inga:) Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Hva er egentlig forskjellen på matfløte og helmelk, bortsett fra at fløte er søtere og har mer fett? Kan man erstatte fløte med helmelk i supper med ok resultat? Evt kutte ned på fløten og ha mer kraft? Det gjelder nemlig en suppe jeg pleier å lage som inneholder hele 3 dl fløte, og når jeg lager den hver uke så blir det altså veldig mye fett i lengden .. huff Det er 8 dl grønnsakkraft + 3 dl fløte og div grønnsaker.. Hva tror dere? Kan jeg bytte ut fløten med helmelk?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Melk fra kuen kan skilles og vi får de to produktene fløte og skummetmelk. Helmelk er ikke skilt, men behandlet slik at den ikke skal skille seg av seg selv. Du kan selvfølgelig mikse og trikse som du vil, men det vil nok gå ut over smaken. Personlig prøver jeg heller å unngå sukker. Sukker er nemlig usunt på flere "plan" enn fett. Innvirkning på blodsukkeret f.eks. (Diabetes har mer med sukker å gjøre enn med fett. Dessuten er teoriene om at fett er farlig for oss ennå bare teorier, mange mener at det er sukker som er den virkelige synderen. Men så er sukkerindustrien en milliardindustri.) 1
inga:) Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2011 Melk fra kuen kan skilles og vi får de to produktene fløte og skummetmelk. Helmelk er ikke skilt, men behandlet slik at den ikke skal skille seg av seg selv. Du kan selvfølgelig mikse og trikse som du vil, men det vil nok gå ut over smaken. Personlig prøver jeg heller å unngå sukker. Sukker er nemlig usunt på flere "plan" enn fett. Innvirkning på blodsukkeret f.eks. (Diabetes har mer med sukker å gjøre enn med fett. Dessuten er teoriene om at fett er farlig for oss ennå bare teorier, mange mener at det er sukker som er den virkelige synderen. Men så er sukkerindustrien en milliardindustri.) Tusen takk Dette visste jeg ikke Sukker spiser jeg ikke. Søter kun med stevia
pulverheksa Skrevet 20. januar 2011 #4 Skrevet 20. januar 2011 Du kan bytte ut fløte med melk, men som sagt over her, så går det utover smak og konsistens. Du kan jevne suppa ved å mose litt av suppen i kjøkkenmaskin. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 20. januar 2011 #5 Skrevet 20. januar 2011 Hva med å prøve deg litt frem med en blanding av melk og matfløte? Mitt neste spørsmål blir: 8 dl grønnsakskraft + 3 dl fløte = 1,1 liter suppe. Hvor mange porsjoner er dette? Det er veldig mye suppe - jeg vil tro 4 porsjoner. Husk å dele fettinnholdet inn i porsjoner - også når det gjelder fløten.
inga:) Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 20. januar 2011 Hva med å prøve deg litt frem med en blanding av melk og matfløte? Mitt neste spørsmål blir: 8 dl grønnsakskraft + 3 dl fløte = 1,1 liter suppe. Hvor mange porsjoner er dette? Det er veldig mye suppe - jeg vil tro 4 porsjoner. Husk å dele fettinnholdet inn i porsjoner - også når det gjelder fløten. Det er 4 porsjoner Jeg er ikke sånn som regner fettprosent på ting. Jeg slanker meg ikke, men jeg tenker på helsen. Hva som er sunt. Det er jo mettet fett, og det setter seg på innsiden av bodårene. Prøver meg med helmelk i første omgang. Blir det for tamt, får jeg prøve 50/50 fløte/melk. Blir dette for tamt, får jeg heller spise fiskesuppe litt sjeldnere Takk for tips
inga:) Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2011 Du kan bytte ut fløte med melk, men som sagt over her, så går det utover smak og konsistens. Du kan jevne suppa ved å mose litt av suppen i kjøkkenmaskin. Takk, det var et godt tips, men har dessverre ikke (råd til) kjøkkenmaskin
Pinkee Skrevet 20. januar 2011 #8 Skrevet 20. januar 2011 Du får trøste deg med at noen forskere har funnet ut at melkefett/fløte beskytter damer mot brystkreft, den tar jeg fram hver gang jeg bruker fløte
inga:) Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 20. januar 2011 Du får trøste deg med at noen forskere har funnet ut at melkefett/fløte beskytter damer mot brystkreft, den tar jeg fram hver gang jeg bruker fløte Jeg har nesten ikke bryster, så det er ikke så nøye
Zzyzx Skrevet 20. januar 2011 #10 Skrevet 20. januar 2011 Takk, det var et godt tips, men har dessverre ikke (råd til) kjøkkenmaskin Eller stavmikser hvis du har det. (De er også en god del billigere i innkjøp enn store maskiner.)
inga:) Skrevet 20. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. januar 2011 Eller stavmikser hvis du har det. (De er også en god del billigere i innkjøp enn store maskiner.) Har desverre ikke det heller, men skal kjøpe en gang når jeg får råd
-Fisken- Skrevet 20. januar 2011 #12 Skrevet 20. januar 2011 Har desverre ikke det heller, men skal kjøpe en gang når jeg får råd Jeg kjøpte en helt ok en på Clas Ohlson til rundt hundrelappen.
inga:) Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 28. januar 2011 Jeg kjøpte en helt ok en på Clas Ohlson til rundt hundrelappen. Oi, det var billig. Tusen takk for tips, det skal jeg sjekke ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå