Gå til innhold

My fitness pal - usunne råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lastet ned den populære applikasjonen til iPod og iPhone(og andre smart-telefoner), nemlig my fitness pal. Dette er en applikasjon der du legger inn informasjon som kjønn, vekt, høyde og idealvekt, og får beregnet anbefalt kaloriinntak dersom du skal ned i vekt. Du lagrer også mat og trening for å se hvor mye du kan spise per dag. Jeg fikk da beregnet at jeg skulle spise 1370 kcal om dagen, og dette tror jeg er litt lite, utifra alt annet jeg har lest. Jeg klarer meg fint å holde meg der, men jeg lurer på om et par hundre kalorier ekstra ville vært sunt?

Det som bekymrer meg er om denne viser altfor lite(en venninne av meg som er slank, og strengt tatt ikke trenger å gå ned noe, fikk også anbefalt under 1400 kalorier om dagen), og derfor får unge jenter - som meg for eksempel - til å spise litt for lite?

Ville vært fint om jeg kunne fått et svar eller to. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lastet ned den populære applikasjonen til iPod og iPhone(og andre smart-telefoner), nemlig my fitness pal. Dette er en applikasjon der du legger inn informasjon som kjønn, vekt, høyde og idealvekt, og får beregnet anbefalt kaloriinntak dersom du skal ned i vekt. Du lagrer også mat og trening for å se hvor mye du kan spise per dag. Jeg fikk da beregnet at jeg skulle spise 1370 kcal om dagen, og dette tror jeg er litt lite, utifra alt annet jeg har lest. Jeg klarer meg fint å holde meg der, men jeg lurer på om et par hundre kalorier ekstra ville vært sunt?

Det som bekymrer meg er om denne viser altfor lite(en venninne av meg som er slank, og strengt tatt ikke trenger å gå ned noe, fikk også anbefalt under 1400 kalorier om dagen), og derfor får unge jenter - som meg for eksempel - til å spise litt for lite?

Ville vært fint om jeg kunne fått et svar eller to. :)

Hvis denne appen konkluderer med at du bør spise så lite per dag, så burde denne appen forbys umiddelbart og kastes på historiens skraphaug.

Forbrenning er veldig individuelt; når jeg har tastet inn mine egne data på slike kalkulatorer får jeg til svar at min daglige forbrenning er omtrent halvparten av det jeg spiser (ca. 5-7000 kcal om dagen). Hvis det var riktig burde jeg med det jeg faktisk spiser bare øke og øke i vekt, men jeg er 180 cm høy og veier ca. 75 kg i sommerhalvåret, dvs. når jeg trener mye sykling, og rundt 80 kg på vinteren, når jeg trener mye styrke. Med andre ord: Ikke bry deg om hva du får ut av slike kalkulatorer. De tar ikke hensyn til at noen har genetisk høy forbrenning, og at noen har genetisk lav forbrenning.

Uansett så bør ingen spise noe særlig mindre enn 1500 kcal om dagen, du skal være veldig småvokst for at det skal være tilstrekkelig næring i løpet av en dag der du ikke sitter helt stille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...