AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 De siste månedene har vi fått så masse små "støt" når vi tar på ting rundt i huset (gjelder vel stort sett elektriske apparater), eller hvis vi tar på hverandre. Det gjelder både barn og dyr, og kun i første etasje, der hvor vi har stue og kjøkken. Noen som vet hva grunnen til dette kan være?
loppekasse Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Jeg får også litt støt av ting innimellom.. :/
Tabris Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Har du ofte på deg klær laget av syntetisk stoff? Etter hva jeg har hørt, så kan det gjøre deg mer "elektrisk".
Gjest Raindrops Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Det er akkurat likedan hjemme hos min far, kunne ikke klappe katten uten at pelsen stod rett opp. De prøvde å sette en kjele med vann på vedovnen for å øke fuktigheten i luften eller noe slikt, og det fungerte visst etter hva jeg har hørt. Men jeg aner ikke hvorfor:p
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Tror ikke det har noe med klærne å gjøre, for eksempel stod katten og gned snuten mot laptopen her om dagen, og da small det så det sang etter... At det kan være noe med luften har jeg ikke tenkt på, men det kan jo hende. Ihvertfall er det fryktelig irriterende!
Zzyzx Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har problemer med at hver gang jeg har reist meg fra sofaen så får jeg meg en skikkelig karamell når jeg tar på noe etterpå. Av og til gjør det vondt lenge etterpå. Sofaen har syntetisk stoff, og problemet oppstår uansett hvilke klær jeg har på meg, så om noen har tips til noe jeg kan gjøre for å ikke generere så mye elektrisitet så blir jeg veldig, veldig glad.
Sugerøret Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 ta en tom sprayflaske (jif,vannsprayflaske) med en del skyllemiddel og 4 deler vann.Spray sofaen og vent til den har tørket.Dessuten kanskje skaffe slike beholdere en kan henge på varmeovner med kaldt vann i ,som vannet fordamper i. Husker ikke hva de heter i øyeblikket.
Zzyzx Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Takk. Er litt skeptisk til hva det gjør med sofaen, men minste av to onder, osv. Og sånn til å henge på ovnen hørtes veldig lurt ut, si fra hvis du kommer på hva det heter eller hvor man får tak i det.
Sugerøret Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 du skal ikke spraye mye ,bare så vidt du ser "dugg" på sofaen Dingsen heter Luftfukter ,har 2 fra nytt og nyttig eller select som jeg kjøpte for noen år tilbake.
Zzyzx Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 Jepp, absolutt verd forsøket. Skal gjøre det, jeg, og se om jeg etter hvert minsker behovet for snarlig innsettelse av pacemaker...
Sunshine Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 Nå på vinteren er det veldig tørr luft og jeg opplever dette ofte. Bruk av syntetiske materialer øker antall støt.
kamela Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har økt dosen med skyllemiddel litt, og latt klesvasken tørke naturlig i huset, det har hjulpet litt.
Haustlauv Skrevet 19. januar 2011 #13 Skrevet 19. januar 2011 Dette kan faktisk være jordingsfeil. Du burde sjekke det så fort som mulig, kan være farlig.
Gjest Coarvi Skrevet 19. januar 2011 #14 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har også inntrykk av at det kan henge sammen med luftfuktigheten. Hjemme i Finnmark, på vinteren når det fyres mye, får jeg støt av nesten alt jeg tar i, og håret står rett til værs. Det er ikke sånn på sommeren/våren. Noen som vet hvorfor luktfuktigheten har noe å si (OM den har noe å si da)?
Pingting Skrevet 19. januar 2011 #15 Skrevet 19. januar 2011 Klipper fra UiO sin side om statisk elektrisitet: Statisk elektrisitet oppstår når en gjenstand blir oppladet, det vil si at elektroner fjernes eller tilføres slik at gjenstanden ikke lenger er elektrisk nøytral. Det blir da en spenning mellom den oppladete gjenstanden og jord (jord regnes som elektrisk nøytral), og det oppstår et elektrisk felt omkring den ladde gjenstanden. Når to ulike stoffer kommer i kontakt med hverandre, vil vi generelt få en overføring av ladning (elektroner) fra det ene stoffet til det andre. Hvor mye ladning som overføres avhenger bl.a. av egenskapene til de to stoffene, om overflaten er glatt eller ru, om de to stoffene gnis mot hverandre, mm. (...) Vi kjenner alle statisk elektrisitet fra støtene vi kan få når f.eks. en ullgenser har gnisset mot akrylfôret på yttertøyet. Undersøkelser har vist at mange nye, kunstige materialer som f.eks. polyester lettere lades opp enn en del naturmaterialer som f.eks. bomull (bomull er nærmere midten på den triboelektriske rekka). Den meste effektive kilden til personoppladning i dagliglivet er imidlertid gnidning mellom sko og gulv. Man kan lett lades opp til flere tusen volt. Blir spenningen på kroppen ca 3000 volt eller mer i forhold til omgivelsene, får en lett støt ved berøring av metallgjenstander. Statisk elektrisitet vil ofte dø ut av seg selv ettersom ladning tappes fra eller tilføres gjenstanden. Luftfuktighet er viktig her: I fuktig luft skjer utladning av ladde gjenstander langt mer effektivt. Derfor er også problemene med statisk elektrisitet/personoppladning størst vinterstid nåpr fyringen gjør innelufta tørr. Når det gjelder personoppladning og støt, er det også interessant å peke på at det elektriske feltet er sterkest rundt "spisser" som f.eks fingre. Dermed vil gnister lettest oppstå ved disse spissene (som ved den første berøringen av et metall-dørhåndtak med fingrene). Dette er jo også prinsippet bak lynavlederen: En høy, spiss mast på toppen av huset vil lettere treffes av lynet enn det store, flate hustaket. Lynavlederen leder elektrisiteten rett ned i jord, og man unngår dermed at lynet skader huset. TV- og dataskjermer blir også lett statisk oppladet under bruk. Du har kanskje merket at TV-skjermen blir ekstra fort støvete? Dette skyldes at det elektriske feltet rundt skjermen gjør at støv trekkes til skjermen, omtrent som papirbiter trekkes mot en ladd ballong (se forsøk lenke). Å øke luftfuktigheten er ett triks, jeg vet også det blir anbefalt å bruke sko (eller tøfler) med lærsåler, samt å spraye tøymykner på stoffmøbler. Mange tenker at sko med gummisåler bør være bra fordi gummi beskytter mot strøm, men gummi har ingen effekt mot statisk elektrisitet - faktisk tvert imot hvis du har "feil" type gulv! Ellers er det ikke overføringen av ladningen i seg selv som gjør vondt, men "hoppet" mellom to overflater. Et triks jeg har brukt er å ha en metallgjenstand (hårspenne, nøkkel, spiker) og først ta den borti gjenstanden jeg skal ta på. Fungerer veldig bra - ihvertfall hvis man vet når/hvor man pleier å få støt.
Trillrund Skrevet 19. januar 2011 #16 Skrevet 19. januar 2011 Jeg kan ikke bruke fleecegensere og mine vanlige innesko om vinteren. Får så kraftige støt at det gjør skikkelig vondt. Jeg har to skåler stående på vedovene og fyller på vann hele tiden. Dette hjelper litt, men ikke nok... Skal lete etter sko/tøfler med lærsåle....
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 23. januar 2011 #17 Skrevet 23. januar 2011 Klipper fra UiO sin side om statisk elektrisitet: Å øke luftfuktigheten er ett triks, jeg vet også det blir anbefalt å bruke sko (eller tøfler) med lærsåler, samt å spraye tøymykner på stoffmøbler. Mange tenker at sko med gummisåler bør være bra fordi gummi beskytter mot strøm, men gummi har ingen effekt mot statisk elektrisitet - faktisk tvert imot hvis du har "feil" type gulv! Ellers er det ikke overføringen av ladningen i seg selv som gjør vondt, men "hoppet" mellom to overflater. Et triks jeg har brukt er å ha en metallgjenstand (hårspenne, nøkkel, spiker) og først ta den borti gjenstanden jeg skal ta på. Fungerer veldig bra - ihvertfall hvis man vet når/hvor man pleier å få støt. Dette funker ikke for meg... jeg får støt via nøkkelen også når jeg låser meg inn/ut av ytterdøra, postboksen og bilen. Men kjempebra at det funker for deg Får også støt gjennom klærne (har prøvd å bruke jakkeermet som "buffer" uten hell... *sukk* Jeg skjønner dette med at luften er tørr slik at man får støt, men er det noen som vet hvorfor man får støt fra biler? Så lenge jeg kan huske har jeg alltid fått støt fra biler om sommeren. Og kun på sommeren (bortsett fra i år da, men nå er det jo ekstremt...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå