avenue Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Jeg er en jente i begynnelsen av 20-årene som er litt usikker på utdanningsveien min fremover. (Enda en, ja.) Jeg har gode evner og gode karakterer, men lave ambisjoner. Jeg har lyst på en grei jobb med grei inntekt (400'-600' etter noen år.) Jeg vil ikke studere økonomi- eller ingeniørfag, men utover det er det ganske åpent. Så jeg lurer på om det er noen som har noen anbefalinger av utdanninger som gir helt kurante stillinger i kommunen, staten, næringslivet? Og holder det med en bachelor, kan jeg ta to (en litt og en veldig relevant) eller bør jeg (sukk) ta en master? Takk for hjelpen:)
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Statsvitenskap eller andre samfunnsvitenskapelige fag, kanskje? Definitivt master.
Lammelåret Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Hva slags utdannelse har du nå? Jeg ville sjekket ut arbeidsmarkedet før jeg bestemte meg. Finn ut hva slags type jobber som finnes omtrent der du vil bo, arbeidstider- og betingelser og hvor lett det er å få jobb.
chui Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Det lønner seg absolutt å ta en master. Men det kommer jo selvfølgelig an på hva du finner ut av etterhvert. Jeg går nå på et studie jeg ikke trives i, men jeg skal fullføre bacheloren og deretter begynne på en ny bachelor, rett og slett fordi jeg ikke vil spesialisere meg med en master i noe jeg ikke syns er noe særlig.. Tenker også noe samfunnsvitenskapelig til deg kanskje? Eller hva med sykepleier og deretter videreutdanne deg til f.eks. helsesøster (tjener vel 400 000 eller litt i overkant)?
Gjest Spinell Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 To bachelorgrader høres i mange tilfeller ut som en person som ikke klarer å bestemme seg for hva han skal bli. Jeg ville vært skeptisk til å ansette en slik person. Unntaket er,dessverre for deg, om jeg hadde hatt en jobbsøker med en bachelor i ingeniørfag og en bachelor i økonomifag. Da snakker vi anvendbar allsidighet.
avenue Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2011 Takk for svar! Selv om det ikke nødvendigvis var det jeg hadde lyst å høre. Jeg kunne nemlig tenke meg to bachelor'er. En i språk(/kreative fag) (gøy) og en i samfunnstudier(/kultur) (mer matnyttig/anvendelig(?)). Har som sagt lave ambisjoner, vil bare ha størst mulig muligheter til å bli ansatt i en grei og relativt godt betalt jobb. Er det noen som har noen formening om hva som er spesielt gunstig og utdanne seg i, som får arbeidsgivere til å sikle og klappe i hendene? Noen spesielle fag/studier på UiO eller i utlandet? (Bortsett fra de tidligere nevnte økonomi og ingeniør) (Jeg går på UiO nå og holder på med litt språk, men vet ikke om en bachelor i språk fører til noe annet enn arbeid i skolen..) (Og jeg liker parenteser tydeligvis:)()()())
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå