Gå til innhold

Dagmamma eller barnehage for ettåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De siste årene har det blitt selvfølgelig å velge barnehage framfor dagmamma når foreldrepermisjonen er slutt. Samtidig er kritikken mot institusjonalisering av barndommen stigende og det er blitt et ideal å være hjemmeværende når barna er små. Å velge dagmamma framfor barnehageplass kan være en mellomløsning som gjør at begge foreldre kan gå tilbake til jobb samtidig som barnet ikke blir utsatt for barnehagemiljøet for tidlig. Å gå fra en rolig hjemmetilværelse til en uoversiktlig og bråkete barnehage kan for en del barn være i tøffeste laget.

Her er mitt blogginnlegg om dagmammakompetanse som trygghet for en nyblitt mor og barnet:

Dagmammadamens teknikk"]Min lenke

Hva mener dere om valg av dagmamma til ettåringer framfor barnehageplass?

Endret av Lammelåret
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av en eller annen grunn ble ikke linken aktivert, men dere finner blogginnlegget på linken til lammelaartanker på wordpress.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Kråkesaks, moderator.

Gjest Susanne
Skrevet

Først vil jeg si at jeg syne det aller beste er om en er hjemme med barna selv når de er så små.

Deretter så synes jeg det er et vanskelig spørsmål du stiller fordi det finnes så mange fryktelig dårlige barnehager der ute. Men det finnes også dårlige dagmammaer.

Så jeg synes begge deler er like bra / dårlig. Kommer an på barnehagen dagmammaen det.

Skrevet

Siden full barnehagedekning nærmest er et statussymbol for kommunene går det også utover kvaliteten, mener noen. Digre barnehager bygges, brakker settes opp og barna får store grupper å forholde seg til. Noen barnehager har mer enn hundre plasser. Jeg tror ikke det er bra for små barn å gå i slike store barnehager. Det er noe annet når de er større, da har de bedre forutsetninger for å forstå hva som skjer rundt seg og er tryggere. Små barnehager, som er godt drevet, er bedre enn store barnehager. Likevel lurer jeg på om ikke dagmamma er en god løsning for foreldre som må jobbe.

Skrevet

Det er litt vanskelig å si hva som er best for deg og dine, for veldig mye kommer ant på dagmammaen / barnehagen du eventuelt velger.

Til mine 3 har jeg hatt begge deler og jeg ville utvilsomt valgt barnehagen (småbarnsavdeling). I barnehagen vi brukte var det proffe, stabile voksne folk med en rolig avdeling for de aller minste. Lyse og trivelige forhold.

Hos dagmammaen vi brukte var det stort sett kaos, tv og mariekjeks hver bidige dag. I tillegg alt for mange unger. Målet var uten tvil å få penger i familiekassen. Jeg var overlykkelig den dagen ungen fikk plass i barnehagen.

Gjest pysepusen
Skrevet

Dagmamma er sikkert bra for mange. Så tror jeg det spørs litt hvor man kommer fra og om det er litt "organisert". Her vi bor er det ingenting slikt og vi kjenner ingen som er dagmamma. Så for oss er barnehage det eneste alternativet. Og jeg ser ikke noe galt i å ha så små barn i barnehage. Jeg måtte ha hatt en godt utdannet dagmamma for å i det hele tatt vurdere det.

Skrevet

Det er litt vanskelig å si hva som er best for deg og dine, for veldig mye kommer ant på dagmammaen / barnehagen du eventuelt velger.

Til mine 3 har jeg hatt begge deler og jeg ville utvilsomt valgt barnehagen (småbarnsavdeling). I barnehagen vi brukte var det proffe, stabile voksne folk med en rolig avdeling for de aller minste. Lyse og trivelige forhold.

Hos dagmammaen vi brukte var det stort sett kaos, tv og mariekjeks hver bidige dag. I tillegg alt for mange unger. Målet var uten tvil å få penger i familiekassen. Jeg var overlykkelig den dagen ungen fikk plass i barnehagen.

Kan legge til at da vi fikk 3.ungen hadde bestemor og bestefar blitt pensjonister. De passet lillegullet til vi fikk plass i barnehagen. Det var jo absolutt det optimale. Men bare et fåtall er vel så heldige å få slike tilbud.

Skrevet

synest også at du bør vere hjemme med barnet ditt dei 2 første åra.det sjer så mye i barnets liv, og det er felt å gi det å se dette bort til andre.ingen av mine barn fekk gå i barnehage før dei var 2,5 år og eg er veldig glad for det.redusete litt på stillingen min ein periode.videre er det mangen gode og dårlige løsninger men en nabo av meg benytta seg av aupair.

Skrevet

Vi lurte på det samme, snuppa vår er litt over året og har begynt i bhg. Vi fant ut at vi skulle prøve det først, og se. Og vi har vært veldig heldige! Fikk plass på en liten barnehage med småbarnsavdeling der de er ca 10 barn og tre-fire voksne. Alle de andre barna virker veldig snille og rolige, lette å ha med å gjøre. Jenta vår er minst, kan ikke gå enda, og får derfor litt ekstra oppmerksomhet/nærkontakt med voksne, mens de andre barna stabber rundt omkring. Hun sitter ofte på fanget og får mye nærhet av kontaktpersonen hennes, og etter hvert utvides kontakte med de to-tre andre voksne.

Gleder meg til hun begynner å gå og kan leke mer med de andre barna, men inntil da har hun det så bra som mulig uten mammaen og pappaen, som må jobbe begge to.

Ser jo at det ville vært ideelt for henne å være med foreldrene døgnet rundt, da ville hun storkost seg hele tiden, men jeg tror hun har godt av å lære seg å bli mer sosial og ikke være verdens navle absolutt hele tiden. :)

Men jeg tror som sagt at vi har flaks med denne barnehagen og de små avdelingene der.

Skrevet

Jeg ville uten tvil valgt barnehage, av den enkle grunn at barnehager er regulert, det er flere voksne tilstede til enhver tid, barnehagene har regelverk og kvalitetsforskrifter, noe dagmammaer ikke har. Man kan selvsagt være heldig, men men har ingen garantier for at den dagmammaen man velger kan gi barnet et godt tilbud.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

For de aller fleste, og særlig utenfor de store byene, står heldigvis ikke valget mellom enten kjempebarnehager for over 100 barn eller dagmamma. I mindre kommuner (og de er det flest av!!) består barnehagene av få avdelinger og er svært oversiktlige.

Jevnt over ville jeg følt meg tryggere på kvaliteten på tilbudet som blir gitt i en barnehage sammenliknet med en dagmamma. Dagmammaer har ingen krav til minimumsbemanning eller opplegg for øvrig, slik barnehager har. For små barn kan dessuten familiebarnehage være en ideell løsning.

Man kan være heldig med dagmamma, men man vet mer hva man får og kan stille helt andre krav til en barnehage.

Skrevet

Syntes også du burde være hjemme med barnet ditt , helst til det gifter seg eller iallefall til det er konfirmert !

Spøk til side , syntes det kommer an på den aktuelle barnehagen og den aktuelle dagmammaen .

Med så lite barn hadde jeg prøvd å finne en mindre barnehage fortrinnsvis med veldig stabil personalgruppe , hvis alternativet er en veldig stor barnehage hadde jeg kanskje vurdert dagmamma , men ikke hvis det hadde vært for mange barn der og bare hvis jeg hadde visst litt om dagmammaen på forhånd .

Skrevet

Barnehage, uten tvil!

Syns det er vanskelig å sammenlikne en barnehageavdeling der minst én av de voksne har treårig utdannelse, mot en tilfeldig dagmamma.

Vi har forøvrig hatt gutten vår i barnehage, privat sådan, fra han var ett år, og han stortrives. Er glad når vi leverer han, og glad når vi henter han, og glad imellom. Han blir sosialisert og aktivisert på en måte som er vansklig å få til når man går hjemme i skjørtene til mor hele dagen. Det passer sikkert ikke alle barn, men gutten vår har det ihvertfall veldig bra i barnehagen.

Gjest Susanne
Skrevet

Jeg er av den typen som ikke ville valgt og fått barn om jeg måtte hatt de i barnehagen. Jeg gikk på en helt fantastikk bra barnehage selv. Mye bedre enn barnehager flest. Men jeg husker mye fra jeg var barn og være i barnehagen som barn er det verste jeg noen gang har opplevd. – Og jeg gikk jo i en svært bra barnehage.

Jeg synes dagmamma er best om en har en bra dagmamma da selvsagt. En bra dagmamma så velger en noen en kjenner som passer et par barn i samme alder. Og en velger en dagmamma som virkelig liker og holde på med barn og er flink med barn..

Så jeg synes bra dagmamma er mye bedre enn en bra barnehage for så små barn. Så jeg synes selvsagt ikke det er holdbart med en håpløs dagmamma heller.

Skrevet

Barnehage. Barn har gått av å være sammen andre på sin egen alder også

Skrevet

Hvis vi skal sammenlikne må vi se på det som er bra med barnehage som institusjon kontra dagmamma. Selvsagt finnes det bra og dårlig med begge deler og i bunn og grunn er det personlige faktorer som er avgjørende, selv om de praktiske tingene også er av betydning.

De minste barna trenger en gradvis overgang fra hjem til barnehage. I de tilfellene der alternativene er stor barnehage eller blanding av små og store barn på samme avdeling ville jeg foretrukket dagmamma, iallfall de første månedene.

En skal selvsagt ikke velge "en tilfeldig dagmamma" akkurat som at man ikke skal velge "en tilfeldig barnehage", men det er ofte slik at det ikke er mye å velge mellom. En sier ja til den barnehageplassen en får eller en undersøker hvilke dagmammaer som er tilgjengelige, hvilke kvalifikasjoner de har, hvordan de legger opp dagen sin osv.

Skrevet

Jeg gruet meg til barnehagestart på gutten vår som er ett år nå.

Ville så gjerne ha dagmamma på han,men kjenner ingen,eller kjenner noen som kjenner noen som kunne være aktuelle.

Bruke en dagmamma jeg ikke kjenner tør jeg ikke.

Det blir jo veldig privat og uoversiklig.Man hører jo så mye rart og der finnes mange skrekkeksempler på dagmammaer.

Han har fått plass på småbarnsavd og det virker som han trives veldig godt blandt store og små der.

De ansatte får bare ros av meg.og det enda så hønemor og skeptisk jeg var.

Skrevet

Jeg ville no[ki] i utgangspunktet valgt barnehage. Det var også hva jeg gjorde, men vi fikk ikke plass (i Oslo, hun er 9 år nå). Måtte ut i jobb igjen, økonomisk umulig å gjøre noe annet. Så da måtte det bli dagmamma. Og det ble jeg etterhvert veldig, veldig glad for! Dagmammaen hadde to jevnaldrende unger (den andre var hennes egen), og hun jobbet selv i barnehage. Var på barnebondegård med ungene, mye ute, sammen med andre dagmammaer, i åpen barnehage... Er i ettertid overbevist om at denne løsningen var mye, mye bedre for 1-2-åringen min enn barnehage. 2 år og 4 måneder gammel begynte hun i barnehage.

For lillesøsteren søkte vi ikke engang om barnehageplass, var så fornøyd med dagmammaordningen, at vi ville gå for samme løsning. Og denne dagmammaen var om mulig enda bedre...

Ville gått for samme løsning en tredje gang, men brukt litt tid på å finne den rette dagmammaen. Synes 2.5 år er en fin alder å begynne i barnehage.

Skrevet

Barnehage.

Skulle det vært en dagmamma, så måtte jeg kjent henne godt og stolt på at hun var flink. Dessuten, hvis dagmammaen er syk, så har du ingen alternativ, og må bruke sykedager selv.

Jeg har aldri prøvd dagmamma, men er veldig fornøyd med bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...