Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal om ikke så lenge stå aktmodell, og jeg litt nervøs.

Dette blir første gang, der jeg skal stå kroki i 3-4 minutter. Jeg skal bytte om til ulike typer stillinger hele kvelden og jeg er redd jeg ikke vil klare å komme opp med nye stillinger hele tiden..

Hjelpes, er det noen her som har stått modell?

Jeg skal altså være naken..... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært aktmodell, men jeg har tegnet etter aktmodeller flere ganger. Både menn og kvinner, unge og gamle, tykke og tynne, og en ting er sikkert: det er ingen som kommer til å legge merke til om du er nervøs eller vil synes det er rart at du er naken. Med en gang blyanten berører arket så blir man alt for konsentrert til å bry seg, man tenker bare på å få formene, proposjonene og skyggene rett. Du blir som et objekt nesten, uten at det er negativt ment. :)

Hvis jeg skal gi deg noen råd, så prøv å variere stillingene så godt du kan. Har vært borti mange modeller som KUN vil stå, og som bare varierer posisjonen på armer og føtter. En god aktmodell vil ha noen dynamiske posisjoner (strekke lemmene, vri kroppen, gjerne holde en gjenstand som f.eks en stav), og noen statiske (sitte på en stol, sitte på kne, ligge, stå osv), og ikke minst: prøv å snu deg litt innimellom slik at alle har en mulighet til å tegne ulike sider av kroppen din (har endt opp å tegne rygger alt for mange ganger - det er kjedelig!)

Du kan jo prøve å tenke på hvordan stillinger du ville brukt i forskjellige settinger - f.eks hvilken stilling vil kroppen din ta hvis du kaster snøret på en fiskestang, er sjefete, er ydmyk, løper, danser ballett, kaster søppla etc.

Selv synes jeg de mest spennede stillingene er når lemmer overlapper hverandre, og har lagt merke til at modellen kan få til flere spennende stillinger hvis de tar i bruk et objekt som f.eks en stol, et laken, et tau, en stav etc etc.

Det går nok bra! Hvilken aldersgruppe skal du være aktmodell for forresten?

Skrevet

Tusen takk for svar, endelig noe å roe nervene på.. :-)

Aldersgruppen er fra ca 30 og oppover.. Det er en ganske kjent malerklubb der jeg bor.

Jeg gruer meg litt, jeg håper at jeg klarer å lage forskjellige stillinger.. Tenkte jeg ville sitte også.. Men er det slik at jeg bare skal gjøre som jeg selv vil? Bruke gjenstander, holde i noe? Det er vist pause hvert 20 min, er det da vanlig å ta på seg en morgenkåpe i mellomtiden? Jeg har ingen anelse om hvordan dette vil gå, jeg håper det går bra.. :gjeiper:

Det er vel ikke vanlig å ta bilder? Hehe, tenk å måtte snuble over noe sånt på nettet..

Jeg har faktisk tegnet etter modell før, og jeg tegner ofte også. Dette blir i hvertfall veldig spennende og nytt. Jeg har vel aldri vært fornøyd med min egen kropp før, så dette blir en ganske så stor utfordring for meg. Jeg har former, mage og rompe, men jeg har merket at dette er mer interessant å tegne enn en som er syltynn og som ikke har former.. Syns du også det? Håper de som skal tegne meg syns det... :-)

Skrevet

Da har du en god aldersgruppe å være aktmodell for. De har sikkert sett mange kropper før. :)

Vet det er mange modeller som gjerne begynner med enkle stillinger først, for å varme opp. Dvs. stå rett opp og ned, gjerne litt sånn gresk-statue-aktig, litt variasjon ved å snu hodet, bøye armene etc. Dette synes jeg er flott for det kan ta noen minutter før man kommer ordentlig i gang og får flyten. Bare begynn med de stillingene du synes er mest naturlige, så kan du la dem bli litt mer dynamiske etterhvert.

Egentlig så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så mye over å ikke få til nok stillinger, bare du snur litt på kroppen så blir jo det en helt ny vinkel å tegne! Faktisk så er den beste aktmodellen jeg har tegnet en mann på 80 år. Han gjorde ikke så mange "spreke" stillinger kan du tenke deg, men han viste å variere - og bare det at han byttet mellom å stå og sitte gjorde alt mye mer interessant.

De fleste aktmodeller jeg har vært borti pleier å ta på seg morgenkåpen og sitte seg ned i en krok og lese blad/avis/spise/stikke av når det er pause... men mange liker også å gå rundt å se på arbeidene folk har gjort. Å ta bilder er helt forbudt. :P

Og ja, former er kjempebra! Elsker å tegne etter formfulle modeller, det er morsommere og mer lærerikt. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar igjen, nå føler jeg meg noe hakk bedre.. Får håpe det blir bra og at jeg kanskje får lov til å se på tegningene etterpå.. Hehe..

Skrevet

men mange liker også å gå rundt å se på arbeidene folk har gjort.

Nå fikk jeg lyst å spørre om de da går rundt naken, men jeg tror jeg lar være.

Ikke skyt meg.

Synes egentlig dette er ekstremt intressant.

Skrevet

Ja, nei tror jeg kler på meg kåpe før jeg sprader rundt i lokalet og små-snakker med kunstnere.. hehe, huff det ville vært veldig kleint..

Det er ganske interessant ja :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Så artig at du skal prøve deg som modell! Selv jobber jeg som aktmodell for kunstelever, og det er alltid like rørende å se hvor mye flott de kan få ut av den enkle kroppen min. Gled deg! Å være litt nervøs før start er vel ikke helt unormalt, men det går fort over når man skal stå stille en god stund. Når det gjelder korte krokistillinger går det som oftest bra, men lengre studier kan ta på. Pass på at du varierer og tenker ut positurer som utfordrer tegnernes kreativitet.

Lykke til!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Tråden er ryddet. Det er ikke lov å bruke forumet til datainnsamling i jobb- eller studiesammenheng eller verving av intervjuobjekter osv.

ninuska_, moderator

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som aktmodell og opplever det som bare positivt. Aldri kunnet tegne selv, men når det er jeg som finner på hva kunstnerne tegner føler jeg at jeg er en del av den kreative prosessen.

Glem at du er naken og konsentrere deg om at du skal slippe deg litt løs og ha det gøy. Jeg prøver å ha i hodet at jeg "danser" foran speilet hjemme. For å finne inspirasjon til stillinger hører jeg på musikk på vei til jobbe og noen ganger syntes jeg det hjelper å tenke historier- frøet som vokser og blir til et tre, når villdyret våkner osv. Kan også være en ide å hente litt inspirasjon fra annen kunst, dans, kampsport og yoga.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...