Gå til innhold

Krever tvangssalg etter at Namsmannen stanset utleggstrekk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt 2 utleggstrekk på min lønn over lang tid. Jeg har er langtidssykmeldt og mine sykepenger gikk ut før jul. Jeg har nå ingen inntekt eller vedtak på noe fra Nav enda. Snakket med namsmannen tidlig i januar og mine utleggstrekk ble stanset med øyeblikkelig virkning. Ble forklart at pantet på leiligheten ville fortsette å stå. Papirer på at trekkene var stanset fikk jeg etter 3 dager.

I dag fikk jeg en faktura fra den ene kreditoren med varsel om tvangssalg om jeg ikke betalte kravet innen 10 dager.

Kan kreditor gjøre det når det er namsmannen som har stanset trekket pga situasjonen jeg er oppe i nå?

Skal ringe namsmannen i morgen og høre med dem, men jeg kommer ikke til å få sove i natt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg tror de har lov til det. De slapp jo tvangssalg før pga utleggstrekket, men nå er jo tvangssalg eneste muligheten de har til å få igjen pengene sine.

Skrevet

Jeg skal gjøre opp for meg, men nå får jeg ingen jobb eller penger og betale med. Siden jeg er langtidssykmeldt så kan jeg ikke søke ny jobb med det første.

Skrevet

Jeg skal gjøre opp for meg, men nå får jeg ingen jobb eller penger og betale med. Siden jeg er langtidssykmeldt så kan jeg ikke søke ny jobb med det første.

Og det er synd å si det, men akkurat det driter faktisk kreditorene i. Slik de ser det, så er det usikkert om du i det hele tatt kommer til å betale mer, siden du nå har havnet i langtidssykemeldt-kategorien.

Skrevet

Når kreditorene ikke lengre har mulighet for gradvis inndrivning av gjelden gjennom utleggstrekk, så kan de kreve tvangssalg ja.

• Liker 1
Skrevet

Hvilke kreditor er dette? Selve huslånet eller en etterfølgende kreditor? Dersom kreditor skal vinne frem med begjæring om tvangsalg må det vere sannsynlig at et salg vil dekke kreditors utestående. Feks dersom du har foranstående gjeld på en mill, leiligheten er verdt 1,5 mill, leiligheten kan selges. Er situasjonen omvendt, ikke salg. Men det vil påløpe masse gebyrer før dette blir avklart. Hvorfor har du ingen penger? Hva med AAP? Kan du få økonomisk råd og veiledning hos din kommune? Alle kommuner er forpliktet til å ha en økonomisk rådgiver

• Liker 1
Skrevet

Hvilke kreditor er dette? Selve huslånet eller en etterfølgende kreditor? Dersom kreditor skal vinne frem med begjæring om tvangsalg må det vere sannsynlig at et salg vil dekke kreditors utestående. Feks dersom du har foranstående gjeld på en mill, leiligheten er verdt 1,5 mill, leiligheten kan selges. Er situasjonen omvendt, ikke salg. Men det vil påløpe masse gebyrer før dette blir avklart. Hvorfor har du ingen penger? Hva med AAP? Kan du få økonomisk råd og veiledning hos din kommune? Alle kommuner er forpliktet til å ha en økonomisk rådgiver

Har ikke store leiligheten. Det er flere som vil ha en del ved et eventuelt tvangssalg så jeg vet ikke om det er så mye å hente, men noe er det vel.

Jeg har i dag vært på Nav og pratet med en saksbehandler. Søkte om AAP tidlig i november, men det har tatt lang tid med behandlingen. Den er fremdeles ikke ferdig behandlet, men vil sannsynligvis få første utbetaling i februar en gang. Skal også få time til en gjeldsrådgiver på Nav så situasjonen er ikke så mørk i dag som i går.

Ble rådet til å ta kontakt med kreditor og forklare situasjonen min akkurat nå og få til en nedbetalingsplan. Får bare håpe de vil gi meg det.

Skrevet

Det er klart de kan kreve den solgt når det ikke lengre kommer trekk på lønnen din. Hvordan skal de ellers få pengene sine når du ikke betaler dem? Sitter du på verdier (leiligheten) og samtidig har forfalt gjeld, kan du jo ikke forvente noe annet.

• Liker 2
Skrevet

Dette er vanlig praksis i offentlig og privat inkasso ja. Kommer ikke pengene inn via utleggstrekk eller kontoutlegg,begjæres tvangssalg av eiendom eller bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...