Gå til innhold

Sykehuset....

Gjest Caitlin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Caitlin

OMG!!! Det KAN regne altså :daane:

Dere... Jeg trenger virkelig litt hjelp fra dere nå. Tips og råd og erfaringer og tanker og hva som helst!!!

Altså: dere vet at jeg er sykepleier. Jeg rakk å jobbe i under ett år før jeg fikk det første prolapset i ryggen. Ble da akutt operert og gikk delevis sykemeldt i et år etterpå. Jeg var på det meste ute i 65% jobb igjen før jeg fikk et nytt prolaps. Ble da operert på nytt, ca 1 år etter første operasjon. Før første prolaps jobbet jeg på sykehus, på en ganske tung sengeavdeling og før det andre prolapset jobbet jeg i hjemmesykepleien.

Etter siste operasjon så har jeg ikke jobbet i det hele tatt, det er 6 mnd siden nå. Jeg har brukt mye tid og energi på å trene meg opp og er på en måte i bedre form nå enn på lenge. Det gjelder likevel bare på enkelte områder. Som dere vet kan jeg sykle to mil, men jeg kan ikke gå 5 km engang før jeg har store smerter og er helt ødelagt dagen derpå og gjerne den etter det også. Jeg klarer fint å sitte på en pc og sånt, men gåing og ståing er noe av det verste jeg gjør. Det og bøying. I tillegg til ryggen så sliter jeg med en hofte som tåler mindre belastning og som blir fryktelig vond ifm gåing og ståing, men jeg er usikker på om det kommer fra ryggen eller om det er hoften i seg selv.

Det er fryktelig frustrerende å ikke vite hva jeg skal gjøre videre i jobbsammenheng. Jeg får mye delt informasjon fra leger og fysio; noen mener jeg kan jobbe som sykepleier med lette oppgaver (les: ikke sengeavd, sykehjem)-men ikke i full jobb, mens andre mener jeg må videreutdanne meg eller omskolere meg og ikke kan jobbe som sykepleier i det hele tatt. Hvis jeg får et nytt prolaps blir det avstiving av ryggen og det er mye mer omfattende enn de operasjonene jeg har hatt så langt så jeg er livredd for å få et nytt prolaps.

NAV sier i grunnen ikke så mye, bare at jeg kan få mine arbeidsavklaringspenger i 4 år og bør videreutdanne meg eller omskolere meg i den perioden hvis det ikke er aktuelt med uføretrygd.

Jeg syns ikke uføretrygd er et tema i det hele tatt, det må da være mye jeg tross alt kan gjøre... Jeg er helsesekretær fra før jeg ble sykepleier, men til tross for mange råd om å videreutdanne meg i ledelse og administrasjon, så er det egentlig ikke noe jeg har lyst til.. Jeg tror aldri jeg ville valgt en slik vei om jeg ikke følte jeg måtte i allefall. Når jeg jobbet som sekretær satt jeg mye å skrev etter diktafon og det var så grusomt ensidig og kjedelig at jeg tror ikke jeg i lengden kan orke en sånn jobb igjen. I tillegg så skulle jeg jo ønske at jeg ikke gikk så mye ned i lønn i forhold til sykepleierlønn.

Er det noen av dere som har noen tips, råd, tanker??? Jeg skulle så gjerne fått noen innspill som gjorde at jeg så muligheter isteden for begrensninger :(

Endret av The beib
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det lurerste er å omskolere seg, slik at du har noe å falle tilbake på om du aldri mer kan jobbe som sykepleier. Hva med noe annet innen helse, som ikke krever at du står og går så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du helst jobbe innenfor helse eller kan du tenke deg noe annet? For meg høres det ut som omskolering eller en helt annen jobb er noe å vurdere, men såklart jeg vet jo ikke om dette er det eneste riktige.

Hva med å jobbe innen skoleverket? Det er jo mye stå rett opp og ned, men det må vel være mulig å få tilrettelagt at man sitter :vetikke: Jeg tenkte f.eks. å jobbe som lærer innen helse og sosial-studier?

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Altså, når jeg valgte å bli sykepleier så gjorde jeg det ut fra at her jeg bor og i overkommelig nærhet så er det stort sett kun lærer/sykepleier/økonomi/administrasjon. Dermed ble det sykepleier, men det betyr jo ikke at jeg ville valgt det om jeg hadde hatt flere muligheter. MEEEEN så er det jo akkurat de samme muigheter nå og ærlig talt, jeg tror ikke jeg passer til lærer... Jeg tror tålmodigheten min er aaaaalt for kort og nei, jeg tror ikke det er meg. På den adre siden så er det ikke sånn at jeg MÅ jobbe innen helse heller, men hva annet fins det lissom :klo:

Pga unger og sånn så vil jeg helst ikke ta noen utdanning lenger vekk heller :(

Dessuten klør jeg så innmari i øynene :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode råd å komme med, men jeg kan si hva jeg tror jeg ville gjort. Og det hadde vært omskolering. Høres ikke ut som om sykepleien er noe du kan jobbe med over lengre tid. Og når det kommer til å få en jobb utebelastning, så må du nok se langt etter dette? Men hva vet jeg, jeg har ikke noe erfaring fra denne typen jobb overhodet.

Kan gi deg en :klem: i stedet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Jeg har ingen gode råd til deg, mest fordi jeg vet at jeg ville studert ledelse og administrasjon, evt økonomi, så vi er ikke helt på bølgelengde her :sjenert: Men jeg synes du har en steinhard vilje, som ikke vil "surre rundt i 4 år og bli ufør" for å sette det litt på spissen.

Hvilke studiemuligheter har du der du bor nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Caitlin

Hvilke studiemuligheter har du der du bor nå?

Akkurat her er det "bare" mediefag, administrasjon, økonomi og sånt. 30 minutter unna er det lærer, førskolelærer og alle sånne varianter pluss helsefag og da sykpleier og en del masterstudier innen helsefag og videreutdanning innen psykiatri, anestesi, intensiv osv.

Så har vi jo skole 1 time unna også, men jeg syns det var langt nok når jeg gikk sykepleien halvtimen unna så det måtte i såfall vært noe jeg virkelig VILLE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Har du noen muligheter til å studere videre til psykiatrisk sykepleier da? Med jobb i kommunehelsetjenesten vil du jo slippe hele problematikken med løfting og sånn, ihvertfall hvis jeg har forstått jobben til min tante riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Hva jobber tanta di som da?

Jeg tror det fins 1 stilling som psykiatrisk sykepleier her i kommunen, men kanskje man kan jobbe på helsestasjon osv også ...

Jeg har tenkt på det faktisk, fordi det er en ting jeg kunne tenke meg. Problemet er bare at jeg ikke har de to årene med relevant praksis :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Synes det er bra at du VIL noe jeg da! :klappe:

Jeg tenkte også litt på psykiatrisk sykepleier. Uten at jeg vet så alt for mye om arbeidsoppgavene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...