Gå til innhold

Hvordan få en ungdom til å tenke positivt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen gode råd eller kloke ord man kan si til en ungdom som blir plaget og nedpsyket av enkelte medelever?

Hvordan kan jeg prøve å få tenåringen til å tenke positivt, se lysere på livet og ikke bruke tiden og energien sin på de personene som går inn for å lage livet surt for andre.

Jeg prøver å fortelle at livet er alt for viktig til det, at energien isteden må brukes på de som er greie og kan bli gode venner. Ikke grave seg ned i dystre tanker og la drittsekkene få triumfere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg som selv er ungdom, 3året på vgs, opplevde kanskje litt på ungdomsskolen å bli plaget sånn som dette. Det var ikke noe som var spessielt gøy. I ettertid har jeg tenkt at de som da plaget meg ikke kunne ha det så godt med seg selv. De trenger å trykke andre personer ned, for å se bedre ut enn andre, for å få bedre status i venneflokken. Selvom denne personen som blir plaget ikke har noen grunn for det, er det kanskje et enkelt offer for det.

Man må bare få inn tankegangen, at hvis de mobber/plager deg, kjenner de deg ikke som den du er. De har ikke stor interesse av å bli kjent med deg, men å trykke deg ned ved å selv komme i høyere rangering i venneflokken. Man må slutte å tenke på hva uviktige personer i livet ditt sier om deg. De du skal høre på er det som virkelig kjenner deg, og de du klarer å være deg selv med.

Hvis man tar seg nær av denne plagingen, må man gå inn i seg selv å tenke at "Ey, drit i. Du kjenner meg ikke, så ikke tro at du vet hvem jeg er.. Få deg et liv, og ikke trykk meg ned for at du skal få et bedre sosialt liv. Get over it".

Noen folk passer man sammen med, andre ikke, sånn er det bare, og ikke ta deg nær av det som de du ikke passer sammen med sier om deg...

Nå vet jeg ikke om det er din datter/sønn eller hvem dette er som blir plaget, men det går bedre etterhvert.

Skrevet

Uff, ikke enkelt det der. Ungdom er jo et eget folkeslag med masse hormoner der venner er viktig å der det ikke skal så mye til for å få knekt selvbildet.

Jeg synes du har forklart bra at det er ingen vits i å kaste bort tid å energi på noen som behandler en dårlig.

Har ungdommen noen spesielle områder der h*n utmerker seg eller er trygg på? Tenker da på sport, musikk eller andre aktiviteter. Det kan være en ide å bruke det for å øke eller ivareta et godt selvbilde.

Alle er jo unike, å alle har områder som de utmerker seg i, men det er ikke sikkert at ungdommen hører på det øret nå.

Venter spent på å se hva andre mener.

Skrevet

Jeg som selv er ungdom, 3året på vgs, opplevde kanskje litt på ungdomsskolen å bli plaget sånn som dette. Det var ikke noe som var spessielt gøy. I ettertid har jeg tenkt at de som da plaget meg ikke kunne ha det så godt med seg selv. De trenger å trykke andre personer ned, for å se bedre ut enn andre, for å få bedre status i venneflokken. Selvom denne personen som blir plaget ikke har noen grunn for det, er det kanskje et enkelt offer for det.

Man må bare få inn tankegangen, at hvis de mobber/plager deg, kjenner de deg ikke som den du er. De har ikke stor interesse av å bli kjent med deg, men å trykke deg ned ved å selv komme i høyere rangering i venneflokken. Man må slutte å tenke på hva uviktige personer i livet ditt sier om deg. De du skal høre på er det som virkelig kjenner deg, og de du klarer å være deg selv med.

Hvis man tar seg nær av denne plagingen, må man gå inn i seg selv å tenke at "Ey, drit i. Du kjenner meg ikke, så ikke tro at du vet hvem jeg er.. Få deg et liv, og ikke trykk meg ned for at du skal få et bedre sosialt liv. Get over it".

Noen folk passer man sammen med, andre ikke, sånn er det bare, og ikke ta deg nær av det som de du ikke passer sammen med sier om deg...

Nå vet jeg ikke om det er din datter/sønn eller hvem dette er som blir plaget, men det går bedre etterhvert.

Veldig bra skrivd.

Du har rett i det at noen passer man bedre sammen med enn andre.

Det er bare sånn det er at jeg kan ikke like alle, å alle kan ikke like meg. Derfor må jeg fokusere og bruke tid på de jeg liker og som liker meg, også får de andre gjøre som de vil, men man må respektere hverandre å oppføre seg som folk.

Skrevet

Takk for at dere svarer!

Har ungdommen noen spesielle områder der h*n utmerker seg eller er trygg på? Tenker da på sport, musikk eller andre aktiviteter. Det kan være en ide å bruke det for å øke eller ivareta et godt selvbilde.

Han har etter mye famling funnet to fritidsaktiviteter han liker og er flink i. Problemet er at de som psyker han ned har de samme hobbyene og er på de samme stedene og samlingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...