AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Jeg har aldri spist lettproukter selv. Jo, jeg drikekr lett, og ekstra lettmelk, men bortsett fra det spiser jeg ikke lett produkter. Jeg har fått en følelse av at det er no no, men samtidig er det jo det alle kostholds og trenings blader og blogger etc. anbefaler? Jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Klarer ikke folk å ta én eneste avgjørelse på egen hånd lenger
Gjest KateW Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Dersom du bytter ut produkter med produkter med mindre fettinnhold, vil du selvsagt få i det færre kalorier. Problemet er at mange spiser mer når de spiser lettprodukter.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 AB: Seriøst? Hvorfor gidder du i det hele tatt kommentere hvis det er det eneste du har å komme med? Handler ikke om avgjørelse, handler om søke kunskap om noe jeg ikke vet så mye om.. KateW: Takk for svar. Ja, okei. Men jeg lurer litt på hvor sunt/usunt det egentlig er med lettprodukter. For det er vel ikke så lettvint at eneste forskjellen er mindre sukker? Noe har de vel erstattet sukkeret med? Og hvor bra er det å dytte i seg? Eller må det ti for å gå ned i vekt?
ondebanan Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Ser man på bare kalorier er det nok gunstigere å spise lettprodukter. Har du dog problemer med å takle sultfølelse og søtsug - da er det ikke gunstigere å spise lettprodukter. Da må man se nærmere på sammensetningen av karbohydrater, fett og protein i varene i tillegg.
Gjest KateW Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Sånne ting aner jeg ikke. Jeg tenker det jeg tror er fornuftig, og balanserer kostholdet mitt så godt jeg kan. Fett prøver jeg å spise flerumettet, lettbrus drikker jeg bare til fest, smør bruker jeg ikke, de få gangene jeg drikker melk eller spiser ost, spiser/drikker jeg lett. Sauser lager jeg av kesam, dressinger av olivenolje. Men spiser jeg reker, spiser jeg med ekte majones. Baker jeg bruker jeg meierismør.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 KateW: Takk for svar. Ja, okei. Men jeg lurer litt på hvor sunt/usunt det egentlig er med lettprodukter. For det er vel ikke så lettvint at eneste forskjellen er mindre sukker? Noe har de vel erstattet sukkeret med? Og hvor bra er det å dytte i seg? Eller må det ti for å gå ned i vekt? Lettprodukter kan være så mangt, så det er ikke så lett å gi et svar som gjelder for alle produkter. I noen lettprodukter har de fjernet fett og heller lagt til mer salt og sukker og andre rariteter, så da kommer det jo helt an på hva du ønsker å putte i kroppen din. Jeg tenker at det er greit å se på hver enkelt matvare for seg, lettprodukt eller ikke og avgjøre om innholdet er noe du kan tenke deg å tilføre kroppen. Altså om det er nyttig for deg eller ikke. Mengden du spiser av hver vare avhenger av ditt kaloribehov. 1
Kirby Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Det forrige svaret var veldig bra - det kommer an på hva som er fjernet og/eller lagt til for å gjøre det lett. En lettyoghurt kan ha få kcal, men også veldig "dårlig" innhold slik at det vil være gunstigere for kroppen å spise en vanlig yoghurt som f.eks. har frukt i seg, til tross for evt. sukker.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Mye lettprodukter inneholder tilsetningsstoffer- både naturlige og unaturlige. Yoghurt med lavt fettinnhold kan godt være tilsatt mer sukker enn fullfettvarianten. Det kan også være tilsatt f.eks aspartam eller andre kunstige søtningsstoffer. Mange av disse tilsetningsstoffene er forbundet med kreftfare og er ikke bra å få i seg om man spiser f.eks mye lettyoughurt hvor dette er tilsatt. Ldet beste rådet er å lese på pakkene og slå opp det du lurer på! Og: kravet til å kalles lettprodukt er at det er 30% mindre av det som er redusert. Så om du spiser 30% av lettproduktet før du blir mett og fornøyd, er det lite vits i å spise det. Med mindre smaken er bedre, da.. :smil: 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 Tusen takk for fine svar alle sammen Da blir det vel litt lesing på pakningene fremover ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå