke jobb. Men hvis noen hadde tilbudt meg jobb som radiograf, jeg hadde takket nei. Jeg orker ikke tanken på det en gang! Har også vurdert en del andre veier: legemiddelindustri, master, videreutdanning ... men nei, jeg tror ikke jeg hadde blitt lykkelig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Også er det jo det med økonomistudiet. Kunne selvfølgelig begynt på det igjen, men ville da valgt samfunnsøkonomi ved UIO. Men da tenker jeg igjen: Begynner jeg på det, og tar master, er jeg 30 år, når jeg er ferdig. Jeg føler at jeg rett og slett blir for gammel til det. Hva synes dere om det? ... Bare tenker at, man skal jo også ha tanker om kjæreste og barn og alt det der, men nå er det jo absolutt ikke tid for det. Jeg er skikkelig fortvilet. Jeg vet ikke hvilken vei som er den mest fornuftige. Har noen vært i samme situasjon? Har noen erfaring med dette? PLEASE, del disse erfaringene med meg. Alle sier bare at jeg først bør gjøre ferdig bacheloren min, og det skal jeg jo selvfølgelig, men hva etter det? Jeg er så usikker om jeg klarer å studere enda 5 år til etter det, plus fulltidsjobb ved siden av. Hvor er livet mitt da? ... Er samfunnsøkonomi-studiet ved UIO veldig krevende? Har noen erfaring med dette? Jeg virkleig meget takknemlig for svar og innspill. Føler det blir bare verre og verre jo lengre tid som går.
juliane Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Jeg syns faktisk ikke du skal fullføre en bachelor når du er 100% sikker på at du ikke skal jobbe som det du utdanner deg til. Det er en ting hvis du studerer et universitetsfag som kan være nyttig i de fleste yrker og du har mange mulige veier å gå med graden, men når det er noe så spesialisert som radiografi er det jo virkelig bare å kaste bort tiden. Jeg ville tatt kontakt med UiO og hørt om muligheten for å få godkjent noen av øk.adm-fagene dine i en bachelor i samfunnsøkonomi, så kanskje du klarer å ta den på to år. (I alle fall hvis du tar et ekstra fag et par semestre). Og det er mye bedre å være et par år senere utdannet enn å jobbe 40 år med noe man hater! 1
*melis* Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Jeg er helt enig med svaret over. Hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet tvert på radiografi og fortsatt økonomistudiene. Gjør som juliane sier og undersøk mulighetene for å få godkjent øk.adm.-fagene i en grad i samfunnsøkonomi. En annen muligheter er jo også å fortsette på øk.adm. og heller velge samfunnsøkonomi som spesialisering. Spør du meg, så er det i alle fall ingen vits å fullføre en bachelor du ikke kommer til å ha noe nytte av senere.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Du trenger ikke jobbe med utdannelsen din. Start å lev jente. Få deg en jobb du trives med! Herregud hvem har sagt at du skal slite deg ihjel på flere prs studier. det er fullt mulig å tjene bra og være lykkelig uten en lang utdannelse.. Nå må du tenke på HVA DU VIL. Lykke til! Å ja, Jeg mener også at du skal slutte. Ditt liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå