Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Charming
Skrevet

Jeg driver å snuser litt på videreutdanning til jordmor blant flere andre v.utd. Så lurte jeg på om hverdagen er preget av fødsler, eller om det også kan være lang tid mellom hver gang hvor man mest driver med oppfølging av gravide, kvinner som har fødet osv?

Det som appelerer mest til meg når det kommer til jordmorutdanningen er selve det å ta i mot barn og støtte under fødsler, være en del selvstendig, og mest det rundt at et nytt barn kommer til verden for å si det enkelt. Sett en del på "jordmødrene" på NRK1, og her er det jo fødsler hele tiden - men kan vel tenke meg det er fordi det er det seerne "vil se", og at kanksje ikke det er helt slik en vanlig uke foregår eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke jordmor, men svarer likevel. :)

Som jordmor kan du også jobbe helt eller delvis med oppfølging av gravide via helsestasjon f.eks. Der prater man med gravide, svarer dem på alt de måtte ha av spørsmål, gir dem råd og veiledning, måler symfysen, måler vekt og evt. ser etter ødem underveis i svangerskapet, lytter etter barnets hjertelyd og har gjerne oppfølging med barselgrupper o.l. etter fødselen. De kommer også gjerne på etterbesøk hjemme hos de nybakte mødrene. Min tidligere jordmor jobbet i tillegg deltid på sykehusets fødeavdeling, og der tar hun imot barn, i tillegg til at hun tar seg av syke gravide, gravide som er bekymret for om barnet har det bra i magen og gravide med premature rier - som ofte ikke føder før rundt termin. Når det gjelder kvinner som kommer inn med premature rier gir jordmødrene ofte riedempende tabletter og/eller sprøyter/intravenøs væske, i tillegg til sprøyte med lungemodning. Mange jordmødre har også kompetanse til å foreta ultralyd. Det er ikke bare fødende kvinner på fødeavdelingen. :)

Gjest Charming
Skrevet

Hørtes egentlig ut som at det å ta i mot barn var en veldig liten del av jobben! Men ja, er jo begrenset hvor mange som kan føde på en dag og.. :)

Takk for svar!

Skrevet

Jeg er ikke jordmor selv, men har en venninne som er det og jeg lå på obs posten i flere uker når jeg var gravid så jeg så dagene deres ganske godt.

Jordmødre som jobber på sykehus jobber med syke gravide som er innlagt, de tar ctg og div prøver. De har fødsler, og de er ammehjelpere og hjelper de nybakte mammaene.

På "mitt" sykehus så hadde de hver sine dager hvor de jobbet med forskjellig, altså en dag så jobbet noen med fødsler, noen på obsposten, noen med de nybakte mødrene også rullerte de.

I tillegg så tar de med barnet og har ansvaret for det under keisersnitt.

Men jordmødre kan jobbe mange andre steder også da. Men da mest med gravide/kontroller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...