AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Datteren min går nå 8. klasse og da de begynte der så ble klassen delt. Helt siden de begynte så har det vært ei jente i en annen klasse som har ville begynt i min datters klasse siden hun har alle vennene sine der. Skolen har sagt at det kun er mulig hvis en fra min datters klasse også bytter klasse. Nå har noen foreldre i min datters klasse sammen med foreldrene til hun som vil bytte slått seg sammen og vil ha min datter til å bytte klasse også da hun ikke har noen venner i klassen (noe som stemmer). Men min datter vil ikke bytte klasse. Hun trives der og liker læreren veldig godt. Har nå snakket i sikkert en time på telefonen med den enes foreldre om dette. De gir jo seg ikke og kommer med "ikke rart hun har noen venner når hun er sånn" og "hun kommer til å få det ille". Vet ikke om jeg skal ta det siste der som en trussel og de oppførte seg ganske så hissig og mener jeg ødelegger for hele klassemiljøet. De har ulike tider de begynner og slutter noen dager og da må den ene jenta (hun som vil bytte) gå alene til skolen, noe de la mye vekt på og at datteren dems hadde blitt litt mer utenfor da de ikke går i samme klasse. Jeg lurte egentlig på hva dere mener om dette og hva jeg burde gjøre? Det kan jo ikke fortsette sånn og er det jeg og min datter urimelig som ikke gidder å ta hensyn til dette? Jeg har sagt til dem at datteren dems kan jo få seg venner i den nye klassen og at hun kan være med de andre på fritiden, men det gikk visst ikke i gjennom. De hadde jo vært venner siden første forklarte dem. Jeg har sagt fra til klasseforstander, men hun mente at dette var en privatsak og at vi i hvertfall først måtte prøve å ordne opp selv og ville ikke bli koblet inn før det eventuelt skulle bli mobbing og slikt.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Jeg blir rent frem sjokkert når jeg leser sånt som dette. At en gruppe voksne rotter seg sammen mot et barn og prøver å mobbe henne til å bytte klasse hører ingen steder hjemme. Din datter bør stå på sitt og ikke bytte klasse med mindre hun skulle ønske det selv, og da av helt andre grunner enn at disse foreldrene presser og truer henne til det. 25
Gjest Zizzi Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Horribelt at voksne mennesker flokker seg sammen mot et barn på den måten. Har du snakket med skolen, med kontaktlæreren hennes? Det er jo ikke foreldrene som avgjør hvordan klasseinndelingen skal være. 1
Gjest Okusan Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Enig med anonym over, dette er sjokkerende. Og ikke kan jeg forstå at det skal være et problem for en åttendeklassing å måtte gå til skolen uten vennene sine... så at de andre foreldrene i det hele tatt kjører en slik kampanje er helt utrolig. Jeg ville sagt klart i fra til foreldrene at dette er helt uakseptabelt, og evt tatt kontakt med læreren igjen. Makan! 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Ikke la deg presse. Som lærer vet jeg at enkelte foreldre kan gå ganske langt for å få vilja si. Det er viktig at du gjør det du mener er riktig for din datter, og dersom hennes ønske er å fortsette i klassen så vil nok det være rette. Har hun en lærer hun er fornøyd med er ingenting bedre enn dette - da er læringspotensialet så mye større! 8
Trampe Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Ærlig talt, for en oppførsel på disse foreldrene!! Jeg reagerer også på beskjeden de har fått, hvis denne er reell, om at noen må bytte for at deres datter skal få bytte. Det er da skolen som har åpnet opp for at de skal finne seg et "offer" for klassebytte?? Så har de gått på din datter, som de har slått fast ikke har venner og dermed kan bytte klasse? Jeg er sjokkert. Ta kontakt direkte med rektor, fortell saken fra din side, spør om det er tilfelle at disse foreldrene har fått denne beskjeden og gi klar beskjed om at rektor får rydde opp i dette. Du skal slippe slike telefoner. Klassebytte er noe som ikke skjer hvis det ikke er svært tungtveiende grunner til det, og uansett er det noe som ikke skal løses på foreldrenivå på noen måte. Jeg håper virkelig ikke dette fører til at din datter fryses ut av ungene til disse uforskammede foreldrene... Når voksne kan oppføre seg slik tør jeg ikke tenke på hvordan barna deres er. Disse barna kan være sammen med vennene sine i hvert eneste friminutt og på fritiden, og hvis man bare går inn for det får man venner i klassen også. Det skader ingen å få nye venner, men med den innstillingen der skal det godt gjøres. 7
Gjest Spinell Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Jeg synes det er hårreisende at foreldre kan finne på å gruppere seg slik for å kunne drive press overfor et barn! Dette er uakseptabelt og det må du nesten ta opp med skolen. Skolen må trekkes inn for å løse denne floken, siden de selv har bidratt til å legge opp til situasjonen ved å åpne for muligheten dersom noen ville bytte frivillig. Du må derfor forklare for skolen hvilken situasjon som nå har oppstått. At den andre jenta ikke har noen venner i sin klasse er ikke din datters problem, og med mindre hun er utsatt for mobbing i klassen sin er det en sunn utfordring å få seg nye venner, og en oppgave for både lærere og medelever å få henne til å føle seg velkommen i klassen. Det må videre stilles krav til den foreldregruppen som står bak presset om at de legger ballen død og at det ikke skal ha noen negative konsekvenser for din datter. Det samme må formidles på riktig måte til barna til de foreldrene som har involvert seg på en så ufin måte. Det er både smålig og ufint av foreldrene å si at det ikke er rart at datteren ikke har noen venner. Det sier en hel del om deres mentale nivå, og framgangsmåten for å få dem til å forstå må være deretter. 2
Sign Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Jeg synes det er uhørt at foreldre skal bestemme hvem som skal gå i hvilken klasse!? Hvis datteren din liker seg i klassen sin er det en selvfølge at hun skal fortsette der. At den andre jenta ønsker å bytte klasse er faktisk ikke noe du og din datter kan eller bør involvere dere i. Jeg synes skolen må komme på banen. Bytte av klasse er da vel ikke en privatsak? Synes læreren høres noe unnvikende ut. Hadde det vært meg hadde jeg krevd møte med lærer evt rektor og gitt beskjed om at dere ikke finner dere i å bli truet til å bytte klasse. Så får skolen ta det opp med de foreldrene det gjelder. Sånn oppfører man seg bare ikke. 3
Gjest Linda sofie Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 (endret) Har ikke ord! Kan virkelig ikke skjønne at voksne mennekser kan holde på sånn??! Hva er galt med de? Også spy ut kommentarer som "ikke rart hun ikke har noen venner når hun er sånn" De dør ikke av å komme i en klasse hvor de ikke kjenner noen. Å Komme med argumentet som "jammen de har jo vært venner siden 1 første klasse" bli for tynt synes jeg. Å nærmest kreve at din datter skal bytte klasse pga noen kom i en klasse som ikke vennene gikk i er helt på trynet. Dette er virkelig helt sjokkerendes!! Endret 18. januar 2011 av Linda sofie 1
Eidi_81 Skrevet 18. januar 2011 #10 Skrevet 18. januar 2011 De gir jo seg ikke og kommer med "ikke rart hun ikke har noen venner når hun er sånn" og "hun kommer til å få det ille". Fy søren, at sånt skal komme fra voksne mennesker. Det er jo tydelig at denne jenta som gjerne vil bytte klasse ikke har så lett for å få nye venninner heller. Så foreldrene hennes burde skjønne bedre enn å gå på andre... Jeg vet ikke hva dere burde gjøre. Du skriver jo at du har pratet med læreren, men at h*n ikke ville blande seg før det eventuelt ble snakk om mobbing... Noe av målet måtte jo være at læreren tok tak i saken FØR det utvikler seg til mobbing! 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #11 Skrevet 18. januar 2011 Jeg hadde tatt en prat med rektor. Skjønner på en måte at klasseforstander mener det er en privatsak, men den får ringvirkninger på skolen. Trå til med en gang før det blir en mobbesak ut av det. Disse foreldrene pusher på at din datter skal bytte klasse. Dette blir snakket om hjemme. Deres barn snakker med sine venner. Ergo så kan det gå så langt at hun får veldig mange mot seg. Tenåringer kan være skikkelig gufne. 2
Rosalie Skrevet 18. januar 2011 #12 Skrevet 18. januar 2011 Gi beskjed én gang til til kontaktlærer, og dersom denne nok en gang drar frem "privatsak"-kortet, så gir du beskjed om at det er det slett ikke, men at det grenser mot trakassering, og at dersom denne ikke ordner opp i foreldregruppa a.s.a.p. tar du kontakt med rektor så denne får ordnet opp. 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #13 Skrevet 18. januar 2011 Jeg har sagt fra til klasseforstander, men hun mente at dette var en privatsak og at vi i hvertfall først måtte prøve å ordne opp selv og ville ikke bli koblet inn før det eventuelt skulle bli mobbing og slikt. Jeg synes det høres ut som det allerede har blitt mobbing av det, jeg - mye på grunn av at skolens unnvikende svar har gitt foreldrene frikort til å velge seg ut et offer de kan presse. Når det har gått så langt som at de ringer deg og kommer med slike råtne utsagn bør de bli satt på plass av skolen. Jeg husker at da jeg gikk på skolen var klassen delt i to i første klasse. Noen begynte tidlig og fikk gå hjem tidlig mens andre begynte senere og fikk derfor gå hjem senere. En av elevene ønsket å bytte gruppe, og fikk da til svar at det kun var mulig hvis det var en av elevene på den andre gruppa sa seg villig til å bytte. Læreren spurte klassen om det var noen som ønsket dette, og da ingen av elevene sa seg villig til å bytte måtte eleven finne seg i å bli værende på gruppa si. Slik forløp den saken. Det var ikke snakk om at foreldre engasjerte seg, blinket ut et venneløst offer og startet en mobbekampanje. I TS' sak kan dette fort utarte seg til at også medelevene på skolen fryser henne ut og mobber henne på skolen, som også Trampe har skrevet tidligere. Barna kan ta etter foreldrenes oppførsel og skape et helvete; det har de jo forsåvidt også truet med på telefonen etter hva jeg forstår. Hvordan skal man ellers kunne tolke et utsagn som "hun kommer til å få det ille"? Skolen bør så raskt som mulig komme på banen for å kvele dette i fødselen. Hvordan takler din datter dette, TS? Håper ikke hun bøyer av for presset og bytter klasse mot sin vilje; hun har all rett til å bli værende om hun vil det. Uansett hva lynsjemobben måtte mene. 1
katt1 Skrevet 18. januar 2011 #14 Skrevet 18. januar 2011 Her hadde jeg tatt kontakt med læreren i kveld. Makan til press 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2011 #15 Skrevet 18. januar 2011 Spørsmålet er om ikke dette har gått for langt allerede. Her blir det vel full mobbing av den "asosiale" eleven som ikke gir etter for gruppepress og med skolens holdning betyr jo dette også at man nok ikke "ser" den mobbingen heller og anser det som et "privatanliggende". Jeg synes i utgangspunktet ikke at det er et problem å opplyse at man kan ordne et bytte dersom man finner en partner som er villig til å bytte. Men det er galt av skolen å gjøre det opp til foreldrene å finne "byttepartner". Det burde vært ordnet slik som nevnt av AB i innlegg #13 der skolen annonserer ønske om bytte og der den som vil bytte må innfinne seg med situasjonen dersom ingen vil. Trådstarter: jeg ville forlangt møte med læreren og de foreldrene som har truet på telefon og forlangt at skolen forteller disse foreldrene et par pauli ord om å akseptere at byttet ikke blir gjennomført ved at din datter bytter. Skal de fortsatt ha gjennomført byttet får de annonsere byttet på skolen og akseptere at det muligens ikke blir av.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #16 Skrevet 18. januar 2011 Jeg synes ikke burde få bytte klasse uansett. Det er ikke krise å komme i en annen klasse enn bestevenninna di og hvor man ikke kjenner noen. Man blir jo fort kjent med de andre Jeg føler det ofte er sånn at hvis en får lov til å bytte, så vil alle bytte liksom. Husker da jeg begynte i 8 klasse og da ble klassene fra barneskolen helt stokket om. Aner ikke hvorfor men sånn ble det i hvert fall. Jeg kom i en annen klasse enn mine venninner. Jeg spurte om å få bytte men det fikk jeg ikke lov til. Men jeg ble fort kjent med de andre i klassen min og det var ikke noe problem. Du taper ingen ting. Du får bare flere venner
Fluffe Skrevet 18. januar 2011 #17 Skrevet 18. januar 2011 Jeg blir sint her jeg sitter merker jeg. Håper ting ordner seg og at disse foreldrene kanskje blir litt voksene i hode sitt. På skolen skal de lære uasnett, ikke skravle
Crow Jane Skrevet 18. januar 2011 #18 Skrevet 18. januar 2011 Støtter tidligere forslag i tråden: Dersom kontaktlærer svarer deg unnvikende, ville jeg hevet problemet til et høyere nivå og tatt det opp med rektor. Slikt som dette kan da ikke ignoreres... Alternativt er det jo slik at klassekontaktene er representanter for alle foreldrene - også deg. Er de mulige å snakke med? Disse tingene som kom frem på tlf er nok ikke representativt for alles mening. Dessverre er det ofte slik at klagerne og bøllene er de som roper høyest... Håper bare situasjonen lar seg snu og at det ikke har gått for langt allerede... 1
smalls Skrevet 18. januar 2011 #19 Skrevet 18. januar 2011 Greit nok at man vil bytte klasse men at foreldrene rotter seg sammen og prøver å få ts din datter til å bytte klasse fordi hun hr jo ingen venner uansett, synes jeg er helt latterlig! Fælt å presse en person til å bytte klasse når h*n ikke vil! Det er da virkelig ikke hennes feil at denne jenta kom i en annen klasse enn sine venninner. Værste er jo at ts sin datter kanskje kommer til å gjøre pga alt presset og hvis hun ikke gjør det så kommer flere til å bli sure.
uten filter Skrevet 18. januar 2011 #20 Skrevet 18. januar 2011 Men min datter vil ikke bytte klasse. Hun trives der og liker læreren veldig godt. Jeg lurte egentlig på hva dere mener om dette og hva jeg burde gjøre? Det kan jo ikke fortsette sånn og er det jeg og min datter urimelig som ikke gidder å ta hensyn til dette? Datteren din trives, hun vil ikke bytte klasse. Ikke bytt. Du har helt rett i at det ikke kan fortsette sånn, men det skal ikke slutte fordi du gir etter. Sett ned foten, "jeg har ikke mer å si om den saken" og legg på røret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå