Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Hei! Flere som har lest artikkelen "Hvor farlig er parabener egentlig?"? idag? Jeg som endelig trodde jeg hadde funnet gode produkter for min hud... så inneholder de masse parabener... tidligere har jeg tenkt "pytt sann, de har jo ikke kommet frem til at de er livsfarlige!", men så har det kommet en NY test... Flere som velger fin hud nå fremfor å minske farene disse ingrediensene kan medføre senere? Må ærlig innrømme at jeg gjør det, men kanskje det endrer seg etterhvert, men ikke akkurat nå iallefall. Har til dags dato ikke funnet noen rene/økologiske/naturlige produkter som har hatt god virkning på huden. I tillegg, på linken til gronnhverdag.no, står det "•Unngå ansiktskremer med solfaktor. De inneholder generelt flere helse- og miljøbelastende stoffer enn andre kremer." Menneh... er det ikke like greit å velge en dagkrem som inneholder solfaktor, fremfor en dagkrem uten, for så å måtte smøre en ny krem (solkrem) oppå der igjen? Like bra å ta det i ett, eller? For solkrem bør vi jo bruke? *forvirret*
Gjest LittleLies Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Vil bare tipse om at det finnes økologisk solbeskyttelse
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Heija! Jo, jeg vet jo at det finnes, jeg bare tenkte at det må jo være greiere å bruke en dagkrem som det allerede er solkrem i, og ikke to forskjellige kremer oppå hverandre. Sto bare i artikkelen at kremer med solfaktor i som regel inneholdt flere ting man burde holde seg unna, uten noen videre forklaring. Så da lurte jeg jo litt på hvorfor da... er det noen spesiell grunn til at kremer som også inneholder solfaktor har ekstra ingredienser i seg, eller er det bare det at generelt sett har alle dagkremer som inneholder solfaktor også inneholder "skumle" ting. Var jo dét jeg lurte på :o)
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Økologisk er jo langt fra noen garanti for at det er godt for huden? 1
Gjest LittleLies Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Nei, økologisk betyr ikke direkte at det er bra for huden. Men det betyr at man slipper miljøgifter som kan svekke imunforsvaret, være allergifremkallende, hormonforstyrrende, kreftfremkallende etc.. Ingrediensene som kan være farlige er ikke noe man må ha i en solkrem, men veldig mange merker har disse på listen likevel. Jeg sverger til økologisk, føler det er enklest. Men du kan jo gå inn på grønn hverdag sin nettside og se testen deres, der finner du en del solkremer som er trygge. På Iherb.com finner du dagkrem med solbeskyttelse. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Nok av naturlige stoffer som er allergifremkallende også, jeg er bl.a. allergisk mot aloe vera og må ligge unna en masse hudprodukter pga det. Ei venninne av meg farget håret med henna, men måtte slutte pga allergiske reaksjoner. Og det er ikke akkurat sånn at det mangler på naturlige stoffer som er kreftfremkallende, noen av disse brukes også i kosmetikk - som f.eks. talkum og aluminium. Og ta en kikk på alle trådene om mineralsminke her inne - der er det nok av folk som får kviseutbrudd av helt naturlig mineralpudder. Parabener er noe forbanne drit, men jeg blir litt skremt over at noen derfra klarer å trekke en generell konklusjon om at naturlig = bra, syntetisk = farlig) Man bør heller ikke glemme at det mange av disse ingrediensene gjør er å hindre potensielt skadelige patogener i å slå seg ned i kosmetikken din. (helt naturlige patogener, forresten) 1
Gjest LittleLies Skrevet 21. januar 2011 #7 Skrevet 21. januar 2011 (endret) Nok av naturlige stoffer som er allergifremkallende også, jeg er bl.a. allergisk mot aloe vera og må ligge unna en masse hudprodukter pga det. Ei venninne av meg farget håret med henna, men måtte slutte pga allergiske reaksjoner. Og det er ikke akkurat sånn at det mangler på naturlige stoffer som er kreftfremkallende, noen av disse brukes også i kosmetikk - som f.eks. talkum og aluminium. Og ta en kikk på alle trådene om mineralsminke her inne - der er det nok av folk som får kviseutbrudd av helt naturlig mineralpudder. Parabener er noe forbanne drit, men jeg blir litt skremt over at noen derfra klarer å trekke en generell konklusjon om at naturlig = bra, syntetisk = farlig) Man bør heller ikke glemme at det mange av disse ingrediensene gjør er å hindre potensielt skadelige patogener i å slå seg ned i kosmetikken din. (helt naturlige patogener, forresten) Da velger du naturligvis produkter uten aleovera da, allergier er jo helt individuellt Jeg skrev om miljøgifter, hva hvermansen på gata er allergisk mot må de jo passe på å unngå selv.. Men om man velger økologisk har man betydelig mindre sjans for å støte på sls, parabener, silikon etc.. Man får rett og slett lese på innholdsfortegnelsen! Jeg trekker ikke konklusjonen om at alt naturlig er bra. Jeg reagerer selv på mineralsminke, og har aktivt vert med i trådene om temaet her inne. Nei, alt naturlig er ikke good shit, man kliner ikke blåsyre i trynet fordi det er så sunt akkurat..... Endret 21. januar 2011 av LittleLies
Jade Skrevet 21. januar 2011 #8 Skrevet 21. januar 2011 Synes ikke det var så mye ny informasjon i den artikkelen. Det står jo ikke at det er farlig, men at de ikke kan utelukke at det er farlig. Gjør også oppmerksom på at parabener finnes naturlig i naturen. Det er naturens egen måte å konservere grønnsaker osv på. F.eks. gulrøtter har parabener i seg.
SmallTalk Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 Alternativet til parabener er jo stort sett enten at produktene må oppbevares kjølig for ikke å råtne eller at de må dynkes i sprit for å drepe eventuelle bakterier. Jeg har ikke spesielt sensitiv hud, men jeg kan f.eks ikke bruke ansiktskremer fra Dr. Hauscha pga at huden min blir sår av all spriten i produktene. 1
Gjest Elfrida Skrevet 22. januar 2011 #10 Skrevet 22. januar 2011 Menneh... er det ikke like greit å velge en dagkrem som inneholder solfaktor, fremfor en dagkrem uten, for så å måtte smøre en ny krem (solkrem) oppå der igjen? Like bra å ta det i ett, eller? For solkrem bør vi jo bruke? *forvirret*Hvis du bor i Norge, hvorfor mener du at du skal bruke solkrem i dag for eksempel? Sjekk dagens UV-stråling her: http://www.uv.nilu.no/ Om vinteren er den veldig lav, og solkrem er fullstendig overflødig.
Gjest LittleLies Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 Det at noen parabener finnes naturlig i mat er ingen garanti for at det er trygt å smøre de på huden. Når man spiser parabener går de igjennom leveren og blir tatt hånd om. Når man smører de på huden går de rett inn i blodet.. Det er funnet parabener i brystsvulster, fettvev osv. Jeg mener det er bedre å være føre var når det faktisk anngår helsa vår. 1
Jade Skrevet 22. januar 2011 #12 Skrevet 22. januar 2011 parabenene som de fant i brystsvulstene osv, var fordi de konserverte brystsvulstene i..... *trommevirvel* parabener! Har jeg lest, ihvertfall
Jade Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 (endret) Ja, det er mye rart her i verden. Nei, jeg kan ikke vite om det er 100% sant. Visste dere forresten at salt også er farlig? Endret 22. januar 2011 av Jade
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. januar 2011 #15 Skrevet 22. januar 2011 Hvis du bor i Norge, hvorfor mener du at du skal bruke solkrem i dag for eksempel? Sjekk dagens UV-stråling her: http://www.uv.nilu.no/ Om vinteren er den veldig lav, og solkrem er fullstendig overflødig. Men man hører jo overalt at man bør ha dagkrem med solfaktor??
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #16 Skrevet 22. januar 2011 Men man hører jo overalt at man bør ha dagkrem med solfaktor?? Ja, det er vel fordi veldig mange glemmer av solfaktor hvis den ikke er i den daglige rutinen.
Jade Skrevet 22. januar 2011 #17 Skrevet 22. januar 2011 Jeg har aldri opplevd å bli solbrent på vinteren, ihvertfall Ikke søren om jeg gidder å smøre solkrem i ansiktet hver dag Dyrt er det også, og hvem tjener på det? (bare min personlige synsing, jeg har ikke hudpleie-peiling)
Gjest Elfrida Skrevet 22. januar 2011 #18 Skrevet 22. januar 2011 Men man hører jo overalt at man bør ha dagkrem med solfaktor?? Men hva skal den beskytte deg mot midtvinters?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 22. januar 2011 #19 Skrevet 22. januar 2011 Emmm... har på en måte tenkt at de som hadde peiling på dette visste hva de snakket om... ikke at jeg alltid har gått for kremer som inneholder solfaktor, men har egentlig bare hørt at man bør gå for det, fremfor å ikke gjøre det? Men stemmer ikke det da, kanskje... må si at jeg ser jo absolutt poengene deres, her jeg bor er jo tilogmed solen borte flere mnd i året... Kremen jeg bruker nå har solfaktor, men det var ikke det avgjørende i valget, bare en "bonus"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå