Gå til innhold

bursdag gutt 5 år, er helt grønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storegutten blir 5 år i år og skal ha guttene fra barnehagegruppen sin på besøk (6 stk).

Han og hans beste kamerat har kommet inn i en barnegruppe med få gutter. Virker ikke som om alle leker så mye sammen, han og hans bestevenn er veldig eksklusive.

Han er litt i trasshumør for tiden, og jeg merker at jeg blir litt stresset av det. Han sier feks. at han ikke vil ha bursdagsbesøk, at disse guttene ikke får komme hit etc..

Det bor ingen gutter på hans alder i nabolaget og ettersom han er så eksklusiv med sin bestekamerat så blir det liksom ikke til at vi får invitert hjem noen av de andre guttene heller.

Vi har hele tiden prøvd å gjøre dette med bursdag til en positiv ting, men han er veldig negativ. Men han er jo bare 5 år, så jeg prøver å ikke legge for mye vekt på det.

Jeg prøver å legge en god plan for hvordan jeg skal løse det hvis han slår seg helt vrang på dagen...da tenker jeg i hovedsak på at han skal lage oppstyr rundt at den og den ikke skal få være i bursdagsbesøket, så derfor lurer jeg på hvordan vi best skal legge opp selskapet.

Hvordan pleier dere andre å gjøre det for 5 åringer? Han er eldst av disse guttene, og vi er nye i nabolaget, så vi har ikke vært hos noen av disse tidligere.

Hvilke leker vil dere feks foreslå?

Kan noen av dere kloke og erfarne mødre gi en usikker nevrotisk mor noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om sønnen din ikke vil ha bursdagsfest, er det vel ikke noen vits i å tvinge han?

Det viktigste er vel at det blir en positiv opplevelse for han?

Om du vil ha bursdagsfest for han er det kanskje en ide å ha feiringen et annet sted? På lekeland eller noe sånn? Noen barnehager leier ut for bursdagsfester også..

Har han feiret bursdagen sin før? Har han vært i bursdagen til noen andre? Har han hatt noen negative opplevelser der? Har du spurt hvorfor han ikke vil?

Ang. leker, i de barnebursdagene jeg har vært med på for barn i den alderen er de gjerne flinke til å syselsette seg selv. Det er spennede å vise frem lekene sine og få se på lekene til andre. Skattejakt er også populært! Vi har laget enkle skattekart, så får de eventuelt hjelp av en voksen til å finne frem. Skatten kan være gjemt inne eller ute.

Skrevet

Hvorfor stresse med bursdagsselskap til en som ikke vil? Det er jo en del jobb for dere som foreldre, så jeg ser ikke helt poenget med å tvinge det frem.

Kan dere ikke helle ha feks en familiebursdag og samtidig invitere denne ene bestekameraten? Familieselskaper ellers bruker å bli litt kjedelig for 5-åringer.

Skrevet

Trådstarter her.

Takk for svar. Jo, han har vært i mange bursdager før, de aller fleste i lekeland etc. Når jeg tenker meg om så har kanskje bursdagene på lekeland vært litt for voldsomme for ham, han er/var litt forsiktig av seg da han var mindre, så han synes nok ikke at alle bursdagene har vært så artige. Har ikke tenkt på det som en årsak før, men det ligger kanskje noe i det.

Har ikke arrangert barnebesøk for ham tidligere av variable årsaker, men har hatt familiebesøker.

I forhold til å gi ham viljen sin og la være å ha besøk så tror jeg det blir dumt også. Tror egentlig ikke at han skjønner helt hvor kjekt det kan være. Hvis vi ikke arrangerer det, så blir han nok lei og sint for det. Han er som sagt inne i en liten trassperiode eller hva man kan kalle det.

Vil ikke la ham gå glipp av denne opplevelsen, regner med at han kommer til å elske det hvis han bare gir det en sjanse. Husker selv hvor stas det var da jeg var barn :-)Så vi tar sjansen og håper det går bra.

Er nok bare jeg som har katastrofetankegang av en eller annen grunn....:-)

Skrevet

Hva med temabursdag?? Finn et tema han er glad i, biler, tog, spøkelse, dyr...etc. Vi har hatt bilbursdag bla og det var supersukksess. Duk, tallerkner osv får du kjøpt i lekebutikk, nille osv. Lag bordkort festet til bil hvis du vil ha det. Kake, lag startflagg med stykker av hvit og mørk kake etter hverandre. Heng opp vimpler (enkelt å lage)evn andre bilting på veggen. Mat ol serveres på en stor lastebil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...