Gå til innhold

Konsentrasjonsproblem

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hei!

Pga høy tinnitus har jeg store problemer med konsentrasjon. Legen min sier jeg bør tenke på om jeg skal avslutte (eller iaff ta pause) i studiene pga dette. Men jeg vil jo prøve, liker studiet mitt jeg :jepp:

Problem: når jeg leser, får jeg ikke noe av det med meg. Har jeg lest et kapittel på for eksempel 20 sider, kan jeg ikke gjengi hva jeg har lest annet en i hovedtrekk (altså, jeg kan si hvilket tema jeg har lest om, men det er vel egentlig det). Et annet problem er når jeg sitter på forelesningene og tar notater, kan setningen foreleseren sa et minutt før være umulig for meg å huske. Får derfor ganske usammenhengende notater. Har tenkt på å spørre om jeg kan ta opp hva de sier på båndspiller, men tviler på at de vil gå med på det, da de er generelt negative. De vil heller ikke legge ut noe som helst på fronter som man kan se over i etterkant.

Andre med samme problem som har tips til hva jeg kan gjøre? Har prøvd enkle konsentrasjonsteknikker, men det har ikke fungert. Nå lurer jeg på om jeg kanskje skal gjøre som legen sier, men er usikker. Så, er det andre som opplever samme problem og har noen tips?

Jeg blir takknemlig for alle svar! :jepp:

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg vet ikke om mine råd passer for en med tinnitus, men du kan jo vurdere dem:

Noe som fungerte for meg, og som var helt utrolig banalt, var å late som jeg leste et blad mens jeg leste pensum. (Av en eller annen grunn husker jeg det som står i KK mye bedre enn det som sto i kjemiboka ;))

Denne måten å lure hjernen på gjorde lesingen mye mer lystbetont enn da jeg satt og tenkte "dumme" ting som "Å, gud, nå måååå du konsentrere deg, for dette er pensum og pensum er livsviktig."

Med en enkel og positiv leseopplevelse gikk selve lesingen mye bedre.

Løs også så mye oppgaver du kan, eventuelt finn gamle eksamensoppgaver og løsningsforslag. Både alene og sammen med andre er dette en veldig kjekk måte å lære på.

Skrevet

Hei Spinell, takk for svar!

Dessverre gjelder problemet når jeg leser ukeblad også.. utrolig irriterende, rett og slett! Har akkurat begynt å abonnemere på Allers og alt....

Uansett, takk for tipset ditt, det skal absolutt prøves! Men, hvordan finner jeg oppgaver å løse? Pensumbøkene mine (studerer ikke realfag) inneholder ikke oppgaver eller problemstillinger, og jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å finne det.. eller kan jeg finne på spørsmål selv? Føler selv at dette er veldig dumme spørsmål, men spør nå fordet jeg..... :sjenert:

Skrevet

Man skulle tro at høgskolen/universitetet kunne være behjelpelige med å skaffe notater o.l. til deg? Har du snakket med dem om dette? Med en legeerklæring på at du har tinnitus burde de jo skjønne at du trenger litt ekstra hjelp. Lykke til, i hvert fall! :)

Skrevet

Har du sjekket ut muligheten for å få pensumet på lydbok, dersom du klarer bedre å henge med når du hører teksten?

Har flere studievenninner som har søkt om dette, og fått det innvilget. Det er mye talesyntese som er slitsomt å høre på i lengden, men også mye som er lest inn og OK å høre på.

Ellers skader det vel ikke å høre om du får ta opp forelesning? :)

Skrevet

Hmmm.. nei, det er nå en gang sånn at det å høre på opptak også er slitsomt (les: ikke får det med meg). Pensumet mitt fåes heller ikke på lydbok dessverre.

Har egentlig hatt problemet i mange år, men var først rett før jul (midt i eksamen *sukk*) det ble direkte ille. Eneste som er bra er at nå vet jeg hvor problemet ligger. Problemet er nå så ille at når jeg ser på tvprogram som er tekstet, får jeg ofte ikke med meg tekstingen. Trodde ikke det helt var mulig jeg, men joda. Bare så dere ser at det er ikke bare en "ååååah, jeg orker ikke lese pensum"-tråd...

Uansett, til saken: grunnen til at jeg ikke har spurt om jeg får ta dem opp på bånd, er at tidligere når jeg har spurt om notater (foreleserne våre bruker powerpoint aktivt) kunne legges ut på fronter fordi jeg ikke hadde mulighet til å møte grunnet legetimer etc, har svaret vært et rungende "nei!". Er faktisk bare én foreleser som har sagt ja, men har ingen forelesninger med ham i år. Syns egentlig det er litt rart, de sier de vil ha tilbakemeldinger på forelesninger og sier vi må komme med forslag for hvordan gjøre det bedre og mer effektivt for oss som studenter, men når vi kommer med forslag så gjør de ikke noe med det.

Men nå kan jeg jo skaffe legeerklæring da, siden jeg jo har legeerklæring for flere eksamener, må jeg jo kunne få det på generelt grunnlag også.. hvem er det man skal levere det til? Studiekonsulenten min er ikke et alternativ, er det andre man kan snakke med? Og hva skal stå i den legeerklæringen?

Tusen takk for svar allesammen!

Skrevet

Jeg har en funksjon i Word som gjør at jeg kan ta opp lyd mens jeg skriver notater, bare ved å trykke på en knapp. Hvis jeg hadde hatt dette behovet hadde jeg absolutt ikke spurt foreleser på forhånd (evt. hadde jeg spurt og deretter gjort det samme hva han sier), fordi det forstyrrer ingen. Ser ingen problemer med å ta et opptak av en forelesning man faktisk er på selv når man i tillegg har helseproblemer.

Skrevet

Hei!

Pga høy tinnitus har jeg store problemer med konsentrasjon. Legen min sier jeg bør tenke på om jeg skal avslutte (eller iaff ta pause) i studiene pga dette. Men jeg vil jo prøve, liker studiet mitt jeg :jepp:

Problem: når jeg leser, får jeg ikke noe av det med meg. Har jeg lest et kapittel på for eksempel 20 sider, kan jeg ikke gjengi hva jeg har lest annet en i hovedtrekk (altså, jeg kan si hvilket tema jeg har lest om, men det er vel egentlig det). Et annet problem er når jeg sitter på forelesningene og tar notater, kan setningen foreleseren sa et minutt før være umulig for meg å huske. Får derfor ganske usammenhengende notater. Har tenkt på å spørre om jeg kan ta opp hva de sier på båndspiller, men tviler på at de vil gå med på det, da de er generelt negative. De vil heller ikke legge ut noe som helst på fronter som man kan se over i etterkant.

Andre med samme problem som har tips til hva jeg kan gjøre? Har prøvd enkle konsentrasjonsteknikker, men det har ikke fungert. Nå lurer jeg på om jeg kanskje skal gjøre som legen sier, men er usikker. Så, er det andre som opplever samme problem og har noen tips?

Jeg blir takknemlig for alle svar! :jepp:

Du er

a) uinteressert i det du leser om

b) har ADHD

c) er deprimert

Løsningen er

a) bytte studium

b) begynne med ritalin eller concerta

c) starte med antidep og psykoterapi

Velbekomme.

Skrevet

Har du forresten vært hos legen og målt "blodprosenten" din? Lav Hb kan gi øresus og dårlig kons.

Skrevet

Hei igjen

Joda, har vært hos lege. Da tinnitusen ble så veldig ille i november i fjor, ble jeg sendt på sykehus, og fikk til slutt komme inn hos en audiopedagog der. Har begynt behandling, men den har til nå ikke fungert, men det var heller ingen garanti for at den ville fungere, ettersom det ikke finnes noen kur (eller sikker behandling for den saks skyld) for dette. De har heller ikke funnet noen årsak til tinnitusen; ingen slag/traumer, ikke utsatt for høye lyder etc. De har tatt blodprøver, målt puls og blodtrykk, men vet ikke om de målte blodprosent. Det kan jeg spørre om når jeg skal til legen neste gang :jepp:

AB 02:56, tror du misforsto førsteinnlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...