AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Etter et dødsfall har det vært mye å gjøre i forbindelse med forberedelse til begravelse. Nå er den over, og mye annet praktisk må gjøres. Jeg og noen andre blir snart ansvarlige for boligsalg, bilsalg osv. Vi er unge og har ikke mye greie på hva som bør gjøres og i hvilken rekkefølge. Derfor lurer jeg på om noen har tips? Har søkt litt på nettet, men finner ikke noen "sjekkliste" over hva som bør gjøres først og sist. Er nok endel ting som må gjøres, som vi ikke tenker over engang...
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Ta kontakt med din egen bank. De kan garantert hjelpe deg med gode råd. Ta også kontakt med avdødes bank. Er ganske sikker på at de har prosedyrer for alt som skal gjøres. Ta også kontakt med en eller flere meglere og få noen uforpliktende råd/takster på boligen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Ta kontakt med skifteretten der avdøde bodde.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Ta kontakt med skifteretten først. En av dere kan påta dere ansvaret for skifte. Dere får en skifteattest. Med den i hånda så får dere tilgang til avdødes bankkonto og får rett til å selge bolig og bil. Dere tar kontakt med en megler for salg av boligen. Alt går på samme måte som om det skulle ha vært deres egen bolig. Det samme gjelder bilen. Skifteattesten må hele tiden fremlegges.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Takk for tips, dere! Var i kontakt med skifteretten for en stund siden. Venter på å høre fra dem igjen... Megler og få takst har vi tenkt å gjøre snart. Hva mer? Angående bilsalg. Er det best å selge privat eller er det like greit å selge til bruktbilforhandler? Spør kanskje dumt, men jeg aner ikke... Kan tenke meg privat er best, men hvilke forskjeller er det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå