Gå til innhold

Får ikke lov å ha min egen bedrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en studentbedrift som er registrert som enk.foretak. De er veldig uskyldig hvor jeg selger varer på nettet. Jeg har registrert bedriftsadressen på den adressen jeg bor å nå. Problemer er at jeg leier og min husleier tvinger meg til å avvike bedriften fordi han mener at dette er i strid med husleieloven hvor det står at "leieren kan ikke bruke husrommet til annet formål enn avtalt" § 5-1.

Dette er jo helt forferdelig. Jeg kommer vel ikke til å avvike en studentbedrift som er en del av karakteren jeg vil få på slutten av bacheloren min. Også høres det helt tåpelig ut. Det er vel mange der ute som har enk.foretakk og ikke EIER en bolig? Jeg har jo foreldre som eier, men de bor 2000 km unna og videresending av posten jeg får vil være veldig vanskelig og dyrt.

Skrevet

Hvis han er vanskelig så er det vel bare å leie en postboks på nærmeste postkontor/post-i-butikk?

Skrevet

Skal ikke si det 110% sikkert, men jeg tror huseier har misforstått. Det at du har registrert enkeltpersonforetaket på adressen din og har "hjemmekontor" betyr IKKE at du bruker leiligheten som næringslokale (noe som kunne fått konsekvenser for likningsverdi, takst etc for huseier). Jeg har enkeltpersonforetak selv, og har leid bolig i alle år, og har aldri hatt noe problem hverken med huseiere, regnskapsfører eller skattemyndighetene pga dette. Du kan ikke utgiftsføre husleie, strøm etc når du ikke har eget definert næringslokale (mener jeg), men du kan få post og fakturere fra adressen du bor på...

• Liker 1
Skrevet

Virker som han leier ut ulovlig, og er redd for å bli oppdaget fordi hvis du hadde brukt stedet som næringslokale og trakk fra husleien som utgiftspost, så hadde han blitt oppdaget. Bare en tanke...

Skrevet

Hvis han er vanskelig så er det vel bare å leie en postboks på nærmeste postkontor/post-i-butikk?

Man kan ikke registrere en en enk.foretak på en postboks.

Skrevet

Virker som han leier ut ulovlig, og er redd for å bli oppdaget fordi hvis du hadde brukt stedet som næringslokale og trakk fra husleien som utgiftspost, så hadde han blitt oppdaget. Bare en tanke...

Ulovlig? Hva mener du? Vi har ordentlig kontrakt og jeg betaler til konto nr hans. Hvor kan jeg sjekke dette?

Skrevet

Man kan ikke registrere en en enk.foretak på en postboks.

Du kan registrere selskapet (besøksadresse) på dine foreldre, og postadressen settes lik nærmeste postboks. Sånn hvis huseieren er fullstendig vrang.

Skrevet

Ulovlig? Hva mener du? Vi har ordentlig kontrakt og jeg betaler til konto nr hans. Hvor kan jeg sjekke dette?

Med ulovlig mener jeg - ikke oppgir til skattemyndigheten at han leier ut.

Men det er jo bare spekulasjoner, det jeg hadde mistenkt selv.

Vet ikke hvordan man kan sjekke dette.

Men du kan jo be ham gi deg en grunn for at du ikke kan motta firmaeets post til din addresse.

Det er jo det det er snakk om her, at det opprettes firmaadresse på hans "eieraddresse" og da involveres skattemyndighetene... Og at han reagerer på dette synes jeg er mistenkelig..

Skrevet

Har du kun en godkjent rømningsvei, eller vinduene dine er litt mindre enn hva som er vanlig (bor du i sokkel eller på et loft?) så kan det være ulovlig. Det er mange av oss som har bodd i bolig som anses som et ulovlig utleieobjekt. Boligmarkedet hadde vært ganske så ille hvis ikke det var tilfellet.

Skrevet

Har du kun en godkjent rømningsvei, eller vinduene dine er litt mindre enn hva som er vanlig (bor du i sokkel eller på et loft?) så kan det være ulovlig. Det er mange av oss som har bodd i bolig som anses som et ulovlig utleieobjekt. Boligmarkedet hadde vært ganske så ille hvis ikke det var tilfellet.

Jeg har et vindu som går rett ut mot hagen....

Men det som irriterer meg, man skal vel ikke bli straffet med at man ikke kan starte opp sin egen bedrift hvis man ikke eier en bolig? Dette blir for dumt syns jeg... Det må jo finnes andre lover..?

Gjest Mynona83
Skrevet

Har du varene du selger i leiligheten din? Jeg vet ikke, men det kan ha noe si...

Vil anbefale deg å kontakte huseiernes landsforbund f.eks - hvis han har brukt en husleiekontrakt derfra, og høre med de om tolkning av loven.

Skrevet (endret)

Har du varene du selger i leiligheten din? Jeg vet ikke, men det kan ha noe si...

Vil anbefale deg å kontakte huseiernes landsforbund f.eks - hvis han har brukt en husleiekontrakt derfra, og høre med de om tolkning av loven.

Jeg har varene i leiligheten, men dette er jo helt uskyldig. Jeg har jo ingen fortjenste for dette er jo bare en del av utdannelsen min. Ikke er jeg moms pliktig og aldri kommer til å bli heller. Han brukte bare kontrakten fra forbrukerportalen.

Endret av sussanne
Skrevet

Man har definitivt lov til å ha varer i eget hjem, eller ha produksjon i hjemmet, uten at boligen må registeres som næringslokale. Jeg har enkeltpersonforetak selv, med lite konkrete varer (tegninger, ofte digitale), og kjenner folk som f eks har mindre nettbutikker med klesplagg eller andre produkter de kan lagre hjemme i leiligheten sin (og som har gjort alt på skikkelig vis med registreringer og sånt). For å bli registrert som næringslokale må en faktisk ha egen inngang etc for at det skal godkjennes, så skjønner ikke hva huseier bekymrer seg for. Med mindre man driver virksomhet som gir stor slitasje eller ikke egner seg inne i en vanlig leilighet...

Skrevet

Man har definitivt lov til å ha varer i eget hjem, eller ha produksjon i hjemmet, uten at boligen må registeres som næringslokale. Jeg har enkeltpersonforetak selv, med lite konkrete varer (tegninger, ofte digitale), og kjenner folk som f eks har mindre nettbutikker med klesplagg eller andre produkter de kan lagre hjemme i leiligheten sin (og som har gjort alt på skikkelig vis med registreringer og sånt). For å bli registrert som næringslokale må en faktisk ha egen inngang etc for at det skal godkjennes, så skjønner ikke hva huseier bekymrer seg for. Med mindre man driver virksomhet som gir stor slitasje eller ikke egner seg inne i en vanlig leilighet...

Han vier til denne loven og sier at alle må følge loven, det er ikke hans som bestemmer. Det er helt tåpelig.

Skrevet

Det han ikke har fått med seg er at man ikke trenger å ha næringslokale for å ha enkeltpersonforetak. Jeg ville snakket med likningsmyndighetene, en regnskapsfører e.l og bedt dem forklare det skriftlig eller vise til tolkning av reglene. Jeg er helt sikker på at det er slik, som sagt har jeg både enkeltpersonforetak selv og kjenner mange andre som har, og nesten ingen av oss har mulighet til å omregistrere boligene våre til næringslokaler... jeg har registrert alt etter reglene, og har hatt regnskapsfører i flere år, så håper jeg ville fått det med meg om det var slik det var.

Annonse
Skrevet

Du kan jo forresten også snakke med lærerne dine om problemet, så kan kanskje de hjelpe deg å forklare huseier dette her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...