AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 hei:) vi har kjøpt en helt ny selveier leilighet som skal bli ferdig i slutten av 2011:) Fellesutgiftene er på 1900 ca, uten varmtvann og strøm. videre står det at fellesutgiftene ikke kan være eksakte i og med at det er et nybygg og kanskje de vil inkludere andre ting i fellesgjelden(varmtvann f.eks). Det jeg luerer på er om de kan øke gjelden drastisk? for eks. fra 1900 til 4000-5000 kr. Grunnen til at vi kjøpte denne er jo fordi leiligheten var litt dyr, men fellesgjelden var til gjengjeld billig. Har noen opplevd at slikt skjer?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Selveierleiligheter har ikke fellesgjeld, er det fellesutgifter innen sameie du mener? Hva står det i kontrakten din?
Christiane_W Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Hva inkluderer fellesutgiftene som er stipulert per i dag? Ting som kan inkluderes i fellesutgifter er f.eks: -Snømåking -Vask av fellesarealer -Bygge opp vedlikeholdsfond -Driftsutgifter til heis -Vaktmester/vektertjeneste
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 hei, sorry mente fellesutgifter innen sameie:) det står 20-25 kr pr kvm, men at sameiet skal ha møte og diskutere hva som skal inngå i fellesutgiftene og hvor mye dette endelig vil settes til. hvis de inkluderer andre ting i fellesutgiftene så kan dette variere. spøsmålet er bare hvor mye kan det økes ? håper ikke det øker dramatisk. første gang vi kjøper bolig så er ikke kjent med dette egentlig. i dag er det disse som inngår: -Vask av fellesarealer -revisjon -strøm fellesareal -Vaktmester/trappevask -kabel tv -felles drift -forsikring også står det: kostnad til evt huseierforening kan forekomme. og videre kan sameiet opprette et fond. til opplysning er det ikke opptatt noen fellesgjeld for sameiet ved overtakelse
Gjest pellepirat Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Har vært involvert i ny leil.het med fellesgjeld, en kollega akkurat det samme, riktignok noen år siden. Men vi hadde begge erfaring med at fellesleien økte til nesten det dobbelte da leil.heten var innflyttingsklar. Bl.a. hadde renta økt fra vi kjøpte den og på det året det tok å ferdigstille den, noe vi ikke fikk beskjed om før vi omtrent stod med nøkkelen i hånda klar til å flytte inn. I tillegg hadde utgiftene til forskjellige poster som du nevner økt på den tiden. Så tror dere kan forberede dere på at det kommer til å øke en del.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Har vært involvert i ny leil.het med fellesgjeld, en kollega akkurat det samme, riktignok noen år siden. Men vi hadde begge erfaring med at fellesleien økte til nesten det dobbelte da leil.heten var innflyttingsklar. Bl.a. hadde renta økt fra vi kjøpte den og på det året det tok å ferdigstille den, noe vi ikke fikk beskjed om før vi omtrent stod med nøkkelen i hånda klar til å flytte inn. I tillegg hadde utgiftene til forskjellige poster som du nevner økt på den tiden. Så tror dere kan forberede dere på at det kommer til å øke en del. oi da. Var dette selveierleiligheter? det står jo: til opplysning er det ikke opptatt noen fellesgjeld for sameiet ved overtakelse. Vil det ikke si at det ikke er fellesgjeld eller tar jeg feil?
Gjest pellepirat Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Her må jeg beklage, her leste jeg ikke spm. nøye nok. Har ingen erfaring fra sameie, så vet ikke hvor annerledes det blir. Men endringer på nybygg er hvertfall ikke uvanlig, men forhåpentligvis blir det ikke så stor endring for deg da lykke til hvertfall
*Terje* Skrevet 20. januar 2011 #8 Skrevet 20. januar 2011 Bl.a. hadde renta økt fra vi kjøpte den og på det året det tok å ferdigstille den, noe vi ikke fikk beskjed om før vi omtrent stod med nøkkelen i hånda klar til å flytte inn. Med andre ord leser du verken aviser eller ser nyhetene på tv?
Gjest pellepirat Skrevet 20. januar 2011 #9 Skrevet 20. januar 2011 Joda, hadde fått med meg at renta hadde gått opp. Men med en fellesgjeld på 1275000, med f.eks 5% rente, der vi skulle betale 3500 i mnd inkl. div annet, så var renta plutselig 6,75%, og vi visste ikke hvor mye dette slo ut på fellesgjelden, da denne inkl. mye annet. Prøvde å få svar fra megler, men fikk ikke noe ordentlig svar der heller. Så var forberedt på at det ble dyrere, men ikke SÅ mye dyrere. Nå er jo renta blitt mye mer stabil det siste året (selv om det er varslet at den sannsynligvis vil gå opp før sommeren), men min anbefaling med å ta høyde for at det blir dyrere enn først antatt ved nybygg står jeg fortsatt ved 100%!
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #10 Skrevet 20. januar 2011 hmm, ja får med meg at det kan øke når det er fellesgjeld p.g.a rente osv. Men her er det jo mest sannsynlig ingen fellesgjeld om jeg har forstått riktig, kun fellesutgifter siden det er selveier. Kan vel ikke øke så veldig da selv om de inkluderer andre ting inni utgiftene? skulle gjerne hatt erfaring fra andre som har kjøpt helt nye selveierleiligheter.
*Terje* Skrevet 20. januar 2011 #11 Skrevet 20. januar 2011 Nei, erfaringsmessig øker de ikke mye. Du kan påberegne noen hundrelapper kanskje, men ikke mye mer. Kommunale avgifter kan f.eks øke, strømprisene går opp, Get setter opp sine priser, rengjøringsbyråene det samme o.l. er ting som kan øke med tiden, som aldri kan oppgis eksakt ved salg av prosjekterte leiligheter.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2011 #12 Skrevet 20. januar 2011 takk for alle svar:) hmm. jeg regner selvsagt med at det vil øke noe i utgiftene. men jeg håper det ikke øker det dobbelte for å si det sånn:) En ting jeg lurer på er når det står: til opplysning er det ikke opptatt noen fellesgjeld for sameiet ved overtakelse om jeg har forstått det riktig ,så betyr det at det ikke er noen fellesgjeld som må betales ned? kun utgifter til sameie
Jellyfish Skrevet 20. januar 2011 #13 Skrevet 20. januar 2011 Hos oss fikk vi faktisk lavere utgifter enn det som var stipulert fra utbygger. Det er opp til dere som sameie å bestemme hva som skal dekkes av felleskostnader og hva den enkelte må betale selv. Hos oss har vi kun forsikring på bygget som SKAL dekkes, men vi betaler inn 300 kr pr enhet pr mnd (stipulert fra utbygger kr 1000 pr mnd). Vi har da litt penger til overs, og har bl.a. kjøpt en stige sammen som alle bruker når vi maler f.eks., og betalt for litt brøyting når det har vært nødvending. Ser utbygger hos dere har tatt med at felleskostnader skal dekke revisjon. Det gjorde de hos oss også, men etter å ha undersøkt fant vi ut at et sameie er ikke pliktig til å ha revisor før det overstiger et visst antall medeiere. Husker ikke helt hvor mange det var, men det var ganske mange. Håper du slipper en stor overraskelse når utgiftene blir endelig fastsatt! (Og husk at du faktisk har noe du skulle ha sagt når dere diskuterer hva felleskostnadene skal dekke)
Jellyfish Skrevet 20. januar 2011 #14 Skrevet 20. januar 2011 takk for alle svar:) hmm. jeg regner selvsagt med at det vil øke noe i utgiftene. men jeg håper det ikke øker det dobbelte for å si det sånn:) En ting jeg lurer på er når det står: til opplysning er det ikke opptatt noen fellesgjeld for sameiet ved overtakelse om jeg har forstått det riktig ,så betyr det at det ikke er noen fellesgjeld som må betales ned? kun utgifter til sameie Ja, da har du forstått det rett Det er opp til deg og de andre eierne å ta opp lån felles hvis det er nødvendig, men det vil sannsynligvis komme på et langt senere tidspunkt og være til nødvendig vedlikehold el.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå