Haustlauv Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 Hei hei! Klesskapet mitt trenger en opprydning, og jeg trenger hjelp fra dere eksperter til hvordan jeg best kan gjøre det. Jeg antar at jeg har en del klær jeg ikke bruker, men jeg greier bare ikke å ta de ut og kaste/gi bort! Hvordan gjør dere dette? Har også lagt på meg litt i det siste, men jeg tror nok det mest er midlertidig (pga jul og sånt), så da blir det enda vanskeligere å kaste ut klær, i tilfelle jeg får bruk for de senere.. Hvordan synes dere det er best å sortere i skapet? Etter plagg (gensere - bukser osv) eller farger? Klesskapet mitt er veldig dypt, så det er vanskelig å se de bakerste plaggene, og jeg har såpass mye klær at jeg må legge de i bunker bakover! Tar i mot alle tips, og har planer om å renske litt skikkelig opp, for så å skrive en liste over (basis)plagg jeg mangler og absolutt bør skaffe meg
Gjest Normalfordeling Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Klær og sko som er sesongavhengig går i esker og lagres andre steder. De klærne du ikke bruker går også i esker. De klærne som nesten er passe kan du legge innerst i hyllene. Det du faktisk bruker kan ligge ytterst. Og så er det lurt å være kritisk å kaste eller å gi bort.
Gjest Normalfordeling Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Glemte å skrive at jeg sorterer etter type klesplagg som bukser for seg, tykke gensere, tynne, topper osv.
Kara W Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Vær veldig kritisk til klær som du ikke bruker eller som ikke passer. Om du ikke klarer å kvitte deg med det så pakk det i det minste ned i esker, slik at det ikke tar opp plass i skapet. Sesongtøy kan også med fordel pakkes bort. Jeg sorterer først og fremst etter type klær (gensere, topper, bukser osv), og så sorterer jeg innenfor de kategoriene. Gensere sorterer jeg etter tykkelse, mens topper sorterer jeg etter farge. Det som brukes ofte ligger lett tilgjengelig, mens pentøy og annet som ikke brukes så ofte ligger innerst.
:-) anna Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Jeg sorterer etter hvordan jeg kler meg. Jeg er et typisk strikkejakke-menneske. Jeg har singlet innerst, så en eller annen jakke-aktig ting over. Øverst i kleskapet har jeg en stor plastkasse med tykke strikkejakker, kosedresser og slikt. Så har jeg en trådkurv med undertøy, en med singleter av varierende farge og lengde, en med andre topper, en med bukser, en med skjørt, en med halvfint tøy og en med pentøy, også en med treningstøy helt nederst. I hengeskapet har jeg kjoler og slikt, en kasse til sko og en kasse til vesker nederst. Også henger belter på innsiden av skapdøra. også har jeg en kommodeskuff med sjal.
Sunshine Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 Jeg pakker bort alt som ikke passer i esker i boden så jeg heller kan se gjennom det når det evt skulle passe (Dette var veldig kjekt i sommer da jeg hadde gått ned en del kilo). Ellers samler jeg det jeg bruker mest i lett tilgjengelige skuffer. Det jeg bruker hele tiden ligger foran, og det jeg kan bruke hvis det er krise ligger bak. Jeg sorterer etter kjoler (har veldig mange til daglig bruk), tunikaer, singleter og topper, bukser, cardigans, undertøy, kosedresser, treningstøy osv. Vær veldig kritisk når du rydder. Har du ikke brukt et plagg på mer enn et år? Nei da kommer du neppe til å bruke det igjen. Kjekt å ha klær tar bare opp plass. Klarer du ikke kaste/gi bort det bør du legge kjekt å ha klærne i en eske, og heller hive ut hele esken om enda et år om du ikke har savnet noe. Farger sorterer jeg ikke etter, men sesonklær pakkes bort i boden til neste sesong.
Athene Skrevet 21. januar 2011 #7 Skrevet 21. januar 2011 Jeg har walk in closet og god plass, så her er det system. En stor del av klærne mine henger. De er sortert fra topper uten ermer, bluser, skjorter, cardigans, blazere, tykkere cardigans, hverdagskjoler og finere kjoler. Utover dette har jeg mye trådkurver. Bukser ligger etter type, en skuff med jeans sortert etter farge, en med chinos og "dressbukser" og en med kortere bukser. T skjorter er sortert i tre, singletter, enkle t-skjorter og t-skjorter med pynt. Gensere etter tilsvarende system og tykkelse. Jeg har også kjøpt slike skuffer med rom fra Ikea, de er geniale til belter, store smykker, solbriller og så videre. Også anbefaler jeg å ha egne skuffer til treningstøy, og egen for hjemmeklær. Om man har jobb der man bruker plagg man ikke bruker ellers kan dette også ligge i en skuff. Da er det mye enklere å plukke klær etter hva man skal. Jeg har og dypt klesskap. Så jeg har gjerne sortert slik at det jeg bruker mest ligger fremst. For min del går klær som er for små eller store lett videre til Freetex, med mindre det er plagg jeg vil beholde for affeksjonsverdien. Dersom du skal ned noen kilo igjen hadde jeg heller kjøpt vakumposer og pakket dette bort til du har klart det.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #8 Skrevet 21. januar 2011 Driver og styrer med dette selv,så bumper..
FantasDick Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 Jeg legger vekk klær som er sesonbetont/ikke passende størrelse/usikker på om jeg liker. Pakker i esker og setter i boden - og her er jeg veldig streng, hvis ikke ender det opp med at jeg beholder formelig alt. Sorterer og bretter pent i flere kategorier; singleter, topper, longsleeves, tunikaer, skjorter, cardigans, v-necks, jeans/bukser, skjørt, shorts osv. Dette deles også opp i lyse og mørke farger. Har dypt skap så har stort sett to bunker "bakover" og i bredden. Kjoler/dressjakker/slips/sjal har jeg hengende i eget skap. Pumps og festsko står plassert i skapet under kjolene, sko jeg bruker ofte er plassert i hylle i gangen og sko som ikke blir brukt så veldig ofte står i et annet skap (med ytterjakker). Resten av skoene pakkes bort.
Haustlauv Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2011 Takk for mange gode svar! Nå er det bare å begynne med sorteringa
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2011 #11 Skrevet 25. januar 2011 Å ha lagt på seg i det siste er nok et litt dårlig utgangspunkt for storopprydding, fordi man da må forholde seg til både det som passer og det man vil skal passe. Så mitt beste ryddetips er faktisk å ta tak i vekta igjen og rydde vekk til etter hvert som det blir for stort. Det er inspirerende det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå