AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Hei Har nettopp fått vite at jeg har lavt stoffskifte, og skal snart inn for nye prøver bare for å være 100% sikker. Vet ikke om jeg får noen behandling med tabletter enda. For ca 3-4år siden hadde jeg et sunt kosthold, og veide ca 60-63kg, jeg er 169cm høy. Var i en bilulykke, i tillegg til at jeg fikk beinhinnebetennelse, noe som gjorde at jeg ikke kunne trene på ca et halvt år. I den perioden begynte jeg å legge på meg, pga usunt kosthold (var deprimert). Har prøvd å "slanke" meg en stund, dvs legge om til et sunnere kosthold som jeg kan fortsette med etter at jeg har kommet ned dit jeg skal. Trener 4 ganger i uken, både med vekter og kondisjonstrening. Men jeg klarer ikke å gå ned i vekt? Man får visst lavere forbrenning med lavt stoffskifte, er det noen som har råd til meg angående å slanke seg med lavt stoffskifte? Vet at man man ligge i kcal underskudd for å slanke seg. Men nå som jeg har lavt stoffskifte vet jeg ikke engang hva basalforbrenningen min lengre. Sist jeg veide meg i høst veide jeg bortimot 75kg, kan godt hende det er litt mer også, har ikke tørt å veie meg siden. Jeg passer ingen av buksene mine lengre, og alle topper er altfor trange. Ettersom jeg nekter å kjøpe nye klær som skal passe "den store meg", velger jeg derfor å gå rundt i joggebukser. Vil jo gjerne bli sånn naturlig slank som jeg var før...Men det virker umulig Kostholdet mitt varier litt, men oftest er det ca slik: *Frokost: Havregryn m/ skummet melk, rosiner og kanel. *Mellommåltid: Banan *Lunch: Brødskive med et magert pålegg og grønnsaker. *Middag: En porsjon byggris (de posene man koker), grønnsaker og noe magert kjøtt eller fisk. *Etter trening: 30g proteiner (proteinshake blandet med vann) og 2 riskaker. *Kveld: 150g Lett kesam/lett kesam med vanilje + linfrø, blåbær. Spiser jeg for mye? Jeg drikker også endel grønn te igjennom dagen. Når det gjelder trening er det alltid 45min med ellipse, deretter har jeg 3 dagers styrkeprogram: *1. Biceps og bryst *2. Rygg, mage og triceps *3. Ben og skuldre Om noen hadde noen gode tips og råd å gi meg, hadde jeg blitt kjempe glad for det :D
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Du spiser altfor lite. Du får vel ikke i deg 1000 kcal ngang med det kostholdet der?
Joni123 Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har også lavt stoffskifte og har gått på medisiner noen år. Spis mye frukt og grønt. Drikk mye vann el te uten sukker. Små hyppige måltider istedet for å overspise. Hold deg til grovt brød. Ikke mål og vei for mye, bare prøv å holde en sunn linje. Og det vikteigste av alt. Tren minst 3 ganger i uka. Jeg jogger da ca 1 time og styrketrener etterpå. (Du kan veksle mellom å gå og jogge hvis du blir veldig sliten). Da skal jeg love deg du begynner å forbrenne. Det holder i hvert fall vekta mi nede og jeg nærmer meg 50 år.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Jeg ig har stoffskifte. Jeg spiser sunt, og trener, men har ifrunn bare innfunnet meg med at det er sånn det er. Jeg gikk opp mange kilo npr jeg fikk det, og har tatt av noen, men de fleste blir bare værende. utrolig irriterende, men det er en bakside ved denne sykdommen desverre.. Har forretsen hørt at man ikke skal spise rå blomkål, brokoli osv..
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Det er klart at det vil være vanskeligere å gå ned i vekt så lenge blodprøveverdiene dine ikke er der de skal være. Jeg har hatt Hashimotos i over ti år og har aldri vært i nærheten av tykk. I sommer veide jeg 52 kg og jeg er 170 høy, dvs. undervektig. Så lavt stoffskifte behøver ikke å bety at man ikke kan være slank. Anbefaler deg forresten Sonjas stoffskifteforum Råder deg til å lese deg opp om sykdommen selv, leger generelt i Norge kan dessverre alt for lite om stoffskiftesykdommer. Du må selv vite hvilke blodprøver som må tas og hvor du må ligge i forhold til referanseverdi. Matvarer man skal unngå er såkalte goitrogene matvarer. Liste finner du på forumet bl.a. Det viktigste å unngå er soja. Jeg blir utrolig dårlig hvis jeg spiser det. Lykke til!
SmallTalk Skrevet 20. januar 2011 #6 Skrevet 20. januar 2011 TS: Så lenge stoffskiftet ditt er for lavt, så er det ikke sikkert at det er mulig for deg å gå ned i vekt i det hele tatt. Dessverre så er det sånn at man i værste fall kan ende opp med å gå opp i vekt, selv om man ikke spiser noe, pga at stoffskiftet er for lavt. Dette er ikke svaret du vil ha, men jeg vil råde deg til å fortsette med treningen og å øke matinntaket ditt. Sånn som du spiser nå, så spiser du altfor lite i løpet av dagen. Når du har fått stabilisert stoffskiftet ditt (det kan ta tid å finne riktig dose med thyroxin/levaxin), så vil du sannsynligvis også begynne å gå ned i vekt.
Gjest norah Skrevet 20. januar 2011 #7 Skrevet 20. januar 2011 TS: Så lenge stoffskiftet ditt er for lavt, så er det ikke sikkert at det er mulig for deg å gå ned i vekt i det hele tatt. Dessverre så er det sånn at man i værste fall kan ende opp med å gå opp i vekt, selv om man ikke spiser noe, pga at stoffskiftet er for lavt. Dette er ikke svaret du vil ha, men jeg vil råde deg til å fortsette med treningen og å øke matinntaket ditt. Sånn som du spiser nå, så spiser du altfor lite i løpet av dagen. Når du har fått stabilisert stoffskiftet ditt (det kan ta tid å finne riktig dose med thyroxin/levaxin), så vil du sannsynligvis også begynne å gå ned i vekt. dette var iallefall tilfellet for meg, forsøkte aktivt å slanke meg i 3 år uten hell - dvs; gikk ned 2 kilo. jeg gikk totalt opp 20 kg pga stoffskiftet, og gikk de først ned når jeg fikk for høyt stoffskifte grunnet overmedisinering(var ikke klar over dette selv) - og da gikk alle av på få måneder, på badet bokstavelig talt :S ikke å anbefale. nå har jeg nok fortsatt littegranne høye verdier, og jo mer jeg beveger meg mot normalnivå i TSH/T4 sniker kiloene seg på med lysets hastighet selv om jeg spiser ca 1800 kcal og trener 4 ganger i uken. hopper gjerne opp et par kilo hver gang jeg senker dosen minimalt. så, for meg har stoffskiftet alt å si, og jeg har innfunnet meg med at vekten vil variere - blir veldig slitsomt for selvbildet å aldri akseptere sin egen vekt enten den er "for lav" eller "for høy". etter de årene på noe som føltes som en evig slankekur var løsningen å akseptere vekt og fasong - og alltid uansett fortsette med gode treningsvaner og kosthold. de har jeg fortsatt med nå som jeg veier mindre, og vil fortsette om jeg legger på meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå