Kvist Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har PCOS, og vi fikk vårt første barn født sommeren 2009, ved hjelp av IVF på Rikshospitalet. Ble fortalt at pga diverse så ville evt søskenforsøk antagelig bli ICSIforsøk. Før IVF hadde vi prøvd på egenhånd, med pergo (som ga meg EL en gang, men ikke de to neste) og et par inseminasjonsforsøk (AIH). Nå vil vi prøve igjen, men av ulike årsaker vil vi ikke gå rett på ICSI, både økonomisk og ikkeminst det at jeg slet så veldig med bivirkninger sist. Det passer dårlig nå, i hvertfall fram til høsten. Og så er det den tingen at etter graviditet/fødsel så har syklusene mine blitt kortere. Dvs, før var det 50-100++ dager, nå er det 30-50 dager, med de fleste rundt 40. Så jeg har jo et lite håp om at pergo kanskje kan hjelpe oss. Vi har ikke brukt prevensjon siden fødselen, men ikke virkelig gått inn for å prøve heller. Så over til spørsmålene mine. For å få pergo, bør jeg gå til gynekologen jeg brukte sist? Som er flink, privat og har eviglang ventetid? Eller er dette noe fastlegen min (som også har gynekologidiplom på veggen) kan gi meg? Og er det noen av damene her inne som tør å gjette på om det er noe vits, eller om vi kan spare oss den kjipe sex-etter-dato og vente til vi har råd til ICSI? Og når bør man ta kontakt med riksen nå? Sist var det ikke ventetid, annet enn på syklus selvfølgelig.
Gjest Alabama Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Det er jo ikke dyrt med IVF når man gjør det offetnlig? Kan du ikke måle tempen et par mnd og se om du har EL, nå som syklusene er kortere. Det beste er jo å slippe alt av hormoner og inngrep!
Kvist Skrevet 21. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2011 Neida, er ikke så dyrt. 15000 i medisiner og omtrent 15000 til alt det andre, bl.a. reise og alle egenandelene tror jeg vi brukte sist. Problemet er at 30000 i en ellers presset økonomi er litt for mye akkurat nå, vi må over "kneika" først. Og jeg har kontroll på syklusen min, finner ikke entydige tegn på EL, men gyn mente jeg kunne ha det en sjelden gang alikevel, i motsetning til aldri før jeg gikk gravid. Hadde naturmetoden funka for oss så hadde jeg vært en svært lykkelig dame. Og da hadde jeg nok vært ferdig med å få barn for mange år siden
Honesty Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Jeg vil tippe at fastlegen kan skrive ut Pergo, men veien videre vet jeg dessverre ingenting om. Men ellers er det vel slik at kortere sykluser gjerne indikerer at du har hatt eggløsning? :synser: Lykke til! Håper dette blir deres år, Kvist (og vårt, for jeg er tilbake på scratch igjen)
Gjest Alabama Skrevet 22. januar 2011 #5 Skrevet 22. januar 2011 Men hvis dere skal ha ICSI har det kanskje med at mannens bidrag ikke er helt optimalt? Så da hjelper det jo uansett ikke om du har EL eller ikke. Lykke til ihvertfall! Kanskje vi møtes i korridorene i løpet av året..
Kvist Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2011 Men hvis dere skal ha ICSI har det kanskje med at mannens bidrag ikke er helt optimalt? Så da hjelper det jo uansett ikke om du har EL eller ikke. Lykke til ihvertfall! Kanskje vi møtes i korridorene i løpet av året.. Neida, mannen er fit for fight han, men tror mine egg var litt vanskelige. De hentet ut mange sist, bare noen ble befruktet og ingen helt toppkvalitet. Såpass at de satte inn to embryoer faktisk. Takk for svar, tror jeg går til fastlegen og snakker med henne jeg. Det bittebittebittelille håpet om å klare det uten enda en så voldsomt smertefull egguthenting gjør det verdt å prøve. Seriøst, gruer meg mye mer til egguthenting enn til evt fødsel. Fødselssmerter var jo mulig å takle... Og lykke til Alabama, håper det ordner seg for dere også. Og Honesty, trist at dere er tilbake igjen, vet hvordan det der er Satser på at vi får følge hverandre enda en gang da eller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå