Gå til innhold

Reiseforsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn når man reiser utenlands, er det nødvendig å ha reiseforsikring?

Vet at det er anbefalt, men.. hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bør absolutt ha reise forsikring.

skal det skje noe med deg eller bagasjen din. og du ikke har reise forsikring. så er du helt på egenhånd, ingen som hjelper deg med nød penger, ingen erstatter mistet bagasje, og blir du syk, så vil et evt sykehusopphold koste deg flere tusen kroner pr døgn pluss evt brukte transport midler til sykehus og hjem.

Skrevet

Ble syk på grand canaria en gang og måtte på klinikk for væsketilgang og medisin. Har helårs reiseforsikring og det var bare å fylle ut papirene og vise kortet fra forsikringsselskapet så kostet dette ingen ting. Var sjeleglad jeg hadde forsikring da det sikkert hadde kostet mye om jeg ikke hadde hatt.

Vil absolutt anbefale alle å tegne forsikring før man reiser da man plutselig kan stå der og trenge den.

Skrevet

Ikke absolutt nødvendig, spesielt ikke i Europa dersom du har Europeisk helsetrygdkort.

Men må sies at det kan gjøre alt så mye enklere med reiseforsikring. Du vil da stort sett kunne slippe med å fylle ut ett enkelt skjema og få rask hjelp på sykehus. Mens uten reiseforsinkring må du trolig vente mens de sjekker ut dekningen, og av og til også måtte reservere beløp på kredittkort.

Jeg reiser i alle fall ikke utenlands uten reiseforsikring.

Skrevet

jeg ser også på det som nødvendig å ha reiseforsikring. Man vet aldri hva som kan skje. jeg reiser ganske mye, så jeg føler meg mer sikker på den måten. I tilfelle det skulle skje noe.

Skrevet

Jeg synes det er et must å ha reiseforsikring. De aller fleste gangene har man null bruk for det (akkurat som med forsikringer generelt), men om noe skulle skje kan det bli fryktelig dyrt å spare de hundrelappene. Sist jeg brutke reiseforsikring ble bagasjen nesten en uke forsinket da familien var i Spania- og vi fikk kjøpe nødvendige klær og toalettsaker på forsikringen.

Må legge til at jeg har null sympati med de som står på forsiden av VG og griner fordi noe har skjedd i Thailand og de ikke er forsikret... ;)

Så jeg hadde aldri turt å reise uten.

Gjest Consensio
Skrevet

Reiseforsikring har jeg fått bruk for flere ganger, ikke bare i forbindelse med sykdom, men også i forbindelse med andre problemer på reisen

Som når bagasjen ikke blir sendt eller blir borte, og man får dekt utgifter til innkjøp av klær og hygieneartikler. Det er noen tusenlapper spart

Skrevet

Jeg har reiseforsikring. Man ver jo aldri

Skrevet

JA! Har mistet baggasje, og at den har vært forsinket flere ganger. Samt tyveri fra baggasje. Det er kjempeviktig.

Om du er så uheldig å bli livstruende syk, eller i aller verst tenklige fall-dør på tur og ikke har forsikring så er det familien din (såvidt jeg har forstått det) som må betale for transport. Og da snakker vi ikke 5000,-

Skrevet

SELVFØLGELIG skal du ha reiseforsikring! Det er greit at helsetrygdkortet dekker eventuelt sykehusopphold, men det dekker ikke transport hjem om dette skulle bli nødvendig.

Tap av baggasje er nevnt, og det er nok den vanligste grunnen til at reiseforsikringen blir tatt i bruk.

Skrevet

Ikke absolutt nødvendig, spesielt ikke i Europa dersom du har Europeisk helsetrygdkort.

Men må sies at det kan gjøre alt så mye enklere med reiseforsikring. Du vil da stort sett kunne slippe med å fylle ut ett enkelt skjema og få rask hjelp på sykehus. Mens uten reiseforsinkring må du trolig vente mens de sjekker ut dekningen, og av og til også måtte reservere beløp på kredittkort.

Jeg reiser i alle fall ikke utenlands uten reiseforsikring.

Absolutt nødvendig, selv i Europa, ettersom helsetrygdkortet kun garanterer deg de samme helsetjenestene som innbyggerne i landet du besøker har krav på. Dvs at å havne på sykehus i Sverige med dette kortet går fint, men jeg ville ikke havnet på sykehus i f.eks Bulgaria med kun dette kortet, ettersom man knapt nok har krav på rene bandasjer og mat.

Skrevet

Om du er så uheldig å bli livstruende syk, eller i aller verst tenklige fall-dør på tur og ikke har forsikring så er det familien din (såvidt jeg har forstått det) som må betale for transport. Og da snakker vi ikke 5000,-

Helt riktig. Vi snakker fort vekk 500.000 pluss dersom man må hjem med ambulansefly, og en del mindre dersom man er død.

Skrevet

Selvsagt skal du ha reiseforsikring! Den hjelper deg ikke bare om du blir syk heller. Hva om noe blir stjålet, du mister bagasjen, du mister flyet ditt osv. osv. Jeg har fått god bruk for reiseforsikringen min mange ganger, også her hjemme i Norge. Den gjelder jo så fort du går ut av huset ditt! Så blir noe stjålet mens du er ute hjemme i Norge så dekkes jo det også av reiseforsikring.

Skrevet

Selvsagt skal du ha reiseforsikring! Den hjelper deg ikke bare om du blir syk heller. Hva om noe blir stjålet, du mister bagasjen, du mister flyet ditt osv. osv. Jeg har fått god bruk for reiseforsikringen min mange ganger, også her hjemme i Norge. Den gjelder jo så fort du går ut av huset ditt! Så blir noe stjålet mens du er ute hjemme i Norge så dekkes jo det også av reiseforsikring.

Ikke nødvendig vis. Det kommer an på om man har kjøpt en reiseforsikring som krever en flytur eller hotellopphold for å være gjeldende, eller om man har kjøpt en som spesifikt dekker fra du går ut døra hjemme og til du er inne igjen.

Skrevet

Du kan få hilse på min venn som dro til USA uten reiseforsikring, og som måtte opereres for akutt blindtarmbetennelse. Han betaler visstnok for lånet han måtte ta opp, den dag i dag....

Eller du kan få hilse på min venninnes onkel, som bodde i Thailand, uten å tenke på noen som helst forsikring. Han fikk hjerneslag, samt mange komplikasjoner i forbindelse med dette. Der har familien måttet låne ham penger, slik at han kunne få behandling og bli så medisinsk stabil at han kunne ta vanlig rutefly tilbake til moderlandet. Annen overflytning med ambulansefly var helt utelukket, pris i millionklassen.

Trenger du flere eksempler?

Jeg har brukt reiseforsikringen flere ganger. Overnevnte situasjon når du er forsikret i det du forlater egen bolig, gjelder helst når du har helårs reiseforsikring. Noe annet hadde vært helt utelukket for min del, men så reiser jeg forholdsvis mye også.

Skrevet

Holder det med den forsikringen du kan hake av på når du kjøper pakkereiser? Koster 400 kr eller noe slikt...

Skrevet

Holder det med den forsikringen du kan hake av på når du kjøper pakkereiser? Koster 400 kr eller noe slikt...

Ja, men hvorfor betale 400 kr for en forsikring som gjelder kun på én reise, når du kan betale rett over 1000-lappen i året for en som dekker deg fra du går ut døra i boligen din og helt frem til du går inn igjen?

Skrevet

Ja, men hvorfor betale 400 kr for en forsikring som gjelder kun på én reise, når du kan betale rett over 1000-lappen i året for en som dekker deg fra du går ut døra i boligen din og helt frem til du går inn igjen?

Fordi jeg svært sjelden reiser. Så da blir vel heller spørsmålet hvorfor betale over 1000 kr for en helårsforsikring når jeg kan betale 400 kr for en forsikring som dekker alt jeg trenger ;)

Skrevet (endret)

Fordi jeg svært sjelden reiser. Så da blir vel heller spørsmålet hvorfor betale over 1000 kr for en helårsforsikring når jeg kan betale 400 kr for en forsikring som dekker alt jeg trenger ;)

Fordi den til 1000 kr dekker deg selv om det bare er en tur på butikken. Eller dersom du er på vei til universitet/skole, går skikkelig på snørra og knuser pc'n, river opp buksene dine og skrubber hull på jakkeermene.

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Skrevet

Fordi den til 1000 kr dekker deg selv om det bare er en tur på butikken. Eller dersom du er på vei til universitet/skole, går skikkelig på snørra og knuser pc'n, river opp buksene dine og skrubber hull på jakkeermene.

Aha.. Da bør det kanskje vurderes :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...