HopelessFear Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Pga. personlige grunner så skal jeg droppe ut av skolen, og da trenger jeg ikke hybelplassen som jeg har nå. Det står ingenting om oppsigelse i leieavtalen, så jeg lurer på hvordan det er i følge loven? Er ikke så veldig borti dette her, i og med at det er min første hybel. :s
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Da gjelder vanligvis tre måneders oppsigelse, så vidt jeg kjenner til.
HopelessFear Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2011 Da gjelder vanligvis tre måneders oppsigelse, så vidt jeg kjenner til. Sikker?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Sikker? http://www.google.no/#sclient=psy&hl=no&q=oppsigelsestid+uten+kontrakt+hybel&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&fp=3b8949ff864c9267 http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1289038 http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1164959 http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1097421
Gjesten Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Leier du privat eller gjennom Studentsamskipnaden?
Nynaeve Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 "§ 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. " Lovdata
Nynaeve Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Veldig vanlig da med 1 måned på hybler. Sjekk kontrakten din. Evt spør husvert. Noen er greie, andre ikke fullt så greie. Alternativt kan du finne nye leieboere, og da er det oftes lettere å få flytte før. Leit med studiene dine. Du får ta det igjen når det blir bedre tider : klem:
HopelessFear Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 19. januar 2011 Veldig vanlig da med 1 måned på hybler. Sjekk kontrakten din. Evt spør husvert. Noen er greie, andre ikke fullt så greie. Alternativt kan du finne nye leieboere, og da er det oftes lettere å få flytte før. Leit med studiene dine. Du får ta det igjen når det blir bedre tider : klem: Det står ikke noe om det i leiekontrakten. Skal snakke med huseieren når jeg har fått igjen stemmen. Takk for det.
Pingting Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Er det en studenthybel eller bare et vanlig leiested? Siden det er sykdom som gjør at du må avbryte studiene, så kan jo det kanskje være en grunn som gjør at de lar deg flytte ut tidligere. Du har ikke krav på det såvidt jeg kan se, men det kan jo være at de er snille. Håper det ordner seg.
HopelessFear Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2011 Er det en studenthybel eller bare et vanlig leiested? Siden det er sykdom som gjør at du må avbryte studiene, så kan jo det kanskje være en grunn som gjør at de lar deg flytte ut tidligere. Du har ikke krav på det såvidt jeg kan se, men det kan jo være at de er snille. Håper det ordner seg. Vanlig leiested. Er ikke bare sykdom som gjør det til, men det er en del av avgjørelsen.
Roxanne123 Skrevet 20. januar 2011 #11 Skrevet 20. januar 2011 Når kontrakten ikke sier noe om oppsigelsestid, vil det være reglene i husleieloven som er gjeldende. Ser at noen allerede har kommet med den riktige paragrafen, nemlig husleieloven §9-6. Regner med det er snakk om den vanlige forståelsen av hybel, altså at du har et eget soverom, men deler f.eks stue, bad og kjøkken med andre? Da vil den i så fall falle inn under andre ledd, og oppsigelsestiden vil dermed være én måned. Mulig du allerede har skjønt det nå, men ville bare hjelpe til med å gjøre det helt klart:)
Rosalie Skrevet 20. januar 2011 #12 Skrevet 20. januar 2011 Når kontrakten ikke sier noe om oppsigelsestid, vil det være reglene i husleieloven som er gjeldende. Ser at noen allerede har kommet med den riktige paragrafen, nemlig husleieloven §9-6. Regner med det er snakk om den vanlige forståelsen av hybel, altså at du har et eget soverom, men deler f.eks stue, bad og kjøkken med andre? Da vil den i så fall falle inn under andre ledd, og oppsigelsestiden vil dermed være én måned. Mulig du allerede har skjønt det nå, men ville bare hjelpe til med å gjøre det helt klart:) Det stemmer ikke. En måned gjelder kun når man leier enkelt rom og har tilgang på kjøkken og bad i utleiers egen bolig. Bor man i hybelkollektiv, er oppsigelsestiden 3 måneder.
Roxanne123 Skrevet 20. januar 2011 #13 Skrevet 20. januar 2011 Jeg er litt nysgjerrig, hvor har du dette fra? Det er godt mulig du har rett, jeg er ingen ekspert på husleieloven, men finner ingen holdepunkter i loven for at det kun er snakk om utleiers egen bolig?
Rosalie Skrevet 20. januar 2011 #14 Skrevet 20. januar 2011 Denne setningen: For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig Ved leie av hybel i hybelhus eller hybelkollektiv, er man ikke i en annens bolig.
Roxanne123 Skrevet 20. januar 2011 #15 Skrevet 20. januar 2011 Vel, det kommer an på hvordan du tolker "adgang til annens bolig". Jeg ser poenget ditt, men jeg vil jo si at å bruke kjøkken og bad som også tilhører andre vil falle inn under ordlyden, selv om det ikke nødvendigvis er huseiers private. For meg synes det dermed ganske klart at du da har adgang til en annens bolig. Nå er det ikke noe særlig rom for "jeg" i jussen, så uten klare holdepunkter i forarbeider og annen praksis for hvordan dette skal forstås, er det vanskelig å argumentere noe sterkere for både min og din ordlydstolkning. Hvis ikke du har et annet grunnlag enn din naturlige forståelse for din tolkning? Jeg er ikke jurist, og skjønner at jeg kanskje var litt for bastant i min uttalelse. Leste bare på internett at hybel = én måned, men internett skal man jo være forsiktig med å stole blindt på! Håper det løser seg fint for trådstarter uansett, om det ikke har det allerede:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå