Gå til innhold

Noen som kan fortelle meg hva ADD er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som vet noe om add?

Er veldig takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tror kanske du tenker på ad/hd..? Tror det kan kalles begge deler.

Attention disorder- ett eller annet - disease.

De med ad/ha kan være hyperaktive, i skolen ofte problemelever som ikke kjenner grenser.

Disse kan faktisk få amfetamin som medisin, det roer dem ned.

Vet ikke så altfor mye, men det var ihvertfall noe.. :wink:

Skrevet

ADD er, for å si det enkelt, ADHD uten hyperaktivitet.

• Liker 3
Skrevet

Hvis ADD er ADHD uten hyperaktivitet, så høres det ut som om det er kvinneutgaven av ADHD.... Fordi kvinnelige pasienter med ADHD kjennetegnes med at de nettopp IKKE er hyperaktive, men er innadvendte, isolerte (mentalt), pluss masse flere kjennetegn.

BC

Skrevet
Hvis ADD er ADHD uten hyperaktivitet, så høres det ut som om det er kvinneutgaven av ADHD....  

BC

:enig:

Skrevet

add brukes ikke som diagnose i norge (eller resten av europa så vidt jeg vet), men i usa er det en akseptert diagnose. som noen sier ovenfor, beskriver det ad/hd (attention deficit/ hyperactive disorder) minus hyperaktivitet, altså attention deficit disorder.

det er kanskje en mer treffende beskrivelse på den typiske 'jentevarianten' av ad/hd, samt hvordan ad/hd kan arte seg hos voksne.

i norge kommer altså add under ad/hd, og regnes ikke som en egen tilstand, men det er tross alt bare få år siden ad/hd ble en egen diagnose, og enda kortere tid siden det ble akseptert at det også forekommer hos voksne, så dette er et felt i utvikling, og du skal ikke se bort fra at add kommer til å dukke opp i den europeiske diagnosemanualen i en senere utgave.

Skrevet

oi oi. det er flere år siden jeg lærte om det her, men det jeg kan si er at i 1999 var ikke add en diagnose i norge, men i usa. godt mulig det har kommet inn i dm som brukes i norge siden da!

Gjest Anonymous
Skrevet

add er en diagnose, men la meg bare putte inn at jenter også kan ha den "vanlige" adhd-varianten.

Gjest Embla s
Skrevet

..og gutter kan også godt ha add varianten.

Skrevet

Takker for svar fra dere, vi sjekker ut jentungen vår for add.

Vet veldig lite om det så derfor spurte jeg her. Skal på BUP neste uke, så da blir det vel en del snakk om det.

• Liker 1
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har AD/HD, og jeg er ei jente. Har faktisk sterk grad AD/HD.

Jeg var problembarn på skolen, og som en annen sa her også, vi tøyer ikke grensene, som andre elever ville ha gjort, vi tenker ikke noe særlig over det. Og det går gjerne i glemmeboka seinere.

Jeg ble kastet ut av skolen, de var med på å ødelegge meg ner. Jeg havnet deretter på en skole der alle elevene hadde AD/HD. Hva hjelper det meg? Å havne sammen med en haug andre gærninger? Jeg vet ikke.

Men ADD er noe av det samme, egentlig. Bare på en annen måte.

Skrevet
oi oi. det er flere år siden jeg lærte om det her, men det jeg kan si er at i 1999 var ikke add en diagnose i norge, men i usa. godt mulig det har kommet inn i dm som brukes i norge siden da!

Det er fremdeles ikke en diagnose som brukes i Norge, men selve begrepet benyttes både av fagfolk og andre. Årsaken til at ADHD begrepet ikke brukes her i landet, er at vi har et annet diagnosesystem enn USA. Mens USA bruker DSM-4, (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-IV) så benytter norske leger/psykiatere diagnosesystemet ICD-10. (Icd 10: International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems)

DSM-4: ADHD

ICD-10: Hyperkinetiske forstyrrelser. (flere undergrupper)

Skrevet

Jeg mener så absolutt at ADD diagnosen brukes i Norge. Og jeg kjenner bare til norske gutter med den diagnosen.

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min har ADD. Han fikk diagnosen for snart fire år siden.

Sønnen min er mer hypoaktiv enn hyperaktiv. Han sliter med konsentrasjon, oppmerksomhet, litt dårlig impulskontroll, og det å tolke div. sosiale settinger. Han kan av og til få hva jeg kaller "hyper-tendenser", spesielt dersom han spiser snop med sterke fargestoffer. Han blir ikke så aktiv i kroppen da, men hjernen går i høygir og det kan rett og slett være vanskelig å få "kontakt". Det er forøvrig en stund sden vi har opplevd dette.

Unger med ADHD (eller ADD) kan være veldig forskjellige, da det kan være ulike sider ved diagnosen sonm stikker frem.

I USA bruker folk ofte termen ADD når de snakker om ADHD, noe som kan være greit å vite om man beveger seg inn på amerikanske diskusjonssider om emnet..

• 8 år senere...
Gjest Kristoffer
Skrevet

I Norge så er ADD en diagnose jo, get ur facts right.

Det er ikke vanskelig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

ADD = attention deficit disorder

ADHD = attention deficit hyperactivity disorder

Endret av stinestine
  • Liker 1
Skrevet

Siden jeg har diagnosen ADD så er jeg enig i det Kristoffer, hehe. Men denne tråden er fra 2003

AnonymBruker
Skrevet

Både gutter og jenter kan ha adhd og add, selv om det virker som om flertallet av gutter har adhd og flertallet av jenter har add.

De med adhd er mer hypre og klarer ikke sitte stille. Er ukonsentrerte og må fikle med noe hele tiden.

De glemmer hvor de har lagt ting og kan glemme avtaler og gjøremål.

De med add er mer innesluttet og rolige, og dagdrømmer mye. De med add kan være veldig sårbare og følsomme, men det kan de med adhd også.

Begge kan ha problem med sosiale settinger.

Det er mye problemer innenfor adhd og add.

Selv har jeg add og sliter veldig med å fungere i samfunnet og sosialt...ikke rart at jeg går på aap på nav..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...