Gå til innhold

Lån og huskjøp - litt komplisert.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor skal kanskje selge huset hun sitter med etter at svigerfar døde. Hun vil helst at huset skal bli i familien, om det er mulig. Vi kunne gjerne tenkt oss å kjøpe huset og deretter la henne får bo i kjelleren eller overetasjen i en periode ihvertfall.

Det jeg lurer på er, kan hun selge huset for 500,000 f.eks til oss, selv om det egentlig er verdt over 1 million? Hun vil egentlig bare selge for å bli kvitt den restende gjelden.

Og, jeg er arbeidsledig for øyeblikket mens sambo er sykemeldt. Men jeg ble fortalt av noen at jeg høyst sannsynlig ville få lån på f.eks 600,000 om jeg la ned sikkerhet i huset. Slik at om vi ikke klarer å betale så får banken huset. Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en lang prosess og mange måneder hvor dere ikke viser interesse av å betale for dere før banken ev. kan ta over huset, men ja de kan det på ett tidspunkt. De er ikke interessert i å komme på trappa dagen derpå og kreve nøklene, det er en lang prosess.

Dersom dere er usikker på om dere klarer ett lån på 3-5000 pr mnd, så bør dere la være, men det var ikke det dere spurte om :P

Skrevet

Er mannen enebarn?

Dersom han er det så kan deler av huset gå som forskudd på arv.

Skal dere betale markedspris pga flere arvinger så blir prisene lavere mot at hun har borett i deler av boligen.

Uansett så er det lurt å ta kontakt med advokat så ting går riktig for seg.

Skrevet

Det er en lang prosess og mange måneder hvor dere ikke viser interesse av å betale for dere før banken ev. kan ta over huset, men ja de kan det på ett tidspunkt. De er ikke interessert i å komme på trappa dagen derpå og kreve nøklene, det er en lang prosess.

Dersom dere er usikker på om dere klarer ett lån på 3-5000 pr mnd, så bør dere la være, men det var ikke det dere spurte om :P

Ja, men vil jeg få et såpass stort lån om vi legger ned sikkerhet i huset eller er det bare tull det jeg ble fortalt?

Hadde fint klart å betale 3-5000 i mnd, vi ville naturligvis prioritert å betale på lånet over andre regninger.

Er mannen enebarn?

Dersom han er det så kan deler av huset gå som forskudd på arv.

Skal dere betale markedspris pga flere arvinger så blir prisene lavere mot at hun har borett i deler av boligen.

Uansett så er det lurt å ta kontakt med advokat så ting går riktig for seg.

Han er ikke enebarn, huset er heller ikke arv.

Skrevet

1. Snakk med banken om hva du vil kunne få i lån, for det vet ikke vi.

2. Huset blir arv, ikke direkte, men her må dere inn med en advokat for å få gjort det riktig. Hvis huset er verd 1 million og dere betaler 500 000, så sier det seg selv at dere har "fått" de resterende 500 000. Dette kan blant annet utløse krav om arveavgift og ikke minst dårlig forhold til søsken. Så ta kontakt med advokat før dere gjør dette.

Gjest Spinell
Skrevet

I følge meglere er det ikke takstplikt ved salg av eiendommer i Norge. Prisen skal likevel være "reell". Hvis dere får kjøpe for en helt tydelig fordelaktig pris, må dette beløpet innrapporteres til skattemyndighetene.

Slik jeg da har forstått det, kan dere enten skatte av denne fordelen, eller det kan anses som forskudd på arv til ektefellen din og eventuelt som en gave til deg.

Skrevet

Du slipper da ikke unna skatt selv om det blir gitt som gave/forskudd på arv. De bare døper skatt om til arveavgift :gjeiper: Med det er en viss sum man kan motta som fribeløp, vet ikke hva denne er fastsatt til i 2011.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at svigermoren din kan selge det for den summen hun ønsker. Hvis hun skal selge det langt under takst, ville jeg følt at det var riktig at dere huset henne så lenge hun ønsket. Du skriver at det er mulig i kjelleren eller overetasjen.

Hva tenker hun selv? Har hun penger til å kjøpe seg en leilighet eller er hun avhengig av deres goodwill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...