Gå til innhold

Når får barnet ditt mobil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på når dere synes det er greit å gi barna mobil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet om noen som har fått det når de var 7, 9 og 11. Har selv barn på 4 og 6 som jeg ikke tror vil få det på mange år!?! Vanskelig det der.. kan jo være litt individuelt når de trenger det, om de er mobile eller ei, alene i løpet av dagen osv???

Skrevet

10 år kan være en grei alder. Jeg fikk på dagen jeg var 10, men skal ærlig si at da var jeg nok ikke voksen nok.

Jeg tror at spill som habbo kan være lokkende, svidde av rundt 200 kr en periode etter at jeg fikk mobilen min - fikk forklart at det var lureri, stoppet. Men 11-12 år kanskje? På ungdomskolen ville jeg ivertfall gitt dem en mobil.

Skrevet

Tror det er store forskjeller, både på forskjellige steder i landet, og ikke minst etter hvilke behov barna (og helst foreldrene) har til å få tak i hverandre. Hos oss har det vært vanlig at barna får mobil i 4. klasse, men noen får tidligere og noen senere. Synes det bør være opp til hver enkelt familie å se hvilke behov man har. Har man f.eks. ikke fasttelefon kan det være aktuelt med mobil tidligere.

Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være så farlig å ha mobil i ung alder? Synes det er veldig greit å la ungene ha mobil fra det stadie de begynner å gå ut alene, for å leke eller hva enn det skulle være. Det er godt å vite at ungen er lett å få tak i.

Skrevet

Her har alle barna mobil, yngste er 7 år :)

Skrevet

Her i huset er 10 år grensa. Eldstejenta ble 10 i fjor, og fikk det til bursdagen sin. Guttungen blir 9 nå snart, men må pent vente til neste år (og er langtfra moden for det, heller!!!)

Lillegull i magen er heldigvis ikke klar for det på mange år... ;)

Skrevet

Våre har hatt siden de var 6 og 7. Ikke ofte i bruk, har heller aldri hatt problemer med tull, men det er greit for meg å kunne få tak i de når de skal hjem til middag. Og også de for å få tak i meg når de lurer på noe mens jeg ikke er hjemme.

Skrevet

Greit om ungen ikke er for avhengig, eller omvendt. Jeg fyller 16 år nå om et par uker, og rett før jul var jeg hos en kamerat - jeg hadde da i en lenger periode sagt at jeg trenger ny mobil, for den hadde dårlig dekning o.l. Selvfølgelig fikk de ikke tak i meg, og ringte så og si alle vennene mine, og kjeftet på meg fordi jeg ikke var tilgjengelig. Klokken var forresten rundt 18 da, og de hadde akkuratt kommet hjem fra jobb. Jeg hadde vært hos denne vennen vær dag siste uken.

De stiller seg forsatt uforstålig til at det kan ha noe med mobil å gjøre.

Skrevet

Guttungen får mobil til bursdagen da han blir 10år i vår. Han har ikke hatt behovet før, mnen grunnet omstendigheter hos moren (vi har han 50%) så føler vi at det er betryggende at han kan få tak i oss dersom noe skulle oppstå når han er hos mor, eller vi ikke er i nærheten på noen annen måte.

Forøvrig har han ikke nevnt at han har ønsket seg mobil før nå i det siste heller, tror ikke han synes det er såååå spennende..

Skrevet (endret)

Begge mine fikk da de var ferdige med 1. klasse. Dette av praktiske årsaker i forhold til skole/SFO og barnpass/være alene hjemme. Den eldste var kanskje ikke helt klar, mistet/ødela vel 4-5 telefoner de første årene. Minsten klarer det helt fint og har full kontroll både på selve telefonen og bruken.

Endret av Sign
Gjest skolestart
Skrevet

Vi har ikke fasttelefon, og jeg ser at vi må skaffe en ekstra hjemmemobil ihvertfall, slik at barna kan nå oss når de kommer hjem fra skolen.

Eldste starter på skolen til høsten, og vi enkelte dager få en halvtime alene hjemme.

Gjest Harriet
Skrevet (endret)

Mine fikk det året de ble konfirmerte, ser ikke nødvendigheten av at barn skal ha mobiltelefoner.

Endret av Harriet
Skrevet

10 år er aldersgrensa her i huset også. Og da er det kontantkort med sperre for betalingstjenester som er aktuelt. Før den tid har jeg alltid hatt (nesten) full kontroll på hvor hun har vært, ettersom det ikke er så mange lekekamerater i umiddelbar nærhet her vi bor. Og da har jeg ringt vennenes foreldre hvis det var noe.

Vi har ikke fasttelefon, så vi anskaffe et kontantkort til en avlagt gammel mobil vi hadde ca et halv åt før eldste fylte 10 år. Dette på grunn av at hun slutta på sfo og var hjemme alene et par timer etter skoletid hver dag. Denne mobilen var kun til hjemmebruk.

På 10-årsdagen fikk hun ny egen mobil som vi flytta over kontantkortet til, og hun fikk lov til å ha den med seg rundt omkring.

Skrevet

Det jeg reagrer mest på er at ungene skal ha så dyre mobiler. En 10åring har ikke behov for den nyeste iPhonen mener jeg.

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg 19 år, fikk min første mobil når jeg gikk i 6.klasse, og var da den første med mobil.

Men lillebroren min på 7 år skal få tlf til 8årsdagen sin. Syns ikke det er så tidlig egentlig, siden det er fler i klassen hans som har mobil.

Gjest Sus Scrofa
Skrevet

Jeg har to tanteunger på 10 år (tvillingjenter), og de har ikke fått mobil ennå.

Og de er visstnok de eneste i klassen som ikke har mobil. Dette er ikke bare jentene som sier, men foreldrene bekrefter det.

De går i en klasse med 23 elever.

Jeg synes det er helt sprøtt at 21 av 23 elever i en 5.klasse har mobil!!

Jentene skal få mobil til bursdagen i mars, men det er bare fordi de ikke skal være utenfor.

Skrevet

Skjønner godt at man kanskje velger å gi barna sine mobiltelefon pga praktiske omstendigheter, men selv vil jeg nok ikke gi mine fremtidige barn før de ihvertfall begynner på skolen, og gjerne senere. Det er klart, man må nok ta omstendighetene litt i betrakning tenker jeg.

Uansett, de av dere som er redde for at barna skal abonnere på tjenester som koster masse kroner eller surfe på ting ikke bør surfe på, så er det mulig å f.eks legge på en såkalt CPA-sperre som sperrer for betaltjenester slik som nummersøk, spill osv. I tillegg kan man også legge på gprs-sperring slik at de ikke får surfet på nett. Noen operatører har egne "pakker" for barn spesielt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

min yngste fikk mobil da han var 10.Men med kontantkort og sperret for div.kortnummer og andre ting.Fungerer godt synes jeg da ungene selv må spare opp fra ukelønn til kontantkort.

Vi har dessuten fri familie så vi ringer /tekster gratis oss imellom

Skrevet

Begge fikk da de ble 8 år, de har 200 kroner og bruke i måneden. Aldri skjedd at de har brukt det opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...