Gå til innhold

Kan noen her forklare meg ulempen med å kjøpe et hus med HØY fellesgjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om vi tenker å kjøpe et hus til 2 mill, og finner et til 500 000, men med fellesgjeld på 1,5 mill. Hva er da forskjellen på det og å kjøpe et til 2 mill og ingen fellesgjeld?

Skjønner dere spørsmålet mitt? Jeg er fryktelig dårlig til å formulere meg. beklager det :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den største foskjellen er at du trenger å betale (låne eller cashe ut) 500000- De resterende 1500000 er egentlig et lån som borettslaget har tatt opp felles og som du betaler tilbake med måndtlige innbetaling. Deler at det mnd bidraget er renter og evt avdrag på fellesgjelden. I tillegg kommer ofte offentlige utgifter og muligens felles forsikring. Dette medfører at borettslaget har tatt opp deler av lånet for deg og at du må stille med innskuddet som dekker resten av totalbeløpet, i ditt tilfelle 1,5 mil.

Ulempen kan være hvis fellesgjelden er veldig høy (noe det i ditt tilfelle er)kan det medføre at mange beboere ikke klarer å betale fellesgjelden. Det går ofte greit når renta er lav, men når den stiger øker den månedlige innbetalingen ofte voldsomt (hvis renta øker med flere %). Da kan man ende opp med å måtte betale for de som ikke klarer det.

Alternativet med selveer er at dere må betale hele summen på 2 mill og kun forholde dere til banken.

Endret av Goggen
Gjest Mynona83
Skrevet

Du burde sjekke om borettslaget er medlem i borettslagenes garantifond. (akkurat nå husker jeg ikke om det er det det heter, men det er noe i den duren). Da slipper du å betale hvis naboen ikke betaler!

Skrevet

høy fellesgjeld gir et høyt beløp du må ut med pr mnd.

Dette gjør det ofte vanskeligere å selge...

Gjest Anjelika
Skrevet

Man bør også sjekke lånebetingelsene nøye og se om de virkelig er bedre enn hva man kunne fått selv, har sett borettslag som har låst renta på et latterlig høyt nivå.

Det er særlig viktig å sjekke hva den månedlige betalingen dekker, ganske så mange opererer med at man bare betaler renter i flere år. Dvs at den månedlige utbetalingen vil stige markant senere når man begynner å betale avdrag. Mange som går på en smell der. Den kan også stige om borettslaget finner ut at det er på tide å skifte ut alle vinduene eller bygge balkonger eller noe.

Det er en trygg og fin eieform om du gjør din research og regnestykker først

Skrevet

Det er som andre her sier, problem dersom noen av de andre beboerne ikke klarer å betale sin del. Da vil dette medføre at dere må være med å dekke inn det de ikke klarer å betale. Flere borettslag har forsikret seg med garantifond som er nevt over... da ville jeg ikke vært så skeptisk, men likevel sjekket opp hvordan økonomien til borettslaget er.

Det som har vært problem tidligere er at det ikke har kommet tydelig frem hva fellesgjelden virkelig er, så mange har kjøpt over evne fordi de ikke har forstått at prisen på leiligheter er summen av innskudd + fellesgjeld. Nå er det heldigvis kommet nye regler som tydeliggjør det.

Skrevet

TS her

Takk for mange svar, tror jeg skjønner det hele litt bedre nå:)

Skrevet

Min første leilighet var en "ungdomsleilighet" med innskudd på 70.000 kr. Totalprisen for leiligheten var 700.000 kr, altså var innskuddet på kun 10% av totalen. Jeg kjøpte leiligheten da den var i prosjekteringsfasen, halvannet år før den skulle stå innflytningsklar og da jeg kjøpte var fellesutgiftene stipulert til 2.300 kr. Dette dekket renter på fellesgjeld (som var veldig lave), kommunale avgifter, bygningsforsikring og kabel-TV. På innflytningstidspunktet var fellesutgfitene oppe i 4.900 kr, da inkluderte de også vask av fellesarealer, økt rente på fellesgjeld, snømåking og vaktmestertjeneste. Etter noen år var det slutt på avdragsfrihet og da jeg solgte leiligheten var fellesutgiftene oppe i 6.300 kr for en leilighet på 45 m2. Den var langt fra lettsolgt!

Skrevet

Nå har jeg en aksjeleilighet (vet ikke om det er forskjell på borettslag og aksjesameie). Problemet med fellesgjelden vår, selv om den er liten, er dette:

Jeg arvet et par hundre tusen nettopp, og tenkte at jeg endelig kunne kvitte meg med litt av fellesgjelden og få mindre faste utgifter. Men nei, det var ikke lov at noen betalte ned raskere enn andre...

Skrevet

Om vi tenker å kjøpe et hus til 2 mill, og finner et til 500 000, men med fellesgjeld på 1,5 mill. Hva er da forskjellen på det og å kjøpe et til 2 mill og ingen fellesgjeld?

Skjønner dere spørsmålet mitt? Jeg er fryktelig dårlig til å formulere meg. beklager det :/

Kjøp den til 2 mill! Kan dere bestemme hvilken bank dere vil ha lånet i osv.

På den andre kan borettslaget sette opp prisen i mnd slik de ønsker. Som noen skrev, binde renta på et høyt nivå osv.

Er mye bra med å bo i boretslag, men ikke velg en leilighet med så stor fellesgjeld. Hold deg unna slike :)

Og når du betaler ned på den til 2, betaler du ned til deg selv og hvis du selger får du rundt 2 mill. På den andre betaler du ikke så mye til deg selv og får ikke mye når du selger. Mer utgifter på den andre.

Lykke til!

Skrevet

Jeg ville valgt det tl 2 millioner, uten tvil!

Kjøper du det, så betaler du kun inn til deg selv, og når du igjen skal selge, så selger du (mest sannsylig) med gevinst. :)

Dersom du velger å kjøpe noe til 500 000, og som har fellesgjeld på 1,5 millioner, kommer du til å måtte betale flerfoldige tusen hver måned som går til borettslaget. Dette er penger som du ikke ser igjen..

For oss når vi drev å kikket på hus så var det uaktuelt å kjøpe noe med fellesgjeld.. Da velger vi heller å betale litt ekstra og slippe unna...

Tror også det er lettere å selge noe som ikke har fellesgjeld!

Skrevet

Nå har jeg en aksjeleilighet (vet ikke om det er forskjell på borettslag og aksjesameie). Problemet med fellesgjelden vår, selv om den er liten, er dette:

Jeg arvet et par hundre tusen nettopp, og tenkte at jeg endelig kunne kvitte meg med litt av fellesgjelden og få mindre faste utgifter. Men nei, det var ikke lov at noen betalte ned raskere enn andre...

Jo, det er forskjell på borettslag og aksjesameie

En aksjeleilighet er en leilighet hvor bygården eies av et aksjeselskap. Vanligvis foreligger det rett og plikt for aksjonærene å inngå leiekontrakt for leilighetene i bygget. Kjøper man en aksjeleilighet kjøper man mao. en eller flere aksjer i et aksjeselskap som eier eiendommen, med de rettigheter og forpliktelser selskapet har, og får rett til å leie en bestemt leilighet. For å vite nøyaktig hvordan eier og leieforhold er regulert, må man få fremlagt vedtekter for aksjeselskapet. Vidre bør man innhente årsregnskap og generalforsamlingsreferater, slik at man ser hvilke forpliktelser (f.eks lån) som hviler på selskapet. Aksjeselskapet skal være registrert i foretaksregisteret og ha innlevert regnskaper til regnskapsregisteret. Leiligheten er i seg selv ikke noe panteobjekt, men aksjebrev og eventuelle obligasjonsinnskudd kan pantsettes sammen med leieretten.

Et borettslag eller andelslag som har til formål å skaffe andelshaverne bolig. Det skal som en hovedregel være like mange andeler som boliger. Hver andelshaver har rett og plikt til å leie bolig i borettslagets bygg. Som hovedregel har andelshaverne rett til å overdra sin andel med tilhørende leierett til bolig. Kjøper av andel i borettslag må godkjennes av borettslagets styre for at overdragelsen skal bli gyldig.

Borettslag har ofte fellesgjeld hvorav hver enkelt andelseier innehar en andel. Hver andelshaver kan pantsette sin andel. Dette betyr at banken får overført andelsdokumen- tene til seg eller at pantsettelsen noteres hos forretningsfører for borettslaget, hvor forretningsfører holder andelsdokumentene i pant for banken.

Når en borettslagsleilighet takseres gjøres det fradrag for andel av fellesgjeld. Fellesgjelden følger borettslaget og leilighet uavhengig av hvem som til enhver tid er andelseier, og betales gjennom husleien. Andel av fellesgjeld blir derfor å anse som et lån som følger boligen. Ved nedbetaling av fellesgjelden opparbeider andelshaverne egenkapital.

Borettslaget administreres av et styre som representerer laget utad. I den sammenheng skal styret lede borettslagets virksomhet i samsvar med de lover og vedtekter som gjelder og følge de forskrifter og pålegg som generalforsamlingen pålegger styret. Generalforsamlingen er borettslagets øverste myndighet hvor samtlige andelshavere har rett til å møte og avgi stemme. Rent økonomisk behøver andelseierne som hovedregel kun betale husleien og resten utføres av styret. Herunder er det styrets ansvar å sørge for at husleien blir betalt av samtlige andelseiere, betale forsikringer for bygningsmassen, innbetale kommunale avgifter, forestå regnskap og forretningsførsel for borettslaget o.s.v.

www.netteiendom.no

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg bor i relativt nytt borettslag med høy fellesgjeld... Har eid i 4 år. Å bo her er egentlig en drøm.. deilig å slippe å tenke på kommunale avgifter, forsikring på selve huset, snømåking osv..

Men skal nå prøve å selge leiligheten og det er et sant helvete.

Utrolig tungssolgt, så i BESTE FALL kan jeg ende med et tap på 100 000.

Helt identiske leiligheter som er selveier går for latterlig høye summer, mens de med høy fellesgjeld ligger ute for salg ofte i flere år..

Nei styr unna...!! Jeg hadde aldri gjort det samme igjen, rett og slett fordi det er så vanvittig vanskelig å få solgt. bankene er også veldig restrektive med å gi ut lån til slike boligprosjekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...