Gå til innhold

Kalorier inn og kalorier ut...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet alle sier man skal passe på antall kalorier inn og kalorier ut hvis man er opptatt av å holde vekten eller gå ned i vekt.

Men hvis man får i seg for lite kalorier pr dag er det jo også flere som sier at da går kroppen på sparebluss og man går ikke ned fordi kroppen tviholder på det lille den får!

Jeg trodde det var så enkelt som kalorier inn og kalorier ut jeg... ligger man i underskudd så går man ned liksom. Men er det kanskje ikke rett da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Hvis du skal ned i vekt, skal du ligge litt i kaloriunderskudd, 500-600 kcal pr dag er tilstrekkelig. Ligger du i for stort kaloriunderskudd vil kroppen tro at det er hungersnød og sette forbrenningen på sparebluss.

Gjest Pantherinae
Skrevet

Men også greit å være klar over at enkelte tar litt av når de sier du går i sparebluss. Virker på enkelte her inne som at hvis man spiser for lite i noen uker ender man opp med å gå opp 10 kilo, istedenfor ned, men er ikke helt slik det fungerer. Det er heller ikke slik at du går på sparbluss om du bare spiser to måltider pr dag istedenfor fem heller! Anbefalingene om mange små måltider gjelder for å holde sulten i sjakk, mange som overspiser hvis de går for lenge mellom hvert måltid.

Går du i underskudd, går du også ned i vekt. Men det er ikke sunt for kroppen å ha ett for stort daglig underskudd. Som Nanne skriver, er 500 kalorier underskudd pr dag fint å ta utgangspunkt i. Da vil du gå ned ca en halv kilo i uken (en kilo fett tilsvarer ca 7000 kalorier).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...