Gå til innhold

Barn alene over natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel var barnet/barna dine da de var hjemme alene over natten første gang?

Når er det ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på enda. Min eldste er snart 14 år og det kommer ikke til å bli aktuelt på veldig, veldig lenge. Det måtte i så tilfelle være et nødstilfelle hvis jeg eller ett av de yngre søskenene måtte innlegges på sykehus akutt om natta..

Skrevet

11 eller 12 tror jeg. Sammen med en venninne, det gikk helt fint. Nå skal det sies at vi bor på en veldig liten plass, hvor alle kjenner alle.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor modent og ansvarsfult barnet er, og om du stoler på h*n. En 16-17-åring burde iallefall klare seg fint en natt alene, iallefall om naboer som dere kjenner er hjemme, og barnet kan gå dit om noe skulle skje.

Skrevet

Sønnen min var 15 da han var alene første gang (to netter). Jeg var på festival to timers kjøretur unna.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Mine var alene om natta da de var ca 15 år. Gikk helt fint det :)

Skrevet

har vært aleine en natt når jeg var 14, gikk ganske bra. Far spiller i band, og hadde en konsert - var aleine fra rundt 20 - til litt uttpå neste dag. Mor var med, og jeg var ute med bestevennen min, og kunne komme opp dit anytime på natta om det var noe.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor modent og ansvarsfult barnet er, og om du stoler på h*n. En 16-17-åring burde iallefall klare seg fint en natt alene, iallefall om naboer som dere kjenner er hjemme, og barnet kan gå dit om noe skulle skje.

Helledussen da, burde kunne klare seg en natt alene, i alle fall om noen naboer er hjemme. Curlingforeldre tenker jeg bare.

• Liker 2
Skrevet

Helledussen da, burde kunne klare seg en natt alene, i alle fall om noen naboer er hjemme. Curlingforeldre tenker jeg bare.

enig.

Det bor tross alt tusenvis med 16-17-åringer alene på hybler rundt omkring i Norge, uten naboer som går å skjekker at de ikke gjør noe de ikke skal. Det går som regel bra.

• Liker 4
Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns at mange foreldre her inne er så utrolig overbeskyttende!

Barn og ungdommer lærer av EGNE erfaringer, ikke foreldrenes overbeskyttsomhet. Jeg tror få vet hva som skjer i psyken til et barn som er blitt alt for mye dullet med og overbeskyttet.

• Liker 1
Skrevet

Burde greie seg hjemme en natt alene, når de er 12-13. Hvis ikke så hadde jeg begynt å spekulere på hvordan det hadde gått når de flyttet for seg selv. (og om de i det hele tatt hadde flyttet ut!)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17.

...og jeg flytta hjemmefra da jeg nettopp hadde fylt 16. jeg går utifra at det gikk bra med deg, Mahareth? det gikk i hvert fall helt fint med meg, og jeg hadde ingen naboer som besøkte meg i tide og utide.

og - det hjalp mye at jeg hadde hatt frihet og vært alene hjemme før jeg flytta hjemmefra. da hadde jeg lært meg visse ting, og jeg hadde mindre behov for å virkelig vise at jeg var "fri" (noe noen venninner av meg som hadde hatt det veldig strengt hjemme hadde).

Endret av madison rose
  • Liker 1
Gjest Mahareth
Skrevet

Gikk kjempebra, og det uten naboer her også ;)

Skrevet

Første gangen jeg var alene hjemme ei hel natt, var når jeg var 14 år. Men da lå søskenbarnet mitt som er 3 år yngre over. Så var ikke helt alene da ;)

Helt ærlig, så har jeg heller ikke siden vært alene hjemme ei hel natt etter det! Og jeg er 25 år! Enkelt og greit fordi jeg er en smule husredd (ikke på dagen/kvelden, men natta!) Så hver gang foreldrene mine er borte sover kjæresten min over ;) Og når vi nå flytter sammen om 3 måneder, kommer jeg sikkert til å dra hjem på "ferie" til mamma og pappa, når min bedre halvdel er i møte i andre byer etc.. ;)

Skrevet

Har ikke barn selv, men var alene hjemme i tre dager da jeg var 13 år gammel. Det var første gang jeg sov uten noen andre i huset. Det skal dog sies at besteforeldrene mine bodde i nærheten, så jeg kunne gå dit når som helst om jeg skulle føle for det.

Skrevet

Og jeg som trodde barn klarte å være hjemme alene ei natt når de hadde blitt tenåringer, om ikke før.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har storebrødre som er 8 og 5 år eldre så foreldrene min lot oss være alene over natten fra da jeg var ganske liten, men jeg tror ikke jeg var helt alene før jeg rundt 16-17. Men det var fordi jeg hadde eldre brødre som bodde hjemme en god stund og da var jo de der.

Men jeg tror jeg ville fått vært alene fra jeg var rundt 14 hvis det er snakk om en natt. Vi bodde i et barnvennlig nabolag hvor jeg hadde familie tre hus lengre opp i veien og vi kjente alle naboene.

Jeg tror det kommer veldig an på hvor en bor.

Skrevet

12 åringen min har vørt alene hjemme om natten, riktignok sammen med broren på 17. Jeg jobber netter, og det hender at mannen er bortreist når jeg jobber. Han på 17 har vært hjemme alene i opptil en uke, og var alene hjemme helger som 15 åring, ikke noe problem. Eldstemann på 24 ser innom og besteforeldre bor noeen hundre meter unna.

Skrevet

Tror jeg var 12, men da hadde jeg bestevenninnen på besøk, og moren hennes satt to hus bortenfor ;)

Ellers ble det flere ganger opp gjennom tenårene. Hadde foreldre som reiste en del i jobben, og noen ganger overlappet det litt. Var som oftest hverdager, så jeg foretrakk å ikke ha besøk, men bare gjøre lekser om kvelden og komme meg på skolen om morgenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...