Gå til innhold

Vi som liker å kose-/trøstespise hver kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en som har spist usunn mat (potetgull og brus) nesten hver kveld i mange år. Det fungerer som kos eller trøst, alt ettersom. De siste par årene har det vel skjedd såpass ofte, slik at jeg har klart å legge på meg 10 kilo. Er ikke overvektig, da jeg var slank i utgangspunktet, men likevel har jeg lyst å gå ned til min normalvekt på 10 kilo mindre. Pluss at jeg har lyst å leve sunnere og få mer energi.

Jeg har tenkt å drive med trening også, som jeg har gjort i moderate mengder før også. Men jeg er nok en person som går mest ned i vekt av kostendring og ikke så mye av trening. En periode tidligere hvor jeg spiste sunt, gikk jeg fort ned i vekt.

Men problemet nå er at jeg er så psykisk avhengig av potegull og brus. Det er slik jeg slapper av og koser meg. Så for at jeg skal klare å slutte/minke på det, må jeg ha en erstatning. Jeg klarer ikke bare å la være å spise det usunne og heller ta en salat. For salaten gir meg ingen tilfredsstillelse. Er det noen som skjønner hva jeg mener, og har funnet en løsning på det? Om man kan gi seg selv en slags psykisk erstatning for junk fooden? Den gangen jeg tidligere gikk ned i vekt, var det ganske lett for meg å spise sunt, fordi jeg var mer lett til sinns. Nå er jeg blitt mer sofagris...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg ut og gå eller gjør noe annet som er fysisk aktivt. Fysisk aktivitet forebygger blant annet depresjon og nedstemthet. Avtal med en venn slik at det blir mer forpliktende å gå ut, finn noe å gjøre som er litt utfordrende for deg. Nye aktiviteter vrir om på den negative mønsteret du har laget for deg selv. Kan personlig trener være noe for deg?

Er det vektreduksjon som er primærproblemet du vil gjøre noe med? Det kan være smart å sette opp delmål og langsiktige mål. Noen blir skjerpet av det mens andre blir stresset av det.

Sørg for å spise nok og riktig i løpet av dagen slik at du ikke får sug om kvelden. Bestem deg for hva du skal spise om kvelden.

For noen er det bra å trappe gradvis ned på usunt kosthold mens for andre er det smart å stoppe alt på en gang. Erstatt det usunne med sunt, eller sunnere.

Lykke til!

Gjest Nanne70
Skrevet

Kan du gjøre noe med det gradvis? Prøv å bytte ut colaen og potetgullet med saft (Lerum har usukret saft med bare 11 ckal pr dl)og en liten neve mandler eller nøtter i første omgang. Nøtter og mandler er også kaloririke, men likevel sunnere enn potetgull. Etterhvert kan du kanskje gå over til frukt - fruktsalat med litt vaniljekesam og kaneldryss er utrolig godt! Om du vil kose deg med noe om kvelden, så prøv i det minste å bytte til noe sunt, og la eventuelt kosen være selve kveldsmåltidet.

Du kan også prøve å finne deg en hobby. Når hodet og hendene er opptatt av noe annet, tenker man ikke så mye på å spise. Synker man ned i sofaen foran TV'en hver kveld, derimot.....Lykke til!

Skrevet

Du er bevisst at du trøstespiser. Hva er det som stanser deg da? Kognitiv dissonans?

Skrevet

Du er bevisst at du trøstespiser. Hva er det som stanser deg da? Kognitiv dissonans?

Hva er det for et svar? Ville du sagt det samme til en anorektiker som var bevisst på at hun unnlot å spise mat og raste ned i vekt, men ikke visste hvordan hun skulle komme ut av det? Typisk at overspising alltid er latskap, mens det motsatte alltid er sykdom.

• Liker 2
Skrevet

Begynn med håndarbeid eller tv-spill. Da er hendene opptatt, og du kan ikke (det blir iallfall vanskeligere) å spise potetgull.

Skrevet

Bare unngå å kjøp det inn.

Skrevet

Dette er nok som å banne i kirka her inne, men du burde virkelig prøve et lavkarbokosthold! Om ikke for livet, men for en tid for å avvenne kroppen med snacksingen.

Når man spiser veldig lite karbohydrater og mye fett får man ikke svingninger i blodsukkeret, og lysten på noe godt utenom måltidene forsvinner. Man er mett og fornøyd hele dagen.

Det vil ikke hjelpe deg å spise f.eks. frukt istedet. Det er sukker i frukt også, og blodsukkeret vil få et hopp, på samme måte som når du spiser sjokolade.

Jeg har vært akkurat som du beskriver selv. Kunne spise 6 liter is i uka, samt flere poser potetgull og masse sjokolade. Nå har jeg ikke spist godis og chips på et år ca.

Les denne artikkelen, Kostdoktoren forklarer mye bedre enn meg :)

http://www.kostdoktorn.se/om-sockersug-och-mattnadskanslor

Skrevet

Jeg brukte å spise sjokolade hver eneste kveld. Det jeg gjorde var egentlig bare å bestemme meg for at jeg ikke skulle spise det mer enn en gang i uka. Byttet ut sjokoladen med en nutrilett bar. Det er ikke helt det samme selvfølgelig, men jeg prøver å fokusere på andre ting om kvelden. Holder meg selv opptatt sånn at ikke søtsuget tar overhånd.

Jeg handler heller aldri inn sjokolade så har det ikke i hus når jeg får lyst på det. Det er ganske greit å ha noe fast å spise hver kveld. Da slipper jeg å tenke på hva jeg skal spise, for det blir en vane..

Skrevet

Har dessverre ikke så mye å bidra med, men jeg vil bare si at jeg sliter med det samme selv. Jeg er for så vidt slank, men veier nå 4 kg mer enn for et par år siden. Etter 20-årene kan jeg ikke spise like mye dritt som før, men som det vanedyret jeg er klarer jeg ikke omstille meg.

Hver kveld må jeg ha noe søtt! Er avhengig, blir desperat om jeg ikke får. Grusom uvane:(

Trener nesten hver dag, så holder vekten noenlunde i sjakk, men kiloene sniker seg likevel på pga alt det usunne!

ÆSJ! Skulle ønske det var medisin mot den slags:p

Skrevet

Sliter med dette også.. Har nok gått opp minst 5 kilo i løpet av det siste året. Er naturlig slank men det synes likevel godt. 'Må' ha noe søtt, eller sprøtt (potetgull, I'm loking at you) helst hver dag. Er nok fordi jeg kjeder meg endel, sliter med depresjon og sosial angst slik at jeg er endel hjemme alene. Vet selvfølgelig jeg må ta tak i det mentalt men det er noe jeg ikke har ork til å gå inn for nå. Har hatt peioder der jeg har været "flink" og vært sunn, trent og vært streng med meg selv men det sklir som regel ut.

Skrevet

jeg er også en kosespiser på kveldene og prøver og minske inntak av pepsi max og godteri/potetgull.

Det jeg pleier og gjøre er og bytte ut brusen med saft eller juice, og spiser heller chillinøtter, druer eller eplebiter dyppet i kesam vanilje (den siste er kjempegod ;) )

Og prøver og ha godteriet forebeholdt til helgene, jeg drikker litt brus i ukedagene da men prøver og ikke drikke så mye.

nå er jeg også flink til og falle tilbake i perioder og da er det en god dose selvdisiplin som skal til :sjenert:

Jeg har hund så jeg går 2-3 turer (fordelt på korte og lange turer selvsagt) hver dag også :)

Lykke til :)

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Jeg la på meg enda noen kilo etter at jeg startet denne tråden. Potetgull og cola er jo så godt. :)

MEN til slutt så bestemte jeg meg for å gjøre alvor av å spise sunnere. For 3 uker siden kuttet jeg ut colaen og potetgullet, og jeg har nå gått ned 4 kilo. Jeg er så glad for det, og blir bare motivert for å fortsette, når jeg ser at det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen i det hele tatt leser tråden og blir litt inspirert da. :)

TS

• Liker 1
Skrevet

TS her igjen.

Jeg la på meg enda noen kilo etter at jeg startet denne tråden. Potetgull og cola er jo så godt. :)

MEN til slutt så bestemte jeg meg for å gjøre alvor av å spise sunnere. For 3 uker siden kuttet jeg ut colaen og potetgullet, og jeg har nå gått ned 4 kilo. Jeg er så glad for det, og blir bare motivert for å fortsette, når jeg ser at det hjelper.

:klappe::klappe::klappe::klappe:

• Liker 1
Skrevet

Det som hjalp meg var å begynne å strikke :ler: Men nå som jeg har blitt lei hele strikkinga, har jeg et problem... Når hendene har noe å gjøre så spiser jeg mindre. Det hjelper veldig å ha lørdagen som alt-er-lov-dag, da. Og å slutte med cola. Men jeg måtte slutte tvert. Da slutta det å smake godt. Med en gang jeg begynner å drikke det igjen, er jeg avhengig... Har nemlig slutta med cola en gang før, jeg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg, TS!

Jeg er den personen som trøstespiser/koser meg om kvelden. ALLTID!

For min del gjør det ingenting, fordi jeg spiser sundt i utgangspunktet, og jeg spise dessuten ikke noe melmat eller stivelse (da hadde jeg blitt feit om jeg i tillegg til dette skulle har spist godt om kvelden!)

Jeg er flink hele dagen, spiser god og sunn frokost, lunsj, middag og kanskje litt kvelds om jeg spiser middag tidlig. Jeg trener kanskje litt, og jeg leser til eksamen.

Så kommer kvelden, og jeg har vært SÅÅÅÅ flink idag, lest MASSE; har t.o.m.trent litt, og jeg har drukket mye vann hele dagen og spist sunt og godt for kroppen, MEN ... jeg trenger en belønning, og drar frem chipsposen, brusen, sjokoladen, godteposen, ser på tv - kanskje en film. Sitter der alene og koser meg. Syns jeg er så flink!

Sånn har det vært hver bidige kveld i flere år. Fortsatt slank og fin, men så lever jeg veldig sunt i utgangspunket.

Jeg tenker at jeg burde heller lage meg en smoothie, eller lage en fruktsalat og drikke farris med juice i. Og spise nøtter, det er veldig bra istendenfor chips.

Vet at mangel på krom får søtsuget til å stige, så det å spise kromtabletter hjelper mot søtbehovet, og det å spise mat som inneholder krom. Husker ikke hva som inneholder krom, men bær, frukt og nøtter og grønnsaker er viktig å spise iallfall!

Skrevet

Hva er det for et svar? Ville du sagt det samme til en anorektiker som var bevisst på at hun unnlot å spise mat og raste ned i vekt, men ikke visste hvordan hun skulle komme ut av det? Typisk at overspising alltid er latskap, mens det motsatte alltid er sykdom.

Hva får deg til å tro at hun lider av overspising?

Å holde seg til faste måltider (feks. 3 hovedmåltid og 2 mellommåltid) hjelper mange. Ellers handler det om å kutte sakte, men sikkert ned på inntaket. Ikke nødvendig å erstatte det med noe annet. Da legger du deg til en vane, som sier at du "alltid" skal fylle munnen med noe.

AnonymBruker
Skrevet

Råbra gjort ts!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...