AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Vi forlova oss for ei stund siden og eg kunne tenke meg og begynne å planlegge bryllupet vårt. Men, eg har ikkje peiling på kor eg skal begynne. Vi har så langt ikkje satt noen dato, men vi veit at vi IKKJE skal gifte oss i kirka siden vi ikkje er kristne. Eg vil helst gifte meg utendørs og uten noen prest e.l. Vi vil gjøre det enkelt, billig og fint, med nærmeste familien og evt noen venner. Om noen kunne være så snille og gi meg ei lita liste over ting eg bør tenke på og ting eg bør ha med i planleggingen? Eg aner virkelig ikkje kor eg bør begynne eller hva som bør være med... 1
Aubree Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Sett en dato først. Greit å vite hvilken sesong bryllupet skal være i, for så å planlegge videre. Ser jo dere vil ha det ute, så da går jeg ut i fra vinteren er utelukket Tenk antall gjester, skal alle få komme på middag, meny. Skal hele selskapet være ute? Om ja, stort party telt feks, om nei - hvor skal dere leie lokalet for selskapet. Bordkort,invitasjoner, kjole, spørr forloverne dere vil ha. Mye å tenke på ;p Men jeg ville nok personlig starta med å satt en dato og tatt det derifra
FruN Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Sett en dato, snakk med en dommer/sorenskriver eller Human-Etisk Forbund om vielsen. Finn lokale til å ha festen, evt ha vielsen på samme sted Hvis dere vil ha det ute, hva med hagen til noen i familien eller venner? Server f.eks. grillmat (kontakt gjerne et slakteri direkte, dere kan få mye mat billig da) Skriv gjesteliste, få tak i fotograf, kakebakere, forlovere, ønskeliste, finn ut av antrekk.. Det er flere nettsider du kan kikke på som har fine oversikter, eller ta en tur på biblioteket og kikk i noen av bøkene som finnes! Mye god inspirasjon og tips å finne der Lykke til!
CoffeeGirl Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Det høres kjedelig ut, men det aller første er vel igrunnen å sette dato. Så ville jeg funnet ut om de jeg ønsker til å vigsle oss har mulighet til å gjøre det den datoen vi ønsker. Vil dere vie dere i rådhus, tror jeg sjansen for å få til den seremonien utendørs er ganske liten, mens HEF muligens har utendørsseremonier Når detaljer som når og hvor er på plass ville jeg skrevet en gjesteliste over hvem vi ønsker å ha tilstede, både under selve seremonien og på en eventuell fest, middag eller samling etterpå. Når lista er klar ville jeg kontaktet stedet vi ønsker å ha festen på for å reservere til vår fest og også planlegge meny og slikt Brudekjole, dress eller smoking, invitasjoner, bordkort, ønskeliste, blomster og fotograf er også ting du må huske på. Kanskje ønsker dere kun foreldre, i rådhus og med en enkel lunsj på Grand eller noe lignende etterpå - da er det ikke nødvendig med hverken bordkort eller dekorasjon i lokalet, og man slipper litt billigere unna på planleggingssiden Gratulerer så mye, og lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Jeg har vært i samme båt og er litt foran deg i løypa. Jeg begynte med å finne ut hvor mange gjester vi vil ha, når ca. tallet var klar, så tok jeg og undersøkte hva slags mat vi har råd til. Så snoket jeg rundt og fant ut om jeg har venner/bekjente som kan: -Bake -Synge -Spille -Være toastmaster... Også gikk jeg på frierferd. Brukte tid på å finne musikk vi ville ha til selve begivenheten, også begynte jeg å lete etter mulige lokaler. Da jeg fant et lokale jeg likte ringte jeg kirke/utleie av lokalet og fikk min etterlengtede dato. Har snakket MYYYYE med mamma ja... :-)
Tullepia Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Vi forlova oss for ei stund siden og eg kunne tenke meg og begynne å planlegge bryllupet vårt. Men, eg har ikkje peiling på kor eg skal begynne. Vi har så langt ikkje satt noen dato, men vi veit at vi IKKJE skal gifte oss i kirka siden vi ikkje er kristne. Eg vil helst gifte meg utendørs og uten noen prest e.l. Vi vil gjøre det enkelt, billig og fint, med nærmeste familien og evt noen venner. Om noen kunne være så snille og gi meg ei lita liste over ting eg bør tenke på og ting eg bør ha med i planleggingen? Eg aner virkelig ikkje kor eg bør begynne eller hva som bør være med... Sett en dato (eller to alternative datoer i tilfelle dere ikke får booket noe den ene) Kontakt vigselsmyndighet (sorenskriver, Human-etisk forbund (hvis dere er medlem der) eller andre som kan vie dere) Lag et budsjett Let etter steder som kan være passende og undersøk om det er lov å ha fest der. Bestill gjerne et lokale, siden vi i Norge aldri kan være sikre på å få fint vær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå