jean378 Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 hei, jeg er en jente som går i 10. klasse på steinerskolen på Hovseter. Til neste år skal jeg begynnepå videregående som betyr at det nå er tid for meg å søke og velge skole. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal velge ennå, skal gå på så mange åpne dager som mulig, men lurte på om det var noen som kan gi meg litt informasjon? har nemlig mange spørsmål og trenger flere svar! 1. Oslo By Steinerskole: jeg har jo gått på steinerskolen hele livet så det kan hende jeg vil fortsette med det, mange som har begynt på OBS har vært veldig fornøyd. Jeg tenkte på enten humanist linje eller media og komunikasjon. Er det noen som kan gi meg litt info om hvordan det er å gå der? 2. studiespesialisering på berg: Skolen ligger rett opp i gaten for meg så det er grei vei dit. Er det noen som har noe info om hvordan den skolen er å gå på? 3.studiespesialisering på foss: er litt usikker på den, men vil gjerne ha litt info? 4.studiespesialisering på elvebakken: er også ganske usikker på den men vil gjerne ha info? 5.studiespesialisering på nissen: det ser ut som en veldig fin skole, men har hørt at mange syns dramalinjen tar for mye plass der hvis dere skjønner hva jeg mener. men vil veldig gjerne ha litt informasjon, kansje fra noen som går eller har gått der? takk! PS. dette er sikkert helt feil sted å sette et innlegg som dette, men er ny og vet ikke helt hvordan man velger sånt no :/
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Er vel under karriere og utdanning dette bør ligge, men hvorfor tar du ikke en kikk på nettsidene til de ulike skolene, så får du et lite innblikk i hva de har å tilby?
jean378 Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2011 har lest om skolene, men vil gjerne ha litt info om miljøet og om hvordan folk opplever å gå der. det er jo ikke noe det står om på nettsidene. skal på noen åpne dager. har vært på berg og likte meg godt og de var veldig hyggelige der
Kelsier Skrevet 25. januar 2011 #4 Skrevet 25. januar 2011 Du har ikke med Katta. Avskriver som useriøst innlegg. Neida! Bare tuller! På Berg er det i overkant mye Nordberg-elever. Ettersom du sier du bor rett ved kan dette bety at du kjenner en del Nordberg-elever og da vet du sånn ca hvordan miljøet er på Berg. Jeg liker å kalle det OHG light, hvis du skjønner hva jeg mener med det. Dersom du har gått på Steinerskolen kan jeg ikke se for meg at du kommer til å passe inn med menneskene på Berg, basert på de menneskene jeg kjenner som har gått der. Foss er en fantastisk skole, men først og fremst hvis du driver med musikk. Ellers er Foss ganske lik Katta rent miljømessig, hvilket betyr at hvis du er lite skoleinteressert og veldig (i mangel på et bedre ord) mainstream, er det kanskje ikke skolen for deg. Elvebakken er en stooor og moderne skole, men den mangler de gode lærerene. Det kommer egentlig an på hva slags miljø du er ute etter, for oppsummere kort: - Berg har flinke lærere og et helt ok miljø. Skolebygningen er så som så. Mye fokus på revy, mye vestkantungdom. - Foss er en musikkskole. Det er høyt nivå på en del lærere, men en del er ikke så flinke. Det er en veldig sosial skole, men også en skole med mye lærevilje blandt elevene. - Elvebakken er full av emoer og merkelige mennesker. Bra og moderne skolebygg, men elendige lærere. Skal man ikke gå M&K er det ikke noe poeng i å gå der. (Trust me on this) -Nissen er som du sier en dramaskole.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #5 Skrevet 26. januar 2011 Nissen, hvem er det som lager navna på disse skolene egentlig? Naturnavn som Berg, Foss, Elvebakken haha.. Nå skal jeg starte skole som skal hete Trær. 1
Horge Skrevet 26. januar 2011 #6 Skrevet 26. januar 2011 (endret) Nissen, hvem er det som lager navna på disse skolene egentlig? http://www.hartvig-nissen.vgs.no/skolen/ Hartvig Nissens skole er Oslos nest eldste videregående skole. Vi feirer skolens 160-årsjubileum i 2009! Hartvig Nissen, skolens grunnlegger, var en av de store pionerene i norsk skole i andre halvdel av 1800-tallet. Han var også en sentral person innen andre deler av norsk samfunnsliv i denne perioden. Litt mer OnTopic: Hvorfor har du ikke med Fagerborg på listen? Den burde jo være et soleklart førstevalg. =) Endret 26. januar 2011 av Horge
jean378 Skrevet 26. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2011 takker for svar :D men tror nok hverken fagerborg eller katta er noe for meg. har vært på åpne dager nå så skal jeg tenke på det. heldighvis har jeg litt tid på meg kjenner noen som går på berg og et par som kanskje skal begynne så vet sånn ca hvordan miljø det er der men vil gjerne ha flere meninger
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #8 Skrevet 27. januar 2011 Kjenner en som gikk på kunst på OBS, og som trivdes veldig godt. Men det viktigste er ikke om andre trives, men hvordan stedet er for deg Hva har du lyst til å gjøre videre? Studiespesialisering er jo den vanligste veien, og gir et (forhåpentligvis) godt grunnlag for videre studier, mens media har elementer av dette i tillegg til å være en god forberedelse for mediayrker, fotografisk, grafisk og så videre. Er du av de hardtarbeidende og utenlandsinteresserte, er jo IB (international baccalaureate) et alternativ på Berg fra andreklasse av også. Da blir mye undervisning på engelsk, og ifølge ryktene mer intensivt enn vanlig studiespesialisering i tillegg. Spørsmålet er bare hva du vil ha ut av videregåendeutdanningen din Og btw, det finnes elever som ikker er så veldig skoleinteresserte på Katta og Foss også, tro det eller ei.
jean378 Skrevet 27. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2011 har nok ikke tenkt meg på IB linjen på berg høres jo gøy ut, men kjenner en som går der som er veldig flink på skolen og selv hun synes det er vanskelig og sliter litt. Så tror nok jeg velger studiespesialisering uan sett hvor jeg går. Begynner jeg på OBS tenker jeg på humanist linjen først og fremst nå og ikke MK. Alle skolene er jo veldig bra ( syns jeg i hvertfall) så det er vanskelig å velge. På nissen er jeg redd for at drama linjen tar for mye plass hvis dere skjønner, er dette sant? På berg så lurer jeg på om det er noen som vet hva slags programfag de har der, sånn har de historie og filosofi eller sosialøkonomi f.eks? Jeg syntes foss så veldig bra ut, men det er litt tungvindt å komme seg fram og tilbake derfra fra meg, men selvfølgelig er det jo ikke det som teller mest Jeg vet at hvertfall foss og OBs har det, men om noen kan si meg om Nissen eller Berg har noen utenlandsturer? teller jo ikke så mye, men er jo et pluss:)
jean378 Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 28. januar 2011 fan ut om programfag på berg så trenger ikke svar på det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå