Gjest Sirili Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Hei jeg er ei kvinne på snart 32 som plutselig i løpet av et par år har fått ekstrem allergi mot pollen. Jeg har også intoleranse mot en rekke matvarer. Jeg svaner sånn og være frisk. Nå kan jeg nesten ikke være ute store deler av året. Pga mange sykehusopphold bor jeg nå hjemme i barndomshjemmet. Det var familien min selv som inviterte meg til å bo her. Jeg flyttet inn. Det angrer jeg meg veldig på. Veldig. De klarer ikke å ta hensyn. Det er en dusjsåpe jeg ikke tåler, ingen andre parfymer eller såper. Det har jeg gitt beskjed om mange mange ganger. Moren min sier hun skal kjøpe en annen såpe til lillebroren min og spør meg hva som er bra nok. Jeg sier hva som helst bare ikke den han bruker nå, og at hun må finne ut med ham hvilken han vil bruke. Ja så skulle hun gjøre det eller hun har kjøpt osv. Men det har hun ikke. Dette fører til at jeg har blitt dårlig gang på gang slik som i dag/natt. Jeg følte meg skikkelig slapp og dårlig og orket ikke og stå opp. Jeg kjente at hjertet summet men jeg skjønte ikke hvorfor. Senere våknet jeg av at jeg ikke fikk puste da skjønte jeg jo at det var noe jeg reagerte på men ikke hva. Siden jeg var så dårlig klarte jeg heller ikke og tenke klart. Nå vet jeg jo at det var pga dusjsåpa det blir alltid slik av den. Det som kanskje er litt spesielt er at jeg ikke trenger og kjenne lukta for å bli dårlig av den. Så jeg blir dårlig først og finner ut hvorfor senere. Jeg er enda dårlig pga den såpa det klør intenst i ørene, sliter med å puste, hjertet summer mye, osv. Det er den såpa jeg har bedt de om å ta hensyn med mange ganger. Jeg er bare så utrolig lei av min familie, har egentlig ikke så lyst og ha noe mer med de og gjøre da jeg tror det er best for meg. Jeg har ikke bare blitt skuffet av de et par ganger. Det er vel mer det som kjennetegner forholdet til min familie. Jeg mener jeg kanskje til slutt burde skjønne at de ikke er så greie likevel. Istedenfor er jeg alt for optimistisk og gir de nye sjanser hele tiden... Noen som har noen tips eller råd
Gjest petre Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Mitt forslag er at du kjøper en annen såpe selv, og kaster den du reagerer på. Verre er det vel ikke 13
Knitcat Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 (endret) Du kan også flytte ut igjen. Du er faktisk 32 år! Hva er det som gjør at du ikke kan bo alene? Det virker jo som om du vil kunne ha det mye bedre i et miljø uten stoffer som trigger allergien, og familien din savner kanskje å kunne gjøre som de vil uten bestandig å skulle ta hensyn. Endret 19. januar 2011 av Knitcat 9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Øøøh jeg er 23 år og når jeg bor hjemme så kjøper jeg faktisk de tingene jeg trenger selv. Er ikke alt familien bruker/spiser som jeg kan spise, men da handler jeg det jo inn selv. Kan ikke forvente at hele familien på 5 stykk skal inrette seg etter meg. Beklager hvis dette er et strengt innlegg. 2
Lizzee Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 De klarer ikke å ta hensyn. Det er en dusjsåpe jeg ikke tåler, ingen andre parfymer eller såper. Det har jeg gitt beskjed om mange mange ganger. Moren min sier hun skal kjøpe en annen såpe til lillebroren min og spør meg hva som er bra nok. Jeg sier hva som helst bare ikke den han bruker nå, og at hun må finne ut med ham hvilken han vil bruke. Ja så skulle hun gjøre det eller hun har kjøpt osv. Men det har hun ikke.....osv. Noen som har noen tips eller råd Du. Enten så svarer du moren din på hva som er bra nok. Dvs. du forteller henne nøyaktig hvilken såpe du vil hun skal kjøpe. Eller så kjøper du såpe selv!!! Denne lillebroren din - du får ta en prat med han også da og si at nå har du kjøpt ny såpe og kastet den gamle fordi du ikke tåler den. Istedenfor å sitte der og være irritert og lei deg så får du ta tak i situasjonen selv. Jeg har slitt med mange allergier selv og synes det er noe spesielt at du reagerer på kun en spesiell såpe. Og det at du får problemer bare du tenker på såpen handler nok mer og psyken din enn allergien. Du burde vel strengt tatt ikke bo med familien din så lenge du blir så syk av det.... 6
katt1 Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Kjøp såpa selv,om du er lei familien så flytt. 2
Gjest Sirili Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Du kan også flytte ut igjen. Du er faktisk 32 år! Hva er det som gjør at du ikke kan bo alene? Det virker jo som om du vil kunne ha det mye bedre i et miljø uten stoffer som trigger allergien, og familien din savner kansje å kunne gjøre som de vil uten bestandig å skulle ta hensyn. Leide før men jeg skulle helst bo nærmere sykehuset. Har tenkt og flytte ut igjen! Så absolutt planen var og bo her til begynnelsen av sommerferien.. Som sagt det var familien min som inviterte meg til å bo her. De viste også at jeg var veldig allergisk mot en del ting. Og de sa noe slikt som ikke noe problem bare fortell oss hva vi skal gjøre.. Jeg bor egentlig i en liten bygd la med samboer. Men måtte som sagt bo nærmere sykehuset og da valgte jeg og bo i barndomshjemmet mitt siden jeg ble invitert. Det angrer jeg meg på. Det er ganske dyr leie i nærheten av sykehuset her så synes det blir ganske vanskelig. Det største problemet er vel kanskje at jeg er så skuffet over min familie... Ellers så er det jo ikke slik at de bestandig må ta hensyn jeg vil ikke at familien min som har ett stort hus skal åpne vinduet på rommet der jeg sover og jeg ønsker ikke at de skal bruke denne spesifikke såpen. Ja for jeg reager faktisk på den begynner også og nyse svi i øynene. Og det er når den såpa blir brukt ikke hvis ikke. Har flere venner jeg kunne bodd hos hadde det ikke vært for at de er veldig glad i dyr og har mange katter eller hunder og jeg er allergisk mot pelsdyr ikke sånn ekstremt heldigvis men det ville blitt vanskelig og bodd hos de. Det var de som ga klart utrykk for at de ønsket at jeg skulle bo hos de. Det var ikke slik at jeg spurte de på noen måte. Jeg har også hjulpet de med mye i årene før, oppussing og lignende. Jeg har hjulpet de med så mye derfor trodde jeg at de ville stille opp for meg for en gang skyld. Jeg savner samboer veldig og har veldig lyst tilbake til ham og min hjemplass men så skal jeg på sykehuset til kontroller flere ganger i uka. (blitt operert). Jeg vil legge til at jeg flyttet ut da jeg var 16 har klart meg selv. Jeg kjøper forresten tingene jeg trenger selv har ikke kjøpt dusj såpe til min bror og min far da det er flere sorter de ikke liker. Tenkte og dra og kjøpe en av hver på den store butikken coop men moren min sa hun skulle kjøpe. Og det er jo best siden de vet hva de liker. Egentlig så er problemet mest at jeg er skuffet. Veldig skuffet. Hva er vitsen med en familie hvis en aldri kan stille opp for hverandre? Hadde de vært mine venner og ikke min familie hadde jeg droppet de for lenge siden. Og til dere andre det handler ikke om psyken min nei. Jeg har testet allergiene mine på sykehuset og fått allergisk sjokk flere ganger. Jeg hovner opp i halsen og får hjerterytme forstyrrelser pga lavt blodtrykk. Kunne virkelig ønske det var innbilning. Men jeg er heller motsatt jeg tenker at ersj da det går sikkert greit. Jeg er sikkert bare sliten så får jeg allergisk sjokk og må på sykehuset. Ganske typisk meg det.
HvittHus Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Det var de som ga klart utrykk for at de ønsket at jeg skulle bo hos de. Egentlig så er problemet mest at jeg er skuffet. Veldig skuffet. Hva er vitsen med en familie hvis en aldri kan stille opp for hverandre? Hadde de vært mine venner og ikke min familie hadde jeg droppet de for lenge siden. Men kjære deg! De stiller jo opp for deg. De tilbød deg å flytte inn og har hjulpet deg etter beste evne, og så takker du på denne måten. Dette innlegget var noe av det mest egosentriske jeg har sett på lenge. Hvis det er et så stort problem for deg med denne såpen, må du kommunisere det på en bedre måte, eller ta konsekvensen av at du bor hos andre og flytte ut. 13
Gjest Sirili Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Men kjære deg! De stiller jo opp for deg. De tilbød deg å flytte inn og har hjulpet deg etter beste evne, og så takker du på denne måten. Dette innlegget var noe av det mest egosentriske jeg har sett på lenge. Hvis det er et så stort problem for deg med denne såpen, må du kommunisere det på en bedre måte, eller ta konsekvensen av at du bor hos andre og flytte ut. Det hadde jo mye bedre og helt ok om de sa ”nei vi orker ikke å ta hensyn til deg og din allergi beklager.” Det er jo verre en og si at de har et tilbud for å så trekke det tilbake. Istedenfor så sa de jo nei vi skal ikke bruke den såpa som du reagerer på vi har kjøpt andre. Så bruker de den og jeg blir syk. De sier det om igjen og de bruker den og jeg blir syk de lover og ikke bruke den men bruker den likevel. Nå har de kjøpt andre. Osv. Da hadde det vært bedre om de heller i utgangspunktet sa at de ikke ville bruke en annen såpe da. Så kunne jeg holdt meg unna og sluppet og bli dårlig. Istedenfor så sa de at dette ikke er noe problem.. jeg spurte om de var helt sikker og forklarte at jeg kunne velge sykehus for operasjonen. Et av sykehusene er det billige leiligheter og leie i nærheten så om de syntes det var problematisk og ta hensyn til min allergi ville jeg de skulle si ifra på forhånd. De sa at dette ikke var et problem, og jeg hadde forklart de hva jeg reagerte på. Så når jeg flyttet inn så er det et stort problem. Jeg har snakket med de om det hver dag omtrent.. Skjønner ikke hvordan jeg kunne tatt det opp bedre egentlig. Så er det ikke så lett og finne en annen plass og bo heller. Har bodd andre plasser store deler av tiden jeg har vært her men og finne en annen plass og bo på sparket er ikke lett. Jeg kan jo ikke stole på de igjen da det er jo det de har vist. Om mora mi gråter for at jeg ikke vil besøke henne til jul neste år. Så vil jeg jo ikke ta sjansen på og komme til de samme hva de sier/lover. De har vist at jeg ikke kan stole på de og spør de meg om jeg kan være hos de en annen gang så må jeg nesten bare være egoistisk og si nei. Fordi jeg må tenke min økonomi/helse. For det er dyrt og plutselig måtte bo på hotell. Det er ubehaglig og plutselig måtte på sykehus pga allergi når en atpåtil har operert..
Lizzee Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 Bare litt nysgjerrig her... hva slags såpe er det?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 Hvorfor gjør du ikke som flere har sagt her inne og kjøper dusjsåpe selv som du ikke reagerer på? Du høres noe tafatt ut.
Gjest Sirili Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Bare litt nysgjerrig her... hva slags såpe er det? Denne: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://euro-goodies.com/images/Drogerie/EGBS0011_PalmoliveFor%2520MenPureArctic.jpg&imgrefurl=http://www.euro-goodies.com/index.php%3Fmain_page%3Dproduct_info%26products_id%3D809&usg=__dT2psxg4dfvG8DLJeC12ZKMj-x4=&h=400&w=400&sz=75&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=n3nKX0mOKfQ0XM:&tbnh=162&tbnw=148&ei=8yM3TbbRAYLsOaLludQC&prev=/images%3Fq%3Dpalmolive%2Bmen%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1503%26bih%3D631%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=431&vpy=84&dur=340&hovh=162&hovw=162&tx=116&ty=100&oei=8yM3TbbRAYLsOaLludQC&esq=1&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:2,s:0 Kanskje du vet om den inneholder noe spesielt siden du spør?? Jeg skjønner ikke hvorfor jeg reagerer slik på denne.. Jeg er allergisk mot flere typer pollen samt frukt og grønnsaker.. Kan ikke spise de eller ta i de for da hovner jeg opp. Er også ubehaglig om noen koker mye gulrøtter så reager jeg litt på dampen. Ja men det går greit. Mye naturlige ting jeg reagerer ikke på andre såper og parfymer... Ikke nevneverdig vertfall jeg kan synes det er litt ubehaglig og være plasser med veldig mange mennesker noen ganger også, men det kan også være at luften er litt innestengt og jeg har astma. Men denne såpen altså vet ikke hva det er med den.. Det verste er om noen dusjer så lar de døra stå åpen etterpå. Jeg merker ikke damp eller lukt for jeg er gjerne på et annet rom. Det blir veldig vanskelig og puste det klør i ørene, renner fra øynene, hjertet begynner og summe og jeg nyse. Så finner jeg ut at noen har dusjet og brukt denne såpen. Huff jeg er redd for å begynne å reagere på andre såper og parfymer også.
Lizzee Skrevet 19. januar 2011 #13 Skrevet 19. januar 2011 Nei aner ikke hva det er med den såpa. Har aldri vært i bruk her i huset. Men det må da være en enkel sak for deg å bare kjøpe en annen og gi til broren din. Istedenfor å lage så mye styr ut av det..... Problemet er da svært enkelt å løse så lenge det bare er denne ene såpa du reagerer på og det finnes så uendelig mange andre såper. 1
Gjest Sirili Skrevet 19. januar 2011 #14 Skrevet 19. januar 2011 Nei aner ikke hva det er med den såpa. Har aldri vært i bruk her i huset. Men det må da være en enkel sak for deg å bare kjøpe en annen og gi til broren din. Istedenfor å lage så mye styr ut av det..... Problemet er da svært enkelt å løse så lenge det bare er denne ene såpa du reagerer på og det finnes så uendelig mange andre såper. Jeg har kjøpt er par andre tidligere men han likte ikke/ ville ikke bruke de. Får nok bare prøve å kjøpe fler. Lettere om de kjøper når de er på butikken i lag. Nå sist sa de at de hadde kjøpt og så trodde jeg det.
Gjest Eurodice Skrevet 19. januar 2011 #15 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har kjøpt er par andre tidligere men han likte ikke/ ville ikke bruke de. Får nok bare prøve å kjøpe fler. Lettere om de kjøper når de er på butikken i lag. Nå sist sa de at de hadde kjøpt og så trodde jeg det. Hvor mange år er denne lillebroren din? Kan han ikke kjøpe en såpe selv? Jeg skjønner ikke problemet, må jeg si. Jeg trodde det var vanlig at familiemedlemmer brukte sine egne ting på badet, såpe, sjampo osv.
Oliven Skrevet 19. januar 2011 #16 Skrevet 19. januar 2011 (endret) At du er skuffa over familien din og ikke kan stole på de syns jeg er helt håpløst. Det er ei såpe. Ja, du reagerer og nå ha de kjøpt ny, men som flere har sagt. Du kunne vel kjøpt en såpe til broren din selv. De har åpnet huset for deg, men litt må du nesten legge til rette selv også. Håper de finner ut av allergien din så du får litt behandling som virker Edit: Ser at du har kjøpt såpe til han før, men da får du snakke med han på en god måte og forklare ordentlig uten å bruke ord som skuffa og kan ikke stole på. Og er du pålagt å være i nærheten av sykehuset kan det vel være at du kan få noe støtte til opphold av Nav? Endret 19. januar 2011 av Oliven
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #17 Skrevet 19. januar 2011 Herre gud kvinne du er 32ÅR ,bor hjemme hos morra di og du lager ett helvette pga såpe? På tide å vokse opp? 1
anonyme-krim Skrevet 19. januar 2011 #18 Skrevet 19. januar 2011 Skjønner ikke noe av dette her jeg Hvorfor bruker du såpe for menn? (som du linka til?). Kan du ikke bare la den stå i hylla og bruke din egen? Er jo bare å bruke hver sin såpe det..
kakemonsteret Skrevet 19. januar 2011 #19 Skrevet 19. januar 2011 Herre gud kvinne du er 32ÅR ,bor hjemme hos morra di og du lager ett helvette pga såpe? På tide å vokse opp? Skjønner ikke noe av dette her jeg Hvorfor bruker du såpe for menn? (som du linka til?). Kan du ikke bare la den stå i hylla og bruke din egen? Er jo bare å bruke hver sin såpe det.. Les alt da vel! Hun er 23 år, 32 som det sto i første innlegget var feil. Hun bruker ikke såpen selv, men blir syk når andre i huset bruker den! TS: Jeg syns du får vel mye pepper her. Skjønner du er skuffet. Men kan det være noe kommunikasjonsproblemer mellom dere? Vet ALLE i familien hvor sterkt du faktisk reagerer på denne såpen? Kan det være en ide med et lite familieråd der alle deltar og alle fakta om dine allergier blir lagt på bordet? Ikke si at du er skuffet eller noe sånt. Bare vær ydmyk og be om de kan være så snille og ikke ha denne såpa i hus denne forhåldsvis korte perioden du skal bo der.
anonyme-krim Skrevet 19. januar 2011 #20 Skrevet 19. januar 2011 Les alt da vel! Hun er 23 år, 32 som det sto i første innlegget var feil. Hun bruker ikke såpen selv, men blir syk når andre i huset bruker den! TS: Jeg syns du får vel mye pepper her. Skjønner du er skuffet. Men kan det være noe kommunikasjonsproblemer mellom dere? Vet ALLE i familien hvor sterkt du faktisk reagerer på denne såpen? Kan det være en ide med et lite familieråd der alle deltar og alle fakta om dine allergier blir lagt på bordet? Ikke si at du er skuffet eller noe sånt. Bare vær ydmyk og be om de kan være så snille og ikke ha denne såpa i hus denne forhåldsvis korte perioden du skal bo der. Sorry, da har jeg skumlest litt for mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå