AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Åkei, følgende skjedde på jobben i dag: vi var kalt inn til allmøte, og sjefen snakket i vei om dårlige tider og nedskjæringer. Kort fortalt skulle 20 personer få sparken! Så kommer det rare, dette ble gjort ved at det ble sendt ut en mail til 30 personer etter møtet. Disse 30 ble invitert til et møte med HR og sin nærmeste sjef, til en slags "diskusjon" uten at det sto veldig spesifikt i mailen hva som skulle diskuteres (jeg selv fikk ikke en slik mail, men jeg har lest mailen som en kollega fikk). Disse møtene skulle visstnok avholdes i morgen og fredag. Så i løpet av neste uke skulle det avgjøres hvilke 20 som må gå... Er det bare meg, eller høres denne fremgangsmåten utrolig merkelig ut? Jeg kan nevne at det er en mellomstor bedrift (nå ca 170 ansatte). Jeg har en utrolig ubehagelig følelse i kroppen, dette møtet kan da ikke oppfattes som noe annet enn en slags "audition" eller forsvarstale fra den som risikerer å bli sagt opp. Hva godt tjener noe slikt til?
rakianne Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Åkei, følgende skjedde på jobben i dag: vi var kalt inn til allmøte, og sjefen snakket i vei om dårlige tider og nedskjæringer. Kort fortalt skulle 20 personer få sparken! Så kommer det rare, dette ble gjort ved at det ble sendt ut en mail til 30 personer etter møtet. Disse 30 ble invitert til et møte med HR og sin nærmeste sjef, til en slags "diskusjon" uten at det sto veldig spesifikt i mailen hva som skulle diskuteres (jeg selv fikk ikke en slik mail, men jeg har lest mailen som en kollega fikk). Disse møtene skulle visstnok avholdes i morgen og fredag. Så i løpet av neste uke skulle det avgjøres hvilke 20 som må gå... Er det bare meg, eller høres denne fremgangsmåten utrolig merkelig ut? Jeg kan nevne at det er en mellomstor bedrift (nå ca 170 ansatte). Jeg har en utrolig ubehagelig følelse i kroppen, dette møtet kan da ikke oppfattes som noe annet enn en slags "audition" eller forsvarstale fra den som risikerer å bli sagt opp. Hva godt tjener noe slikt til? Står om dette i Arbeidsmiljkølovens kap 15. Dette er ikke en grei og vanlig fremgangsmåte. Har dere fagforening på arbeidsplassen er vel de i aktivitet nå... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå