Gjest yojo Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Vi har en familie med tre barn, der to liker godt å stå på ski/snowboard, mens den siste ikke er interessert. Dette skaper til tider noen konflikter da dette barnet maser ofte om å hjem hvis vi er på tur og liknende. Går det an å få barnet mer interessert, eller må vi bare akseptere at de er såpass forksjellige? Noen med samme erfaringer?
minipia Skrevet 20. januar 2011 #2 Skrevet 20. januar 2011 Hvis barnet er dårligere på ski/snowboard enn resten av familien vil det kanskje også være mindre interessert i aktiviteten. Hva med en instruktør/ kurs mens resten av familien kjører for seg selv? Evt. mer lek i barneområde (kommer jo an på alder). Kan barnet ta med seg en bok/ musikk/ håndarbeide og ta litt lengre pauser enn dere i varmestua? Tror løsningen er å få barnet til å holde på i eget tempo, så får heller foreldrene dele seg litt. Kanskje det hjelper med noe nytt utstyr (kule briller, hansker, en ny hjelm el.)?
la_luz Skrevet 20. januar 2011 #3 Skrevet 20. januar 2011 Vet ikke hvor gammelt barnet er men her er noen tips Foreldre og barn
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Har også 3 unger. Alle kjører slalåm og går på skiturer. Når vi drar på skitur er det først og fremst naturopplevelsen og det sosiale som er målet. Så kommer skigåinga som et middel for å nå målet. Feks planlegger vi at turen skal gå til et bestemt mål, feks et fiskevann eller en fin plass det er et stort klatretre. Vi pakker sekken og legger opp til å lage bål der vi koker kaffe og steiker pølser. Når vi kommer fram til målet oppholder vi oss der lenge. Vi spiser og koser oss, gjør aktiviteter (feks fisker, klater, lager hoppbakke, leker med mose og kongler). Hjemover er skigåinga en fryd, for da er det stort sett bare nedoverbakker og det er jo kjempegøy. Ang. slalåm var det en periode eldstemann ikke ville i bakken i det hele tatt. Han hadde i lengre tid prøvd snowboard, men fikk det overhodet ikke til. Han mestret det ikke og følte at han bare dummet seg ut. Jeg prøvde å fortelle at han istedet kunne prøve slalåm, for det var enklere å beherske, men nei. Til slutt fant jeg fram mine nedstøva slalåmski og nærmest "tvang" (lokket og lurte) han til å bli med med i bakken. Det fantastiske var at han elsket slalåm fra første stund, og nå er han i bakken flere ganger i uka. Kan det være at ungen føler at h*n ikke behersker det og er redd for å dumme seg ut?
Gjest yojo Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 De to som er mer interessert er gode, og sistemann på 9 er selvfølgelig ikke like god, fordi interessen ikke er der. Han fikk helt nytt utstyr i fjor, både tøffe ski, hjelm og briller. Han sier selv at han ikke synes det er så moro, og at han får vondt i bena av støvlene, og må ha de på det løseste. Han greier å ta heisen i barnebakke og stå i denne, men jeg tror han kan være litt redd for å slå seg... Uff, synes det er frustrerende. Men må akseptere at ikke alle har samme interesser. For det meste så står hverken meg eller manne min når vi er på dagsturer, så vi er jo tilgjengelige for han hele tiden.
Askael Skrevet 20. januar 2011 #6 Skrevet 20. januar 2011 Som en som aldri hadde sansen for ski, må jeg si jeg er sjeleglad jeg ikke hadde noe press på meg om å gjøre det når jeg var unge. Takke meg til en spade og en snøhaug og litt kreativitet. :D 2
Gjest yojo Skrevet 20. januar 2011 #7 Skrevet 20. januar 2011 Er det jeg er redd for også, at han skal føle at vi presser ham til å gjøre noe han ikke liker.... Han sier selv at han faktisk ikke synes det er så morsomt "å stå på ski ned en bakke" , han ser liksom ikke poenget :gjeiper: Jeg står ikke mye selv, så jeg kan godt finne på andre ting med han, men jeg er ikke lært opp fra jeg var liten, og kunne nå ønske at jeg var det... Derfor ønsker jeg at han skal lære. Rotete, men...
Gjest pysepusen Skrevet 21. januar 2011 #8 Skrevet 21. januar 2011 Jeg HATER å stå på ski selv, så jeg skjønner barnet ditt veldig godt! Har selv blitt lokket osv. for å være med. Det har ikke skapt noen videre interesse for å si det sånn. Om du og mannen din ikke står så kan dere vel gjøre noe annet sammen mens de to eldste står?
minipia Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 For det meste så står hverken meg eller manne min når vi er på dagsturer, så vi er jo tilgjengelige for han hele tiden. Kanskje barnet synes det er morsommere hvis en av dere står sammen med det? Mine barn likte i hvert fall godt å tulle og leke med mamma eller pappa i barnebakken, spesielt hvis vi kjørte i portene og gjennom tunnelene og tullet litt ekstra mye. De fleste barn synes det er morsommere når foreldrene gjør noe sammen med de, og ikke bare står og ser på.
Gjest yojo Skrevet 21. januar 2011 #10 Skrevet 21. januar 2011 Kanskje barnet synes det er morsommere hvis en av dere står sammen med det? Mine barn likte i hvert fall godt å tulle og leke med mamma eller pappa i barnebakken, spesielt hvis vi kjørte i portene og gjennom tunnelene og tullet litt ekstra mye. De fleste barn synes det er morsommere når foreldrene gjør noe sammen med de, og ikke bare står og ser på. Det hjelper ikke det heller.. Men får bare innse at han ikke liker det så godt, og heller ha med akebrett osv, så han har nor annet å holde på med ute
La Guapa Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 Hei og hopp Jeg er leder for barneidrett og kan si følgende: Mestring = idrettsglede. Nå er det også sånn at ski krever mye balanse og finmotorikk. Hvis barnet ditt ikke har kommet til det punktet at dette er helt inne vil ski føles slitsomt, kjedelig og ikke noe gøy. For å ikke skape fullstendig blokkering mot skiene ville jeg ikke presset ham til å gå. Hvis det finnes en skileik i nærheten av dere ville jeg brukt den. Her kan hele familien samles. Man kan gå på ski, ake på akebrett og fokusere på gleden ved å være utendørs og røre seg. Skiene kan komme etterhvert. Dere kan vurdere å bruke et "Buddy-bånd" hvis dere skal prøve skitur ved en senere anledning. SWIX har et som du fester rundt livet med en lite som barnet henger i. Mye morsommere å henge etter en voksen og god treningsøkt for den som trekker. Men dette krever også balanse og jeg ville ventet en stund med skiturer. Det viktigste er å gi ungene en god og spennende introduksjon til idrett og uteliv gejnnom kos, lek og moro. La dem herje med akebrett eller med å bygge sneborg. Det viktigste er at de rører seg og lærer seg å kjenne på at kroppen jobber og hjertet slår. Dette legger grunnlaget for treningsglede og ufarliggjør det å "ta seg ut" i ungdommen/ voksen alder. Lykke til med ski og treningsglede 1
Gjest *M* Skrevet 22. januar 2011 #12 Skrevet 22. januar 2011 Du har fått flere gode tips av andre i denne tråden. Jeg vil også anbefale en runde med instruktør hvis dere kan få han med på det - bare en times tid med noen som er gode på å lære bort skikjøring kan gjøre underverker. Også er det ofte mye lettere å lære av en fremmed enn av mamma og pappa Men jeg hang meg også opp i dette: Han sier selv at han ikke synes det er så moro, og at han får vondt i bena av støvlene, og må ha de på det løseste. Mulig dere burde prøve noen andre støvler? (Leie for eksempel). Det er forferdelig å kjøre slalom med støvler som ikke sitter godt på bena - noen støvler passer bare ikke... Og da blir det ikke moro å kjøre hvor mye man enn har lyst. Lykke til
Gjest yojo Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 Du har fått flere gode tips av andre i denne tråden. Jeg vil også anbefale en runde med instruktør hvis dere kan få han med på det - bare en times tid med noen som er gode på å lære bort skikjøring kan gjøre underverker. Også er det ofte mye lettere å lære av en fremmed enn av mamma og pappa Men jeg hang meg også opp i dette: Mulig dere burde prøve noen andre støvler? (Leie for eksempel). Det er forferdelig å kjøre slalom med støvler som ikke sitter godt på bena - noen støvler passer bare ikke... Og da blir det ikke moro å kjøre hvor mye man enn har lyst. Lykke til Vi får prøve å leie et par støvler neste gang. Sagt til han at vi kan kjøpe nye sko, så han får noen han er bedre, men nå har vi brukt endel tusen på utstyr, så tror vi leier først :gjeiper: Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 hei, jeg har ikke lest alle innlegende.. Men ut i fra erfaring så er ikke det lett å få små barn til å bli ivrige. Noen barn tar det lett, andre sliter veldig og liker ikke stå på ski mm. Begynn med korte turer med barnet som ikke vil, evnt en tur utenfor ell i hsgen..?! Ha med niste, kvikklunsj elleeijj
Gjest gjest mann Skrevet 22. januar 2011 #15 Skrevet 22. januar 2011 Det er en menskerett å slippe å like å stå på ski....
Gjest yojo Skrevet 22. januar 2011 #16 Skrevet 22. januar 2011 Det er en menskerett å slippe å like å stå på ski.... Burde skrive : Hvordan kan man motivere...... De andre forstod problemstillingen her
Gjest gjest mann Skrevet 22. januar 2011 #17 Skrevet 22. januar 2011 Burde skrive : Hvordan kan man motivere...... De andre forstod problemstillingen her Det er en menskerett å slippe at andre skal få deg motivert til å holde på med noe de syns du burte like bare fordi de liker det sjøl...
Carpaccio Skrevet 22. januar 2011 #18 Skrevet 22. januar 2011 Dette kan fort bli en vond sirkel, der barnet stritter mer og mer imot dess mer dere som foreldre (og kanskje også søsken) presser på for å få sistemann til å like å stå på ski. En niåring vet godt hva han liker og ikke liker, og det er i mine øyne bare tull å skulle presse han med på skitur. Det ender som du sier selv ofte i konflikter, og blir dermed ikke noe hyggelig for noen part. Finnes det ingen kompiser, besteforeldre eller andre han kan få være hos en gang i blant sånn at dere kan få en dag med ski på beina mens han koser seg med andre ting? En sånn løsning kræsjer selvsagt litt med kjernefamilie-idealet, men det må da være bedre for både han og dere? Forklar han tydelig at han er hjertelig velkommen til å bli med dere andre når som helst, og spør han gjerne hver gang dere planlegger skitur, men la han føle at han kan velge det bort uten dårlig samvittighet! Kanskje går det ikke så lang tid før lysten til å prøve seg er der igjen
Gjest yojo Skrevet 23. januar 2011 #19 Skrevet 23. januar 2011 Det er en menskerett å slippe at andre skal få deg motivert til å holde på med noe de syns du burte like bare fordi de liker det sjøl... jada.........................
Gjest yojo Skrevet 23. januar 2011 #20 Skrevet 23. januar 2011 Dette kan fort bli en vond sirkel, der barnet stritter mer og mer imot dess mer dere som foreldre (og kanskje også søsken) presser på for å få sistemann til å like å stå på ski. En niåring vet godt hva han liker og ikke liker, og det er i mine øyne bare tull å skulle presse han med på skitur. Det ender som du sier selv ofte i konflikter, og blir dermed ikke noe hyggelig for noen part. Finnes det ingen kompiser, besteforeldre eller andre han kan få være hos en gang i blant sånn at dere kan få en dag med ski på beina mens han koser seg med andre ting? En sånn løsning kræsjer selvsagt litt med kjernefamilie-idealet, men det må da være bedre for både han og dere? Forklar han tydelig at han er hjertelig velkommen til å bli med dere andre når som helst, og spør han gjerne hver gang dere planlegger skitur, men la han føle at han kan velge det bort uten dårlig samvittighet! Kanskje går det ikke så lang tid før lysten til å prøve seg er der igjen Vi rullerer på å gjøre hva barna ønsker, de andre blir med når feks ni åringen ønsker å stå på skøyter, selvom ikke de synes dette er like gøy.. Jeg krever ikke at han står i fler timer, han må gjerne stå litt og ta mange fler pauser. Poenget er litt at han gidder lite som ikke han synes er veldig moro. Men når vi har tre barn, så må vi bytte på, alle synes ikke alt er like moro bestandig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå