Gå til innhold

Sykehuset....


Gjest Caitlin

Anbefalte innlegg

Har du tatt helg du nå da? :)

:jepp:

Egentlig blir ikke helga så herlig når man ikke jobber, så jeg tviholder på høy kosefaktor i helgene :fnise:

Jeg tror jeg skal lure mamma til å lage fårikål når vi drar dit i høstferien :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

:fnise:

I dag skal vi stikke avgårde og handle litt. Mine kresne :catmilk: :catmilk: spiser bare Hills våtmat og det har de ikke her vi bor i allefall. Nærmeste stedet er 1 time unna faktisk, så bare å krype til korset og komme seg avgårde!

Have a nice day everyone, og husk - bare 3 mnd til julaften :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er klar :jepp:

I morgen blir det møsbrømlefser til middag :hoppendeglad:

Fikk tak i lefsene når vi var nordpå i sommer så jeg gleder meg til å se om guttene liker det. Jeg og mannen er kjempeglade i det, håper bare jeg får det til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri smakt sånne lefser heller! Hvorfor spiser alle bare ting jeg ikke har smakt i dag? :fnise:

God helg :klemmer:

Det er ikke så rart da Mah :klemmer:

Møsbrømlefse er en varm og søt lefse med opphav fra Salten-distriktet i Nordland.

I lefsen har man det som kalles «møsbrøm» eller «søvvel» på dialekt. Møsbrømmen består av en halvdel vann og en halvdel brunost som jevnes med hvetemel eller maizenna til en halvtykk «saus» som smøres avkjølt på lefsa. I tillegg has litt margarin, sukker og rømme på møsbrømmen før lefsa stekes på en takke. Lefsa er ferdig stekt når møsbrømmen er varm og smøret er smeltet. I det du har lefsa over på en tallerken så brettes lefsen sammen til en halvmåne og «ørene» brettes inn mot midten av lefsa, slik at den ligner på en konvolutt. Møsbrømlefse serveres sammen med iskald melk. Noen tilsetter sirup sammen med sausen. Smaken er ganske kraftig.

Møsbrømlefse er mer enn en matrett, den er også et symbol på tilhørighet. Møsbrømlefse serveres derfor på flere lokale tilstelninger i løpet av året. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er godt med prim på lefse. Men, jeg har aldri smakt den varm eller med rømme. Må gjøre det før jeg dør. Note to self.

Ellers husker jeg rundt fastelavn at de innfødte i Lofoten slafset i seg boller som svømte i kokt fløte, istedenfor å fylle fastelavnsbollene med krem, som folk gjør i mer siviliserte egner. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i grunnen ikke så veldig glad i fastelavensboller med krem, men neimen om Lofotversjonen hørtes no bedre ut :eeeh:

Jeg har tatt opp og tint lefsene og nå skal jeg aldeles straks prøve å lage møsbrøm :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres godt ut faktisk. :jepp:

Kan du ikke stikke innom med et par lefser neste gang du kjøper kattemat? :pls:

:fnise:

Du får heller se til å komme på prøvesmaking en gang ;)

Nå har vi spist og jeg hadde glemt hvor sprengmett man blir av de lefsene! Jeg trodde jeg skulle klare to, men det var så vidt jeg fikk ned de siste bitene og måtte rett og slett la ei remse ligge igjen :fnise:

Jeg har hatt så dårlig samvittighet i det siste, det er jo evigheter siden jeg var ute på sykkeltur, så i dag pisket jeg meg selv avgårde. Jeg syklet 18 km, var ute i 1 time og 22 minutter. Det var kjempetungt, jeg holdt på å snu to ganger, men tvang meg videre. Det er jo bare så dumt av meg å ikke benytte sjansen til å sykle nå før snøen kommer. I oktober drar jeg til mamma og pappa og tar hjem ergometersykkelen og da håper jeg at jeg klarer å piske meg til å trimme på den, samt gå turer og gå på ski i vinter. Jeg har wii fit også, et sånn tvspill man kan trene til så jeg har egentlig ingen god grunn for ikke å trene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...