MiniMjau Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Hvor vanlig er det at arbeidsgiver betaler (sannsynligvis ikke full lønn) for en master? Jeg er snart ferdig med bachelor(til sommeren), men vil en gang i løpet av neste 5 årene ta en master. Kan dette være noe å snakke om på et evt jobbintervju? At arb.giver åpner for og verdsetter at ansatte vil ta videreutdanning mener jeg er et kvalitetstrekk og et stort pluss for en arbeidsgiver. Forutsetning er jo selvfølgelig at arbeidsgiver har behov for at jeg videreutdanner meg.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Det KAN være det, men jeg tror du bør se an arbeidsgiver litt. Samboern min søkte full jobb samtidig som han fikk plass på deltidsmaster, og på den arbeidsplassen syntes de bare det var positivt og det er lett å få permisjon, men betaler ikke. Andre på studiet hans får betalt studiene, men da har de gjerne jobbet noen år på samme sted. Jeg vil jo tro mange arbeidsgivere synes det er bra man er motivert og ønsker å kvalifisere seg enda bedre, samtidig er det noen steder de ikke har behov for "overkvalifiserte" arbeidstakere og tenker at de risikerer å miste deg. Masterstudier er også ofte litt teoretisk rettet i forhold til videreutdanninger, men om dét er bra eller dumt vil jo igjen komme an på type arbeidsplass.
Morea Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 (endret) Jeg jobber i staten (departement) og vi er jo ikke topp på etterutdanning dessverre... Hos oss kan vi få dekket en MBA foreksempel eller større kurs dersom nærmeste leder er enig, og det kan gjøres på deltid (kveld og samlinger). Hvis ikke må vi ta permisjon uten lønn. Må få innen det eksisterende budsjettet da. Nå har da alle hos oss en master eller til og med to. Så det blir på toppen av det. Godt mulig det er vanlig andre steder å få dekket siste del av utdanningen av jobb, det vet jeg ikke noe om. Men det er nok vanlig å ha jobbet en stund. Hos oss er det to år som er grensen. En løsning hvis du skal på intervju nå som du har bachelorgraden din er jo å ta opp på intervjuet at du er interessert i mer utdanning, men på litt lenger sikt (du skriver jo innen fem år). Alle arbeidsgivere vil sette pris på at folk ønsker mer utdanning, men så lenge det ikke går ut over jobben du har takket ja til for mye. Endret 18. januar 2011 av Morea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå