Sunshine Skrevet 18. mai 2011 #61 Skrevet 18. mai 2011 Her er en oppskrift på hvordan man syr en slyngevugge selv. Denne hadde jeg helt glemt at jeg skulle lage! Godt tråden dukket opp igjen for nå nærmer det seg permisjon og tid til å sy
Gjest LilleLovely Skrevet 18. mai 2011 #62 Skrevet 18. mai 2011 Denne tråden har hjulpet meg til å unngå mange bomkjøp!men har gjort et par erfaringer som ikke er den gjengse her: Hettejakker:-vi syns det var fint når babyen var ganske nyfødt,å bruke hette for å varme og beskytte hodet i tillegg eller uten lue.hetten var altså på,så den var ikke i veien når hun lå på ryggen. Omslagsbodyer:-syns bodyer med "båthals" fra hm er bedre jeg!jeg trer de over bena istedet for hodet.enklere,raskere og jeg trenger ikke løfte babyen for å ta den på.de er heller ikke så åpne i halsen som mange omslagsbodyer er. 1
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 30. januar 2012 #66 Skrevet 30. januar 2012 Nå er jo jeg på barn nr to, og merker at jeg denne gangen synes det er ennå mindre utstyr man EGENTLIG trenger. (Men ennå mer som er "kjekt å ha"...) Vogn: Har en teutonia Mistral, den var super til førstemann og har vært fin så langt til nr to. Men denne gangen bruker jeg mer bæregreier, og mindre vogn. For han har ikke trivdes i vogn når han ikke skulle sove... Men, vogna er forholdsvis liten sammenslått, relativt lett, har fire lufthjul som er gode på vinterføre, god plass under til matvarer og sånt. Fessuten har den lett og hendig softbag, som vi har brukt som soveplass i starten til begge ungene. Stelleprodukter: Første gang brukte vi mesoft, Sebamed Baby spesialkrem, babyolje og vann. Denne gangen har vi brukt det samme. Bare vanlige kluter istedenfor mesoft. Jeg synes det blir mindre gris... Og mindre søppel. Det viktigste har vært olje og vann. Lekegrind:Er fantastisk om man har en baby som er høyt og lavt bare man snur seg. Begge mine har elsket den, og sett på den som sitt fristed. (Men har ligget mye på gulvet utenfor også, på treningsmatte.) Bæreutstyr: Førstemann ble båret i meitai inne fra han var to uker. Og det var av ren nødvendighet. Han sov nemlig kun på oss, og skulle helst bæres hele tiden. Har hatt formsydd sele senere, og den brukte vi til 3-års alder. (pluss) Bærer minsten i samme sele nå, så den passer for ca 5-6 mnd og opp til de ikke bæres mer. Men denne gangen har jeg hatt et elastisk sjal i starten, og det var bare fantastisk enkelt og praktisk! Anbefales! Nå med sistemann bærer vi når vi leverer i barnehagen hver dag, og jeg har hatt bærejakke på meg og minsten i hele høst og så langt i vinter. Elsker den, den er god og varm, og jeg har full kontroll på både temperatur på minstemann og om han er våken/trøtt o.s.v. Stellebord: Hadde Brio Vegga til førstemann, og brukte det til han var nesten 2 år... Men p.g.a. flytting og diverse har det ikke kommet opp denne gangen. Har hatt ett fra IKEA, men nå synes jeg det har blitt skummelt, og vurderer å bruke kun matte på gulvet istedenfor... Vippestol: Vi arvet en god gammeldags en. Den ble brukt som matestol før ungene klarte å sitte i høystol/tripptrapp. Men er glad vi ikke la mye penger i det... Kort levetid, synes jeg. Babycall: Trengtes ikke da vi bodde i leilighet. Da hørte vi ungen uansett. Arvet en som vi brukte litt til utesoving. Til minsten har vi kjøpt Neonate fordi den stråler lite, men har ikke fått prøvd den så mye. Virker som om den har grei rekkevidde. Klær: Dresser og jakker med hette er bare i veier for små som bare ligger i ro. Dongeri er ofte stivt og ekkelt. Jeg er også fan av at klærne skal være god å bevege seg og leke i. Body med kort arm har vi knapt brukt. Naken eller i bare bleie var oppskriften i veldig varmt vær. Ute trengtes solbesyttelse, så da var det tynne, lyse, langermede som gjaldt... Ull er gull hele høst vår og vinter! Safa har geniale ullstrømpiser, med antiskli på føtter og knær! Omslagsbody er genialt! Så slipper man å tre body over hodet på barna når de er aller minst. Ammepute: Brukte litt med førstemann, men den ble mest glemt... Denne gangen har jeg brukt en pølsepute vi allerede hadde i sofaen mer enn ammeputa. Mye fordi pølseputa kunne legges inn etter hvert, når jeg kjente at armen ble sliten og jeg hadde glemt ammeputa... Stelleveske: Har den som fulgte vogna, og bruker den, men en hvilken som helst veske med lang nok stropp til å ha på vogna hadde garantert gjort jobben... Bruker vanlig ryggsekk når vi bærer, om vi har med mer enn en bleie... Babygym: Har en fra Fisherprice, men tipper det meste med kontrastfarger, speil og litt lyd fungerer supert. Vi har hatt stor glede av å kunne flytte på og bytte ut lekene da... Utstyr generelt: Vi har brukt uenderlige mengder med flanellskluter/bleier (får kjøpt på Sparkjøp blandt annet) og gaskluter. De funger som gulpeklut, underlag i seng og vogn, pledd, håndduk, underlag på stellematte. Nesesuger til å ta buser! Sånn som man fysisk suger i selv, og som dermed får ordentlig tak! (Kjøpes på apotek.) Beste investering: Slyngevugge! Slet veldig med dagsøvn før den kom i hus! (Skulle hatt sånn til førstemann!) Og en ting som brukes minst 4 ganger i døgnet, og som fungerer som kjent soveplass når vi er borte på besøk, kan ikke regnes som annet enn et godt kjøp! Vi har kjøpt fra Sneglehuset.dk, men det finnes garantert flere muligheter. Bare tull: Bleiebøtte. Forstår ikke hvorfor vi mente vi måtte ha det til førstemann... Signerer lekegrind, omslagsbody, gaskluter og babygym. (Mye av det andre også selvsagt, men dette er gull verd!)
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 30. januar 2012 #67 Skrevet 30. januar 2012 Et par tillegg jeg kom på: Kjoler: Helt unødvendig og direkte irriterende til små jenter før de kan gå selv. Ender opp i en stor krøll under armene og er veldig i veien når de begynner å krabbe. Bleiebøtte: Vi bruker vår fremdeles og synes det fungerer utmerket. Ingen lukt med mindre du åpner lokket og stapper nesen nedi, til tross for at den står på varmekabler. Når vi er hjemme hos foreldrene mine bruker vi bare en bærepose vi forsegler etter beste evne til å samle et par bleier i før de kastes, og det lukter skikkelig ille (selv om det bare skulle være tissebleier). Men det er jo latterlig dyrt med disse refillposene... Vår bleiebøtte var ikke lett å bruke, så den ble ødelagt superfort Men det var kanskje like så greit.
^^Belle^^ Skrevet 30. januar 2012 #68 Skrevet 30. januar 2012 Denne tråden hadde jeg så utrolig god hjelp i da vi stod midt i utstyrsjungelen, så tenkte jeg kunne dele jeg også, nå som jeg har snart 8 måneder med erfaring. Vogn: Vi har Bugaboo Cameleon og er dødsfornøyd. Til vårt brukt er den perfekt! Den snur på en femøring, blir liten sammenlagt, veier lite og jenta vår har aldri sovet så godt som hun gjør i sportsdelen. Det er også et pluss at man kan bytte de små svinghjulene fremme med større lufthjul dersom man skal trille i mye snø, grus eller på veldig humpete stier. Bagen er også kjempelang, så dersom babyen er villig til det kan bagen brukes leeenge. Stelleprodukter: Minst mulig produkter her i gården, men vi bruker nok litt for mye våtservietter. Nå går det i Xtra sine (fås på Obs ihvertfall). De er passe våte/tørre og er veldig billige. Ellers bruker vi babyolje kjøpt på iherb, talkumpulver og zincsalve fra Änglamark (?), coops økologiske merke. Lekegrind: Har vi ikke, men vi har tenkt tanken mange ganger om å skaffe oss en. Bæreutstyr: Vi har båret i Ergo bæresele siden jenta vår var 1 måned gammel. Vi kjøpte den i forbindelse med reise og har brukt den flittig siden da. Helt fantastisk! Stellebord: Vi har ikke plass til ekstra stellebord inne på badet vårt, men vi har en svær kommode som er akkurat passe høyde. Derfor kjøpte vi bare en slik billig stellematte fra Ikea som funker kjempefint. Vippestol: Noe av det vi har brukt aller mest. Vi har en Babybjørn og den brukes faktisk litt enda, selv om hun setter seg opp i sittende stilling selv. Vi brukte den ikke noe særlig før hun var et par måneder, så dersom vi ikke hadde fått den i gave hadde vi sett an behovet før vi hadde kjøpt. Babycall: Vi har Topcom kidzzz og er ikke fornøyd. Den funker som den skal, men jeg savner veldig å kunne justere sensitiviteten på foreldreenheten. Nå må vi inn til henne for å gjøre det, noe jeg synes er veldig tungvindt. Siden vi bor i leilighet og kun bruker den når vi er på besøk klarer jeg ikke å rettferdiggjøre kjøp av ny. Klær: Her har vi brukt det meste, bortsett fra stive dongeribukser og jakker og gensere med hette. Greit til utebruk og bilstol, men inne har det vært ubrukelig frem til nå. Nå ligger hun bare på magen og da kan jeg godt kle på henne en hettejakke dersom hun blir kald. Jenta vår ble født i juni og var veldig varm av seg. Da var kortermede bodyer veldig praktisk. De første månedene var hun stort sett kledd kun i kortermet body og bleie. Skulle vi ut, var det tynne bomullsbukser som gjaldt. Strømpiser ble ikke tatt i bruk før det begynte å bli kaldt i været. Fremdeles er jeg mer glad i bukser enn strømpiser, og ullbuksene fra Janus er favoritten. Generelt sett er ullklær en god investering. Favoritten er Janus. Ellers er Lindex favorittbutikken. Siklesmekker fra NameIt er obligatorisk på uniformen hennes. Pysjamaser med glidelås er praktisk dersom babyen er sprellete av seg. Her har jenta vår sjelden tid til å ligge lenge nok i ro til at vi rekker å kneppe alle knapper. Pysjamas uten fot er også noe jeg ser etter. Ammepute: Har jeg ikke hatt. Stelleveske: Vi har Skip Hop Dash Deluxe og er veldig fornøyde. Den er pappavennlig og matcher vognen kjempegodt. Det eneste minuset er at det ikke er glidelåslukking på den. Babygym: Helt uvurdelig! Jeg hadde kjøpt en babygym fra Fisher Price før hun ble født, men den var bare pyton. Det var ikke før vi investerte i en Tiny Love babygym at jenta ble interessert og da kunne hun til gjengjeld ligge der i flere timer av gangen. Utstyr generelt: Gulpekluter fra NameIt! Da ammingen stod på som verst (og gulpingen ) lå det gulpekluter over hele huset, i bilen, i veskene osvosv. Musikkuro til å ha over sengen. I starten var det ingenting som beroliget henne så mye som denne. Beste investering: Mikrosterilisator! Selv om jeg fullammet var det så utrolig praktisk å ha. Nå som jeg nesten ikke ammer mer er den uvurderlig. Den har virkelig tjent inn sine 100 kroner som jeg betalte for den brukt. Bomkjøp: Stort lammeskinn. Vi kjøpte inn et stort og et lite lammeskinn. Det lille har vi brukt mye i vogna før vi begynte med vognpose, men det store har blitt liggende ubrukt. Jenta vår er rett og slett for varm av seg til å kunne ligge på det i senga. Til mor: Brystpumpe: Her har jeg brukt Medela sin manuelle og er veldig fornøyd til mitt bruk. Ville nok gått for en elektrisk dersom det hadde blitt mye pumping. Amme-bh: Er veldig fornøyd med H&M sine. Amme-innlegg: Jeg hadde kjøpt inn bambusinnlegg i forkant, men de klistret seg til brystvorten - noe som ikke akkurat er til å anbefale med såre og sprukne brystvorter. Etterhvert som melken stabiliserte seg trengte jeg ikke å bruke noe som helst siden jeg var så heldig å ikke lekke i det hele tatt. Libero sine engangs ble brukt i et par uker. Amme-singlet: Har bare brukt H&M-singleter med spaghettistropper som jeg har brukt under alle toppene/genserene mine.
Pastill Skrevet 31. januar 2012 #72 Skrevet 31. januar 2012 Endelig er det min tur til å bidra Baby er nå 5 måneder gammel, og vi har gjort oss en masse gode erfaringer! Vogn: Mountain Buggy Urban Jungle (trehjulsvogn). Den er vi veldig fornøyd med! Liten og lett, enkelt å manøvrere, super å gå tur med langs grusstier og i snø, vi har endatil løpt med den. Eneste jeg savner, er at sportsvogndelen ikke kan snus mot "trilleren", men vinduet i kalesjen gir god kontakt, så vi klarer oss da fint. Vognbag'en er forholdsvis liten, men sportsvogndelen kan legges helt ned, og kan derfor introduseres tidlig, vi gjorde det like innen 5 måneders alder. Jeg mener også at vognbagen ikke var nødvendig lenger; gutten nyter å sitte litt å se på utsikten nå, før han sovner og vi legger setet ned. Tilleggsutstyr til vogn: Til vognen har vi kjøpt både insektnett og regnbeslag, begge dele har vi brukt mye, men det er ikke nødvendig å kjøpe dem som hører til Mountain buggy-vognen; allroundversjoner kan fint tas i bruk og er mye billigere. Vi reiser en del, og jeg vil på det varmeste også anbefale å gå til anskaffelse av en bag til å pakke inn vognen i ved flytransport! Vi har kjøpt en Stokke Pram Pack, den er verdt sin vekt i gull! Jammen har den fått juling mens vi har reist - tenk hvis det var vognen!! Dessuten kan en pram pack romme nærmest uendelige mengder med ekstra bagasje, og det har man bruk for når man reiser med baby, synes jeg. Lammeskinn til å legge i vognen er jeg også enormt glad for! Nå som vi har gått over til sportsvogndelen, sitter og ligger han i en Stokke vognpose som vi har arvet og den passer helt fint til Mountain Buggy'en. Stelleprodukter: Neutral våtservietter (jeg ser alltid etter Svanemerkede produkter), Tilde og Estrelle babyolje og body creme, zinc-salve og en babyshampoo fra Children's Natural Collectinuten parabener, hormonforstyrrende ingredienser, sulfitter, mineraloljer, formaldehyd osv er gode å ha. Lekegrind: Har vi ikke, men jeg har tenkt tanken mange ganger om å skaffe en. Enn så lenge bruker vi et teppe som bare er hans, men når kravlingen virkelig skyter fart, så blir det nok nøvendig med lekegrind. Men teppe vårt er vi glad for, nå som han har vokst ut av babygymmen og ligger mye på magen og undersøker alt leketøyet sitt. Men vi har ihvertfall gått til innkjøp av grind til trappen vår i stuen, og regner med vi må kjøpe flere til de andre trappene i huset. Men jeg avventer og ser hvor aktiv krabaten er når han begynner å krabbe. Bæreutstyr: Ergobaby bæresele har vi brukt siden gutten var 1 måned gammel (den første tiden med Infant Insert). Vi kjøpte den i forbindelse med reise og har brukt den mye siden. Super til bruk ved urolig baby hjemme, fin ved shopping, og et must når man er ute og reiser! Stellebord: Essensielt. Vi har arrangert oss både med et frittstående (brukt, modell helt enkelt og strait fra IKEA) i første etasje og ovenpå la vi en matte oppå disken ved vasken. Begge deler i nærheten av vann, noe som gjør det enkelt å stelle ved spesielt "big business", men også til den daglige vask og skyll er det fint å slippe å bære vann frem og tilbake til stelleplassen. Men viktigst av alt: at vi har en stelleplass i nærheten av der hvor vi er, om det så er oppe eller nede. Stelleplass bare et av stedene hadde blitt for lite og upraktisk. Tilleggsutstyr til stellebord: Vi har kjøpt kurver til å oppbevare bleier, engangsvaskekluter, engangsliggeunderlavåtservietter, skiftetøy og gulpekluter. Og hengt opp leketøy over den ovenpå og utstyrt den andre med et pipedyr. Bleieskift er en fryd for alle Vippestol: Kjempepopulær hos baby og veldig praktisk. Vi har en bruk som har god "sprett" som vi har lånt. Vi brukte den ikke noe særlig før hun var et par måneder, så dersom vi ikke hadde fått låne den, hadde vi ikke hatt en. Jeg hadde lest så mye om at vippestoler gjorde baby for passiv. Men det er ikke vår erfaring, vi har tvert imot klart å innlemme baby i våre aktiviteter: Han har sittet i den og kikket på oss når vi arbeider i kjøkkenet, vært med og spise (vi har imot alle anbefalinger satt vippestolen opp på bordet, og sikret oss at baby ikke "spretter" så mye i den at stolen flytter seg), samt han elsket å sitte i den og leke mens mamma dusjet! Høystol: Har vi tatt i bruk nå når baby er 5 mnd, så kan han sitte i samme høyde som oss og spise. Han proteserer kraftig hvis han ikke får sitte ved bordet med oss (vippestol på gulvet er helt uaktuelt ) Man kan også få en tilleggsstol til høystolen til de helt små babyer som ikke kan sitte selv, dette har jeg ikke, men kommer til å kjøpe det til vår Stokke trip trap stol hvis vi får en smårolling til. Denne gang gikk vi bare for tøy-innleggsdelen til selve trip trap stolen. Babycall: Har en fra Philips Avent, der vi kan måle temperatur, spille sanger, sette på lys og snakke til baby. Kjempefin og veldig glad for den vi har! Super av foreldreenheten har gjenoppladbare batterier, og at babyenheten kan gå både på batterier (dessverre ikke gjenoppladbare) og strøm. God lyd og flere reguleringsmuligheter. Klær: Ulltøy er uvurderlig! Minimumsinvesteringen bør være noen ullbodyer, mener jeg, slik at man alltid kan ha det under annet tøy baby har på (vår baby ble født slutt august, og nå om vinteren er ullen super!). Ulltøy fra Janus og Joha er bra, har også litt fra Sparkjøp, og fra de store dagligvarebutikkkjedene som også selger tøy. Alt har fungert fint, ulltøyet skal kunne tåle vask i maskin. Har ogaå litt fra Nøstebarn, og det er lekkert, men pyton at det skal håndvaskes. Noen gode pysjamaser er viktig, vi skifter til nattøy som en del av kveldsrutinen som varsler "nå skal du sove". Viktig med pysjamaser som baby ikke kan sparke seg ut av; så knappene skal sitte tett nok. Liker best pysjer med hel fot, men det vokser han rimelig fort ut av. Derfor er alt arvetøyet gull verdt, og selvsagt kan vi gi gutten snøresokker på når vi bruker heldrakter uten fot som pysjamas. Sokker er nemlig et kapittel for seg selv. Generelt faller alt av, eller blir dradd av av bebsen nå som han har oppdaget føttene sine, med mindre de har snørebånd rundt anklene. Så det er bare å gå til strikketøyet for den som har evnene (det har ikke jeg, og oppgaven har tilfalt en lykkelig svigermor som får lov til å strikke a mass til barnebarnet). Strømpebukser (helst av ull) og bukser med hel fot er også praktisk, synes jeg. Siklesmekker har vi ennå ikke hatt særlig bruk for, men noen gode hakesmekker til spising har vi investert i. Favoritten er noen laget av neopren fra Bibetta med en brett helt nederst som formes til kopp og fanger opp mat og drikke som ikke kommer inn der det skal Fordelen med neoprenmaterialet (som en dykkerdrakt) er at det skal bare skylles i varmt vann etter bruk, henges til tørk, og så er det klart til bruk igjen på kort tid. Så vi har minimalt med smekker i klesvasken! Ammepute: En god ting! Er vedig glad for min, men synes den har vært uforholdsmessig dyr. Vil råde andre til å gå for en rimelig utgave, eller bruk sofaputer eller hodeputer flittig! For det er viktig med avlastning for arm og skulder, eller blir det til hodepine med det samme, ihvertfall hos meg. Stelleveske: Har ikke, jeg bruker min store Mulberryveske istendenfor, den rommer det meste. Mannen stapper det nødvendigste i sidelommene i vognen eller bruker en liten sekk, og er happy med det. Har ikke savnet en stelleveske. Babygym: Ja, det har vi bruk masse og han har elsket gymmen sin. Har arvet en, den er fra Lamaze, hvor teppedelen kan vendes. En kontrastside til nyfødt baby, og en med masse farver og pipe/knitre og ranlge-aktiviteter for de litt eldre. God for variasjon, og nyfødtsiden ble også brukt senere. Vi har hengt opp og byttet ut en masse forskjellige leketing i buene over teppet etterhvert som han har fått dette i gaver fra venner og familie. Men gymmen har ikke lang levetid, allerede ved 4,5 mnds alder var baby mest opptatt av å velte ned sin Men han nøt det jo! Nå bruker vi som sagt bare et stor teppe vi har kjøpt på IKEA, og der boltrer han seg med lekene sine. Synes likevel babygymmen er en veldig god investering, og det gav meg mange muligheter til å legge fra meg baby der, mens jeg ordnet andre ting. Vugge og seng: Vi startet med å legge baby i en Leander vugge, den likte han godt, og brukte til han var ca 4 mnd, så ble den for liten. Fikk kjøpt den brukt, og det er jeg glad for nå, når levetiden var så kort. Men den var skjønn å ha så lenge den varte; baby kan "vugge" seg selv i den, og om nødvendig kan man gi den et ekstra puff. Nå har gutten flyttet over i en sprinkelseng fra IKEA, som vi med tiden kan ta ene siden av, så han kan komme ut og inn av sengen sin selv. Den holder jo litt lengre, og han har elsket den fra første stund han ble lagt i den. Til ca 600 kroner med madrass inkludert, er den sengen et funn! Skulle jeg bare kjøpe det aller mest nødvendige, hadde jeg glatt hoppet over vuggen, og lagt baby nyfødt i sprinkelsengen. Tilleggsutstyr til vugge og seng: Vi hadde en himmel over vuggen, det synes jeg var super, det ga en lun effekt og skapte en liten "hule" for den lille. Lammeskinn ble også lagt i bunn av vuggen og det er gull verdt, og ligger nå i sengen. Vi har også noen spilledåser hengende ved vuggen/sengen som vi har brukt for å varsel at det nå er natt, men jeg har inntrykket av at de heller ikke er noe must. Mors eller fars sangstemme duger i plenty, selv om jeg overhode ikke kan synge, og bare kan én nattasang. Den smiler han imidlertid av hver gang jeg synger den. Vi har også en stor musikk-og naturlyd-uro fra Bellino til å ha over sengen, han synes den er fascinerende, men den er intet must for oss. Jeg får ærlig talt litt tivolifølelse av den, og synes ikke den gir noen god ro for innsovning. Utstyr til bespisning: Noen myke og gode gulpekluter er et must ved amming og ved overgangskost. Nå når vi øver fast føde er noen mindre og myke frottékluter gode å ha til å tørke vekk mat ved spisning, samt at vi bruker våtservietter. Tåteflasker fra både Avent og Mam har vi, suttene til disse passer på begge flaskemerker. Vi startet tidlig med flasketilvenning, selv om jeg ammet, og det er så deilig mht å få andre til å passe baby - det går uten problemer. Mannen kan også være alene med baby, ingen pupp er påkrevd. Baby foretrekker imidlertid helt klart suttene fra Mam fremfor Avent sine, mulig Mam minner mere om en sammenklemt brystvorte i munnen? Vi har også kjøpt inn noen plastskjeer for å øve fast føde, og plasttallerkene til grøten hans som det ikke ville være noe problem om han feide på gulvet. Tilleggsutsyr til mating: Den elektriske ammepumpen fra Philips Avent har vært herlig å ha, men jeg har jo ikke brukt den mer enn til han var 4,5 mnd. Kjøpte den ny, men synes også denne har vært uforholdsmessig dyr, og ville ikke nølt med å kjøpe en brukt - dog skal den være elektrisk etter min mening. Ellers hadde jeg blitt helt utslitt i hendene! Mikrosterilisator har jeg ikke brukt, vi kokte flasker og sutter, og nå er han så stor at alminnelig vask i maskin eller for hånd holder lenge. Vi har også en Voksipose med bærebrett i, den er praktisk når vi skal på besøk, og fungerer som leketeppe og seng i et. Ved innsovningsvansker både borte og hjemme er den også fin som vugge! Bærebrettet kan også tas ut, og Voksi'en kan brukes til vognpose, men det har vi ikke gjort fordi det blir så plundrete å ta bærebrettet ut og inn. Bomkjøp: Smokker! Det ville han bare ha i etpar uker, så spyttet han dem ut og ble bare sint hvis vi prøvde å gi ham dem igjen. Så mitt store smokkelager og smokkesnorene har knapt nok vært i bruk. Til mor: Amme-bh: Har investert i noen super lekre svarte i tynn stoffkvalitet, som ble kjøpt noen uker før fødsel, og heldigvis passer de fremdeles! Puppene mine har ikke endret seg så voldsomt mye siden de siste månedene innen fødsel. Arvet også noen med padding, og kjøpte også etpar billige fra H&M, og de passet dessverre ikke til meg. Amme-innlegg: Libero sine fungerer perfekt ved overproduksjon. Har også flere varianter i ull som har vært gode å ha, spesielt i økedøgnsperiodene hvor brystene har vært såre. Et par ekstra store i ull har også vært gode å ha når brystene blir kalde om natten pga lekkaskje gjennom Libero-innleggene, samt ved turer i vinterkulden! Amme-trøyer: Har T-shirts fra Polarn O Pyret, samt flere fra Boobs, veldig begeistret for disse! 1
*lilly* Skrevet 31. januar 2012 #74 Skrevet 31. januar 2012 Min lille snuppe er 7,5 mnd, og nå føler jeg at jeg har masse erfaringer å bidra med Vogn: Vi har Emmaljunga City Cross med Citybag, veldig fornøyd! Vogna er lett, bagen relativt stor og den er super både på grusvei og asfalt. Vi har virkelig brukt vogna mye, så jeg er veldig glad vi kjøpte ny vogn. Nå på vinteren er jeg glad jeg ikke har tung Simovogn.. Fin plass til varer under vogna også. Har ikke noe å utsette på den egentlig, kunne alltids vært 5 cm lenger bag så vi fikk Voksiposen oppi, men da Voksiposen ble tatt i bruk var jenta vår så stor at hun ville se litt mer så det var egentlig ikke noe problem. Brukte bagen til hun var ca 6 mnd og da var det hovedsaklig for å la henne se seg rundt at vi bytta. Tilleggsutstyr til vogn: Regntrekket som fulgte med vogna er elendig så vi kjøpte et annet (Tullsa/Tulla tror jeg det heter). Prampack er et must siden vi har reist endel. Voksiposen er vi veldig fornøyd med! Stelleprodukter: Har brukt stelleprodukter fra "Lykkelig som liten", hovedsaklig badeolje og barnekrem til sårhet de få gangene hun har hatt det. Veldig fornøyd! Coop Anglamark våtservietter når vi er på tur. Bleier fra Pampers. Lekegrind: Har ikke, og har ikke planer om å kjøpe det heller. Syns barna skal få utforske litt fritt og ikke "stenges inne". Nå skal det sies at vi ikke har så stor plass, så vi ser henne stort sett uansett hvor vi er. Bæreutstyr: Har Ergo bæresele og en hjemmesydd Meitai. Ergoen er grei på reiser, men jeg er ikke superfornøyd. Syns den er litt tungvindt å ta på. Meitaien er bedre egentlig.. Til neste barn kommer jeg til å kjøpe en skikkelig Meitai (den vi har nå mangler litt polstring ++). Bæretøy ble lite brukt hos oss, snuppa ble fort varm og likte seg ikke så godt. Men som sagt, uunværlig på reiser! Stellebord: Enkelt og greit; matte på vaskemaskina! Veldig glad vi ikke kjøpte stellebord. Når babyen var rundt 3-4 mnd ble hun så urolig at vi måtte stelle henne på gulvet uansett. Vippestol: BabyBjørn. Ikke brukt så veldig lenge, men den har likevel vært uunværlig. Særlig de første ukene jeg var hjemme alene, da ble babyen plassert der mens jeg dusja ++ Høystol: Har en enkel fra Ikea, helt ok. Fint at hun kan sitte ved bordet når vi spiser, hun får også maten sin der. Babycall: Har aldri hatt behov for. Klær: Kan generelt si at jeg angrer på at jeg ikke kjøpte mer ull og ull/silke, selv om jeg fikk baby i juni. Som andre har sagt, så er sikkel og bomull en dårlig kombinasjon.. I tillegg fikk vi utrolig mye klær i gave, stort sett bare bomull og mest i str. 68. Hadde jeg vært gravid nå hadde jeg ikke kjøpt et eneste bomullsplagg. Veldig fornøyd med Nøstebarn sine klær, jeg bruker Nøstebarn sin ullsåpe og vasker de i maskin på ullprogram. Fungerer helt fint. Ammepute: Også et must. Men ville kjøpt en fast og ikke en sånn løs med kuler i (som jeg har). Stelleveske: Skip Hop Dashdeluxe. Den er perfekt, med unntak av at det ikke er glidelås eller stropper for å lukke den. Ikke særlig gøy å stresse rundt på flyplasser o.l. mens halve stellevesken raser ut mens du prøver å håndtere baby, bagasje og billetter. Vurderer å sy på en slags clipslås eller noe sånt, for vesken er ellers helt super. Babygym: Har arvet en fra Tiny Love, den er helt ok. Viktig at det er leker som kan tas av, og at de lager litt lyd når babyen får tak i de. Har ellers leker fra Lamaze kjøpt på ebay til en billig penge, de er veldig populære fremdeles! Vugge og seng: Har arvevugge på stua til dagsoving, og sprinkelseng på vårt soverom. Har brukt begge deler fra fødselen av, nå er vugga ikke i bruk lenger siden hun prøver å klatre ut Tilleggsutstyr til vugge og seng: Det største lammeskinnet fra Nøstebarn. Vi har flyttet det rundt mellom seng, vugge og vogn. Hun sover kjempegodt på det, og det tror jeg er det lureste kjøpet vi har gjort. Velidg fint at det er så stort, kvaliteten er også veldig god! Har en enkel uro over senga, ikke noe lyd bare noen figurer. Fungerer helt fint! Utstyr til bespisning: Gulpekluter og smekker, helt vanlige. Tilleggsutsyr til mating: Kjøpte på forhånd en brukt Medela Swing elektrisk brystpumpe til en billig penge på Finn. Veldig glad jeg hadde den klar når vi kom fra sykehuset for den har jeg brukt MYE. Vil anbefale alle å ha det i bakhånd, enten man kjøper eller avtaler å låne. Det er nok å holde på med de første dagene hjemme om man ikke skal stresse med å handle brystpumpe Bomkjøp: Bomullsklær, bomullssokker og ammeklær/bh`er fra HM. Amme-bh: Amme-innlegg: Kjøpte først noen billige bh`er fra HM, men de kasta jeg. Utrolig ubehagelige Kjøpte Bravado sine ammebh`er og nå bruker jeg bare de, har etpar som jeg veksler mellom. Superfornøyd!! Amme-trøyer: Prøvde ammetopper fra HM, men de var også veldig dårlige. I starten prøvde jeg trikset med singlet under og ny singlet/topp utenpå, men jeg syns det ble altfor tungvindt og for mye dill. Endte med å kjøpe ammetøy fra Boob, etpar singleter og etpar gensere. Koster litt, men er verdt det etter min mening. De fleste ammer ganske lenge, og da er det ok å ha noe som både er praktisk og fint syns jeg.
Ripsy Skrevet 1. februar 2012 #75 Skrevet 1. februar 2012 Erfaringer fra en mamma med en 4mnd gammel baby Vogn: Kjempefornøyd med vår TFK Joggster III. Vi bruker den til å jogge med og funker supert i all slags terreng og føre!! Når jeg skal i butikker/kjøpesentre osv. setter jeg på et svingbart, mindre hjul foran og den er da super å manøvrere! Det eneste negative med denne vognen er at vi om ikke så atlfor lenge må bytte til sportsdel og da må hun sitte vendt fra oss Men enn så lenge har hun plass i bagen. Stelleprodukter: Har en jente som er plaget med eksem, så her går det mye badeolje, bader henne nesten hver dag. Jeg foretrekker neutral sin badeolje, men fikk anbefalt DrGreve sin, så nå prøver vi den. Har hatt småprøver av andre og må si jeg ikke merker veldig stor forskjell på de enkelte. Vi smører henne flere ganger om dagen nå og da går det enten i Locobase repair eller Aderma (husker ikke navnet). Men disse kremene er ikke nødvendig å kjøpe inn med mindre man får baby med problemhud. Vi brukte ingen kremer i starten. Engangskluter bruker vi kun når vi er på tur og da foretrekker jeg Neutral. Til sår rumpe har jeg brukt zinksalve, men synes ikke den er spesielt bra. Jeg har planer om å prøve Inotyol nestegang jeg ser tegn til sår rumpe, har hørt mye positivt om den. Men igjen, ikke nødvendig innkjøp før behovet evt melder seg. Lekegrind: Har ikke og aldri savnet det. Hun har jo ikke begynt å rulle eller forflytte seg enda, så kan kanskje ikke uttale meg, men tror ikke jeg kommer til å savne det. Vi har ikke husdyr. Bæreutstyr: Brukte elastisk sjal (MobyWrap) en del i begynnelsen, men hun synes ikke det er så stas å bli bært sånn. Hun er heller ikke noe glad i å sove/kose inntil oss med hodet opp og magen mot brystet mitt, så det blir jo noe av det samme. Nå har jeg begynt å bruke babybjørn ved behov. Det var supert når jeg f.eks. var på flyplassen alene. I korte perioder lar jeg henne titte fremover og da er hun storfornøyd! Babybjørnen er enklere å feste henne i når jeg er alene og ikke kan legge henne fra meg (som f.eks. på flyplassen), sammenlignet med elastisk sjal. Men bærekomforten er nok mye bedre med sjalet! Men jeg bruker det aldri i veldig lang tid om gangen og ikke hver dag, så for meg funker babybjørn fint. Stellebord: Kjøpte stellebord til badekar og er kjempefornøyd! Tittet lenge og fant et til slutt på flust.no : http://www.flust.no/barn-og-baby/barneutstyr/stelle/okbaby-flat-stellebord---sammenleggbart/ Også mye billigere enn mange av de andre stellebordene til badekar. Det er enkelt å ta av hvis man vil bruke badekaret og foldes sammen så det blir ganske flatt. Vi kjøpte en badebalje fra ikea ved siden av. Vippestol: Har brukt det en del allerede. Mest hvis hun har vært urolig når vi skal spise middag. Hun er som regel fornøyd når hun sitter i den. Passer på at det ikke blir lange perioder om gangen! Når hun skal begynne med fast føde tror jeg det blir kjempekjekt! Vi kjøpte brukt på finn.no til 500kr! Var så god som ny! Babycall: Har supernova og er veldig fornøyd. Hvis du har tenkt at babyen skal sove ute på dagtid så er det kjempekjekt! Vi er veldig fornøyd med vår! Har også i begynnelsen brukt den når vi la henne for kvelden litt før oss, selvom soverommet var rett ved stua. Kjøpte også dette på flust.no http://www.flust.no/barn-og-baby/barneutstyr/babycall/supernova-babycall-gi-d7/ Jeg har aldri sett behov for babycall med video og vil ikke anbefale å legge penger i det. Klær: Omslagsbodyer er supert når de er helt små. Heller ikke noe glad i hettegensere. Har egentlig ikke brukt gensere i det hele tatt. Hadde noen tynne strikkejakker, men de har ikke vært brukt, så jeg vil anbefale å bare kjøpe bodyer og en god fleecedress til å ha ute. Evt. ulldress. Jeg kjøpte en tykkere dress, men denne har ikke blitt brukt for hun ligger jo alltid under dyna når hun er ute og da blir det for mye. Her har det blitt brukt lite ull pga eksem... Signerer siklesmekker som et must her i gården! Men dette kommer jo selvføleglig an på om du får en gulpebaby eller ikke, så ville ikke kjøpt inn mye av dette før du ser behovet. Noen skriver at pyjamaser med ben er dumt fordi de vokser ut av de fort, men jeg synes ben har vært kjekt for da slipper jeg de dumme sokkene, som gjerne blir sparket av. Hun blir kald på føttene nå på denne tiden av året hvis hun ikke har sokker. Ammepute: Har vært veldig kjekt å ha! Dersom du har et veldig begrenset budsjett kan du klare deg uten, men jeg angrer absolutt ikke på kjøpet! Stelleveske: Var lenge på jakt etter en rimelig stelleveske og endte opp med Ryco, kjøpte den på babyshop http://www.servicesystemer.no/ryco-stellevesker/classic-bukle-stelleveske Babygym: Arvet. Har brukt denne mye. Tenk farger! Vi har en du kan henge på hvilke leker du vil og du kan bytte plass på de. Lamazelekene er gjerne favoritter. Utstyr generelt: Noen nevner uro til å ha over sengen, dette har ikke jeg sett noe behov for. Fikk en Nesfrida (nesesuger) i gave og denne har jeg brukt mange ganger allerede. En dråpe saltvannspray i hvert nesebor så løsner snørret og nesfrida suger det flott ut Og vips en fornøyd baby som puster bedre http://www.mamille.no/nasfrida-nesesuger.html Speil til bilen så jeg kan se frøkna når jeg sitter foran, kjekt å se om hun sover og om hun har smokk eller ikke. Og speilet vi kjøpte har en apekatt rundt med masse fine farger - denne liker hun å titte på Kjekt med lameskinn i vogna! Beste investering: En god vogn og isofix sete med base til bilen. Så kjekt å bare kunne klikke setet på plass. Bruker et sete uten base når jeg er hos foreldrene mine, noe som er helt greit de få dagene jeg er der, men er kjempeglad jeg har base til vanlig. Bomkjøp: tykk utedress i str 62. Har ikke blitt brukt. Til mor: Brystpumpe: Medela sving, elektrisk. Kjempefornøyd! Kjøpte denne på ebay. Har brukt den mye, både når jeg har hatt litt vel mye produksjon og når jeg har hatt behov for barnevakt. Har nå et lite melkelager i fryseren . Jeg hadde ikke orket å styre med håndpumping. Jeg kjøpte medela poser til som jeg fryser melka i, fungerer fint og tar liten plass. Amme-bh: H&M sine er for små for meg... Superfornøyd med Change sine ammebh'r! Absolutt verdt investeringen. De er bare med spiler, så ventet noen uker før jeg kjøpte de. Har ikke hatt noen problemer med spilebh, de sitter så godt på og klemmer ikke. Amme-innlegg: Brukte litt innlegg i starten, varierte med noen av bomull (?) som jeg vasket og engangs fra natusan tror jeg. Etter noen uker hadde jeg ikke lenger behov. Brukte ullinnlegg i starten når jeg var ute i kulda. Jeg har ikke hatt problem med betennelse, så har ikke fortsatt med dette. Amme-singlet: Fornøyd med Lindex sine, 2wear (kjøpte noen på salg) og boob. Jeg synes det er supert å ha noen ammesingletter som kan brukes under gensere og jakker/cardigans. Selvom noen av de koster synes jeg det er verdt investeringen. De fra H&M er jeg ikke fornøyd med passformen på, sitter ikke fint på meg. Det var det jeg kom på i farta. Litt gøy å tenke tilbake på kjøpene
August2011Brud Skrevet 26. februar 2012 #76 Skrevet 26. februar 2012 For en super tråd! Her var det mange tips å ta med seg når man etterhvert skal ut i utstyrsjungelen.
ara Skrevet 26. februar 2012 #77 Skrevet 26. februar 2012 For en fantastisk nyttig tråd!! Lagret i mine innlegg!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #78 Skrevet 18. mars 2012 *Dytter* litt på denne så flere kan komme med erfaringene sine
Gjest Macaron Skrevet 18. mars 2012 #79 Skrevet 18. mars 2012 Super tråd, denne skal jeg også følge med i!
Cherrytomat Skrevet 18. mars 2012 #80 Skrevet 18. mars 2012 (endret) Jenta mi er blitt 8 mnd, og her er litt hva jeg syns og mener. Vogn: Har Teutonia Prestige med fashionbag som babydel. Kjempefornøyd! Superpraktisk å kunne bære bagen etter håndtaket i kalesjen, og vi brukte denne til seng når vi overnattet borte. God madrass i den. Men er litt liten da, så for oss som fikk en lang baby (73 cm når hun var 6 mnd!) så måtte vi bytte til sittedelen når hun var ca 6 mnd. Men den var egentlig lunere kalesje på enn fashionbagen, og ryggen kunne legges helt flat så jeg var kjempeførnøyd med det! Masse egenskaper jeg liker ved vogna, men to ting som trekker litt ned: Kurven under er vanskelig å komme til, og ryggen mangler et mellomstille! Har helt flat stille, 10 cm helling, og så er det rett opp i full sitting! Kunne gjerne hatt et stille som var midt på. Stelleprodukter: Bruker mesoft med bare vann. olje om det sitter fast, men det er sjelden. Har våtservietter i stellegagen da det er mer praktisk. bruker zinksalve ved behov, og ellers litt bapanthen (ekker hva det heter) om hun er sår. Bruker litt babysåpe når hun bader, for har litt skurve i hodet, og VELDIG tåfis! Bading: lånte et badekar på stativ de første 4 mnd, men så gikk vi over til å bruke vårt badekar. Lekegrind: Kjøpte park a kid til jul til henne. Er så praktisk med den døren i den! Vi lar den som regel bare stå åpen så går hun inn og ut som hun vil. Hun begynte å åle seg når hun var 5 mnd. Så lukker jeg den igjen innimellom så hun skal vere vandt til det også Super om jeg må på do, når jeg lager middag og ellers om jeg bare trenger å slippe å løpe etter henne en liten stund Hun er høyt og lavt og reiser seg overalt nå! Bæreutstyr: Brukte elastisk sjal (MobyWrap) mye i begynnelsen. brettet den på langs og brukte lommemetoden og det var helt supert! Urolige dager ble mye bedre ved bæring Hun er for tung for det nå siden det er elastisk (hun er 9 kg) så lurer på om jeg skal sy en meitai eller om jeg skal kjøpe noe...savner å bære ihvertfall. Stellebord: har kommoden "Hemnes" fra IKEA med 3 skuffer, og stellematte på. er lang, så god plass til diverse utstyr på siden. Er noe høy, og vi var redde det skulle bli for mye for meg som er 170 cm, men det har gått superbra! får vondt i ryggen av de vanlige lave jeg (sambo er 195 cm så han liker denne godt ) Vippestol: babybjørn og kjempefornøyd! Babycall: Min lenke kjempefornøyd! Klær: mye ull liker ikke hetter på gensere eller stive klær. bruker mye heldresser i ull når vi er hjemme (devold og janus) for det er godt for henne å bevege seg i. ellers bruker vi mye ullbody og ullstrømpebukse, og ofte ikke noe mer, så her har vi pakket bort MYE ubrukte bukser, gensere og kjoler liker best pysjamas med fot siden sokkene forsvinner i løpet av natten. men de i ull har ikke det så da er hjemmestrikkede med knyting et must Matstol: Kjøpte HokusPokus og angrer ikke et sekund! :D Ammepute: Hadde sikkert vert godt i starten, men har klart meg greit med sofaputer ar lite hus så så på det som husfyll Stelleveske: Har teutonia sin som hører til vognen. er ikke så god, men gjør nytten. har ingen planer om å kjøpe en til ihvertfall, denne kostet over 700 Babygym: fikk en med oppbrettbare sider! fantastisk lunt for nyfødt å ligge der utskiftbare leker er gull! Min lenke Ting vi ikke har brukt: Nesesuger. Jeg vipper bare forsiktig ut "bobbene" med baksiden av en hårnål. hadde sikkert trengt nesesuger om hun hadde mer rennende nese, men det har hun så og si aldri. Bleiebøtta vi fikk i gave trengte vi ikke det første halve året siden hun ikke bæsjet oftere enn hver 10 dag. men nå er den gull verdt siden det ofte kommer 4 bæsjebleier for dag Beste investering: Isofix sete med base til bilen. Så kjekt å bare kunne klikke setet på plass, og ta det i hus på vinteren så det er temperert, mobywrap sjalet og lekegrinda Ja og så ny bil! stoooor stasjonsvogn Til mor: Brystpumpe: Avent manuel. brukt "bare" 15-20 ganger me kunne ikke tenkt meg å ikke hatt den! Innlegg: ull til å ha utenpå, og thermobaby sine store gode engangs innerst! fantastisk gode, også superpraktiske at de er innpakket ett og ett! Min lenke Litt dyre så bruker natusan innimellom om jeg bare går hjemme. Bruker mye singletter under genser, men har et par ammetopper fra H&M. ikke noe gode, men går i nøden. har en ammegenser derifra og den er god Angrer på å ikke ha investert i gode ammebher uten spiler og bøyler. syns det er for sent å kjøpe nå liksom, siden jeg ikke vet hvor lenge vi kommer til å holde på Endret 18. mars 2012 av Cherrytomat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå