Gå til innhold

Barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn på 1 og 3 år.

Ingen går i barnehage. Jeg og mannen min deler på å være hjemme med dem.

Noen ganger er de hos besteforeldrene sine eller venner.

Når burde de begynne i barnehage? Og hvor lange dager?

Nå tenker jeg idielt, hva som liksom er best for barna.

Vi tenker at de kan begynne samtidig, eller er det en dum tanke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn skal begynne i barnehage når de er 8 måneder eller så blir de altfor avhengige og knyttet til foreldrene så foreldrene aldri får være i fred.

Barn bør helst være mellom 45 og 50 timer i barnehagen i uken for at de skal få noe utnytte av barnehagen.

Skrevet

Kan godt begynne samtidig, men de havner muligens på to ulike avdelinger. :) Heldig dere er som har mulighet til å ha dem hjemme så lenge! Ideelt sett er der jo utrolig mange meninger ute og går, noen mener at unger fint kan starte allerede i ettårsalderen mens andre mener at de aldri kan starte. :gjeiper:

Men jeg hadde ikke hatt noe imot å ha en ettåring i en god barnehage som ikke er for stor.. ellers.. tja, stor toåring kanskje? Ganske greit når de kan gå litt og aktivisere seg selv i større grad, klart de ansatte skal stå på og gjøre sitt, men av og til skjer det mye på en gang og da er det godt å vite at ungen ikke bare blir sittende rett opp og ned (selv om noen er lite aktive generelt, selvfølgelig).. men klart, har dere mulighet til å ha dem hjemme til minstemann er rundt tre uten at det påvirker livet ellers, hvorfor ikke? :)

Men i og med at den ene er 3.. og hvis den andre ikke skal begynne i bhg før h*n er rundt 3, da blir det ikke lange stunden i bhg på eldstemann. Selv hadde jeg nok kikket litt rundt etter en bhg med gode småbarnsavdelinger. :)

Skrevet

Takk for svar begge to.

Håper det ikke er så alvorlig å starte seint som Trulte sier :(

Jeg har ikke lyst til å ha dem sååå lenge i barnehagen som 45-50 timer.

Er det lurt eller ikke så veldig viktig?

Må si at jeg tenkte noe sånt som 20-35 timer i uka til å begynne med.

Til anonym: jeg har sjekka ut, men ikke tenkt spesielt på småbarnsavdeling. Det skal jeg gjøre!

De havner nok i to ulike avdelinger som du sier,

men jeg synes alikvel det er greit at de er sammen om det.

Jeg tenkte kanskje å vente til høsten, da minstemann har blitt 2 (og eldste nesten 4).

Skrevet

Barn skal begynne i barnehage når de er 8 måneder eller så blir de altfor avhengige og knyttet til foreldrene så foreldrene aldri får være i fred.

Barn bør helst være mellom 45 og 50 timer i barnehagen i uken for at de skal få noe utnytte av barnehagen.

Kan de ikke gjøre om fødeavdelinger til kombinerte fødeavdelinger og barnehager/barnehjem, så trenger ikke foreldrene ta dem med hjem engang? De kan besøke dem fra 17 til 19 og evt ha dem hjemme i helgene (hvis de orker).

Skrevet

TS - Trulte sitt innlegg finnes det nok mange meninger rundt. :) Selv kunne jeg aldri hatt barna mine i bhg så lenge per dag da småbarnsårene er noe en aldri får tilbake. Stol på magefølelsen, ring litt rundt til ulike bhg og hør hva de har å tilby og finn en som passer deg. Gjør jo ikke noe om ikke søskenparet ser hverandre til enhver tid som regel. :) Og jeg blir helt overgitt over hvor mange flotte og flinke barnehagetanter som finnes der ute! Du må bare ta deg den tiden du selv føler at du trenger til å finne et sted som passer perfekt til nettopp deg og dine!

Skrevet

Seriøst? Dette må da være et ironisk innlegg... Tviler på at det er så mange som får barn for å "få være i fred".

Skrevet

Og jeg blir helt overgitt over hvor mange flotte og flinke barnehagetanter som finnes der ute!

Og vi som jobber i barnehage blir helt overgitt over hvor mange som kaller oss barnehagetanter. Vi er ikke tanter til barna som går i barnehagen (ihvertfall ikke alle). Mange av oss har en treårig utdannelse +++, og sitter på mye teori og kompetanse innen faget vårt. Vi har verdens viktigste jobb faktisk, og fortjener at det blir brukt riktig yrkestittel på oss :Nikke:

Det var en liten avsporing ;)

Ts, når det er ideelt å starte i barnehage er veldig individuelt. For noen barn passer det fint å begynne når de er 1 år, andre når de er 2 år, 3 år osv. Det er dere som kjenner barna deres best. Uansett vil jeg tro en treåring kan ha stor glede av å komme i barnehage. Enten vi vil det eller ikke så er barnehagen kommet for å bli, og de barna som ikke går i barnehage går glipp av mye.

Bor du på et sted der du har ulike barnehager å velge i vil jeg anbefale det. Alle barnehager jeg har vært i har et forskjellig pedagogisk tilbud med ulike satsingsområder. Noen er store, noen er avdelingsløse osv.

Skrevet

Takk for svar begge to.

Håper det ikke er så alvorlig å starte seint som Trulte sier :(

Jeg har ikke lyst til å ha dem sååå lenge i barnehagen som 45-50 timer.

Er det lurt eller ikke så veldig viktig?

Må si at jeg tenkte noe sånt som 20-35 timer i uka til å begynne med.

Til anonym: jeg har sjekka ut, men ikke tenkt spesielt på småbarnsavdeling. Det skal jeg gjøre!

De havner nok i to ulike avdelinger som du sier,

men jeg synes alikvel det er greit at de er sammen om det.

Jeg tenkte kanskje å vente til høsten, da minstemann har blitt 2 (og eldste nesten 4).

Jeg velger å tro at Trulte var ironisk ;)

Du må jo ikke ha dem inn på fulltid, kanskje tre dager i uka til å begynne med? Og dagene må ikke være så lange, her er det vanlig at barnehagene åpner 7.15 og stenger halv fem-fem. Mange har en kjernetid fra ca 9.30 til 14.00, da barnehagen helst ser at barna er der (slik at barna får være med på det som skjer, som tur, samlinger, ekskursjoner osv.)

Skrevet

Jeg har to barn på 1 og 3 år.

Ingen går i barnehage. Jeg og mannen min deler på å være hjemme med dem.

Noen ganger er de hos besteforeldrene sine eller venner.

Når burde de begynne i barnehage? Og hvor lange dager?

Nå tenker jeg idielt, hva som liksom er best for barna.

Vi tenker at de kan begynne samtidig, eller er det en dum tanke?

Hva som er best for barna er nok avhengig av hva som er best for dere ;)

Feks hvis dere har et huslån å betale, eller noen jobber dere er interessert i å beholde, så er det nok smart å la dem begynne i barnehage før de skal begynne på skolen. Er en jobb med i bildet, så avhenger nok barnas barnehage-dager også av dem. Men hvis det ikke er noen jobb med i bildet, kan dere jo gjøre som dere vil.

Seriøst: det finnes ingen barn som noen sinne har tatt skade av å ha andre omsorgspersoner enn foreldrene, så lenge foreldrene er oppmerksomme og til stede når de er der.

• Liker 1
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Og vi som jobber i barnehage blir helt overgitt over hvor mange som kaller oss barnehagetanter. Vi er ikke tanter til barna som går i barnehagen (ihvertfall ikke alle). Mange av oss har en treårig utdannelse +++, og sitter på mye teori og kompetanse innen faget vårt. Vi har verdens viktigste jobb faktisk, og fortjener at det blir brukt riktig yrkestittel på oss :Nikke:

Det var en liten avsporing ;)

Ts, når det er ideelt å starte i barnehage er veldig individuelt. For noen barn passer det fint å begynne når de er 1 år, andre når de er 2 år, 3 år osv. Det er dere som kjenner barna deres best. Uansett vil jeg tro en treåring kan ha stor glede av å komme i barnehage. Enten vi vil det eller ikke så er barnehagen kommet for å bli, og de barna som ikke går i barnehage går glipp av mye.

Bor du på et sted der du har ulike barnehager å velge i vil jeg anbefale det. Alle barnehager jeg har vært i har et forskjellig pedagogisk tilbud med ulike satsingsområder. Noen er store, noen er avdelingsløse osv.

Hva er da den riktige tittelen om jeg får spørre? Barnehageansatt?

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og min riktige tittel er pedagogisk medarbeider. Ellers i barnehagen er det ulike titler alt ettersom: styrer, pedagogisk leder, førskolelærer, barne og ungdomsarbeider eller assistent. Forøvrig synes jeg ikke ordet tante er nedvedigende: koselig kompliment synes jeg: men der er vi nok ulik i oppfatningen. ;)

Skrevet

Jeg jobber også i bhg (jeg som nevnte ordet tante i førsten) og bruker mer enn gjerne det ordet nettopp fordi det høres så koselig ut. :) Men vi er jo forskjellige såklart! Godt å se at jeg deler meninger med mange her da, er litt betryggende.. verdens viktigste jobb ja! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...