Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om tittelen ble helt beskrivende, men bedre forklart; vurderer å flytte tilbake til Norge sammen med min ikke-norske mann. Han snakker bra engelsk men ikke norsk. Ingen høyere utdannelse. Noen som kjenner til menn/kvinner som har vært i samme situasjon som ham; hva har de fått jobb som, hvor lang tid tok det, etc? Vil antagelig bli boende i en middels stor (etter norsk standard) by, ikke Oslo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Buss og drosje sjåfør, Renholdsoperatør, salg og service jobber. hvis han lærer seg norsk og velger å gå på skolebenken kan han jo jobbe med det han vil, dersom ha får utdannelsen til det :)

Skrevet

Pappa kom til norge uten å kunne norsk, kun engelsk og indisk.

Han lærte seg språket først, så tok han ingeniør utdanningen og fikk jobb med en gang han var ferdig(2 år med språk,3 år med skole) tok altså 5 år. Dette var jo selvsagt for ca 20 år siden.

Ellers kjenner jeg andre som har kommet nettopp til norge med kun engelsk og de har fått seg jobb, men de fleste har utdannelse.

Tror det kan være hardt å finne jobb dersom man ikke kan norsk eller har utdannelse, bortsett fra renhold og slike ting.

Gjest Rampunge
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ingen innvandrere uten utdanning. Eller jeg vet av en som jobber i bar, men han kom til Norge som barn. Men de jeg vet av er sykepleier, lærer, førskolelærer, forsker, lektor, lege, arkitekt mm. Med andre ord. Du kommer langt med utdanning, uansett hvor du kommer fra...

Endret av Rampunge
Skrevet

her er noen av de i min omgangskrets som er 1. eller 2. genrasjons innvandrere

:klemmer:

legesekretær

psykolog

lege

key account manager

jobber i ambasaden i administrasjon

eier blomsterbutikk

er politiker

snekker

elektriker

jobber i Hewlett-Packard

eier en McDonalds

eier dansestudio

har egene tv-show

flyvertinne

jobber i bank

eier restaurant

revisor

Skrevet

Bartender, kjøkkenhjelp og hotellresepsjonist.

Skrevet

Butikkmedarbeidere, snekkere, malere, tolk, vaskehjelp, bilvask, restaurant, stuepike...

Skrevet

Jeg har to venninner. De kom vel til Norge når de var rundt 10 år. Begge var kurdere. Hun ene gifta seg når hun var 18 og jeg har ikke sett henne siden. Hun andre studerer til å bli lege. Ikke veldig skoleflink egentlig, men med et enormt press hjemmenifra.

Jeg kjenner to andre såvidt. De er begge menn i 50-årene som kom til Norge på grunn av kjærester. Han ene er en dyktig designer, han andre er veldig flink innen historie. Veldig flinke folk.

Og, jo, forresten. En jeg kjenner litt som jeg gikk i klasse med, han jobber som servitør på restaurant.

Gjest Pantherinae
Skrevet

De jeg kjenner har høy utdanning, jobber som ingeniører og ei innen forskning. Ingen av de snakker noe særlig norsk. Tror nok det kan bli vanskelig å få jobb uten hverken utdanning eller å snakke norsk, så jeg hadde nok fokusert på minst en av tingene, om ikke begge.

Vet de tar inn en del utlendinger i typiske turistrelaterte jobber i fjordområdene i turistsesongene, kan jo kanskje være noe å starte med? Snakker han flere språk enn engelsk, er det sikkert ihvertfall muligheter. Ring hoteller og slikt for å høre, hvis det kunne vært aktuelt. :)

Skrevet

Jeg har ikke-norsk mann og vi flyttet til Norge for noen år siden. På ca. 1/2 år fikk han seg jobb innen det feltet han er utdannet i. Nå er han fast ansatt. Han begynte å lære norsk før vi flyttet, og begynte på norskkurs (dagtid) med en gang vi kom til Norge. Å lære språket er det aller viktigste.

Du skriver at han ikke har høyere utdanning, men han har kanskje en yrkesutdannelse? Sjekk mulighetene for at han kan få anerkjent kvalifikasjonene sine her. Mange yrker går det greit med, men om han har et yrke som krever autorisasjon kan det bli litt vanskeligere og han må være forberedt på å ta tilleggsutdanning.

Hva med deg? Får du lett jobb i Norge? Sjekk arbeidsmarkedet for dere begge på stedet dere ønsker å bo. Vi valgte bosted ut fra hvor vi trodde det skulle bli lettest for mannen min å få jobb, og så begynte jeg å søke på jobber. Regn med at dere må leve av en inntekt i begynnelsen og prioriter at han får gå på norskkurs lenge nok.

Skrevet

Skal bare delvis kuppe tråden. Min kjære vurderer nemlig å flytte til Norge snart. Han snakker engelsk og fransk, men ikke norsk. Høyt utdannet og har en jobb nå som bør gi ok referanser. Så han bør kunne få noe relevant etterhvert i alle fall. Både forskning, organisasjoner eller store selskaper har mange som ikke snakker norsk i utgangspunktet. Men han innser at han må stå på for å lære seg norsk, og ønsker det også veldig, men vi må nok sette hardt mot hardt og snakke mye norsk hjemme, samt at vennene mine må slutte å bare snakke engelsk. Da kommer det fort! Men enklere sagt enn gjort.

Nå har jeg mange "kjærelighets-/arbeidsinnvandrere" i min vennekrets. En er salgsdirektør for et digert selskap (snakker nå imponerende godt norsk), en er kokk, en eier en bar, en jobber i butikk, en er journalist,... ja veldig mye forskjellig egentlig. Og mange håndtverkere er jo i Norge ganske lenge før de begynner å snakke norsk.

Var forresten på en kjent cafe i Oslo her om dagen og servitøren snakket bare engelsk. Jeg husker at jeg stoppet opp litt, og så tenkte jeg at det var da ikke særlig til problem. Hadde det vært min bestemor som ikke snakker engelsk så hadde hun sikkert også klart å mime seg til en kaffe. :P

Skrevet

Av de jeg kjenner er følgende yrker representert:

Renhold

Omsorgspleie

Pizzabaker

Håndverker

Tolk

Butikkansatt

Lagermedarbeidere

Som andre nevnte er språket veldig viktig! Kjenner en jurist med professor-grad som var parlamentsmedlem i et annet land i Europa. Hun lærte seg norsk på egenhånd på 6mnd før hun flyttet hit med sin norske mann, og er på finpusse-uttalen-stadiet. Snakker vel 4-5 andre europeiske språk, men har allikevel vansker med å få relevant jobb. Hun tok derimot alt hun kunne få, og har vært vaskehjelp og tolk for å nevne noe. Utrolig inspirerende, og uhyre intelligent dame.

En annen jeg kjenner har master i psykologi, og har flere spesialiseringsfag ved siden av. Hun var her i flere måneder uten å få napp, da de kdevde norsk selv for å jobbe på kjøkkenet på hotell. Hun er 2/3 gjennom norskkurset, og snakker engelsk, spansk, italiensk og fransk. Skulle dermed tro at hun var en stor ressurs for et hotell, men den gang ei.

Få han til å innse viktigheten av språket, og hjelp han alt du kan. Kommer han fra et land med veldig annerledes kultur og samfunnssyn enn oss, må du også forberede han på realitetene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...