Gå til innhold

Jeg klarer ikke være en god mamma

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet
Skrevet

Det er kveld og barna er i seng.

Ikveld igjen fikk jeg helt nok, og de har fått alt for mye kjeft.

Jeg orker bare ikke noe mer mas og krangling og kverulering for småting, og når jeg først får nok, så kjefter jeg for alle småting, fortjent eller ufortjent.

Jeg ser at de skvetter til dersom jeg gjør bråe bevegelser. Er de redde for meg, tro? Jeg har aldri, jeg gjentar aldri, lagt en hånd på dem eller vært hardhendt på noe vis, men jeg har vært alt for mye sinna.

Det er ting i mitt eget liv og utilfredshet hos meg selv som er årsaken, tror jeg. Jeg vet ikke.

Jeg vet bare at barna mine ikke har en god mamma lenger.

Og jeg både hører og ser hvordan de leker ut sitausjoner hvor mammaen er den sinte.

Eldstemann har tilogmed begynt å si "det gjør ingenting", dersom han søler eller ved et uhell ødelegger noe, for å forhindre at jeg blir sint. Eller jeg vet ikke. Jeg vet ingenting lenger.

Jeg har ikke lyst til å være mamma mer.

De fortjener så mye,mye bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange år er barna dine?

Hvorfor blir du så sinna da?

Skrevet

Be barnevernet om hjelp. De vil ikke ta barna fra deg, men stille opp med nødvendige hjelpemidler.

Skrevet

Be barnevernet om hjelp. De vil ikke ta barna fra deg, men stille opp med nødvendige hjelpemidler.

Jeg tror mor bare er litt sliten jeg,mener det er og ta i litt om vi alle skal ta kontakt med BV når vi er sliten eller ha en dårlig dag.

• Liker 3
Skrevet

Be for all del IKKE barnevernet om hjelp! Bruk familie og venner om du kan! Barnevernet vil overvåke deg, hjemmebesøk i hytt og pine, bryte deg fullstendig ned (om du trodde du var sliten nå...).

Nei, den feilen har jeg gjort, og jeg unner ingen å gjøre det samme! Unngå barnevernet for enhver pris!

Skrevet

Hvor gamle er disse barna? Høres ut for meg som om du bare trenger en frikveld eller to. Få venner/familie til å passe de en kveld og gå ut å hygg deg litt? :)

Skrevet

Jeg har vært der selv, mange ganger. Følt at lunta har vært for kort og at jeg har vært alt for sinna for småting. Særlig når vi har hatt mange våkenetter på rad blir det vanskelig å være rasjonell i enhver situasjon.

Jeg synes alt har blitt bedre, ungene har blitt større og det er ikke så mye kaos lenger. Be familie og venner om hjelp hvis du er veldig sliten og få deg en liten pause. Du skriver ikke om faren bor sammen med dere, men hvis han gjør det, så får han se å avlaste deg litt når det er på det verste. Lykke til :klemmer:

Skrevet

Når ungene begynner å vise tegn på at de er redde ved bråe bevegelser er vi nok et stykke forbi "litt sliten mamma". Skaff hjelp.

• Liker 3
Skrevet

Ja, skaff deg hjelp, avlastning. Gjør du det, er du ingen dårlig mamma.

Kan du være deprimert? En tur til legen kan være lurt :)

Skrevet

Jeg ville gått til helsestasjonen og fortalt dem om situasjonen. Jeg antar barna dine er større enn min, men jeg tror de likevel kanskje kan hjelpe deg og ha ulike tilbud til deg. Det hjalp meg veldig mye da jeg var utslitt og hadde fødselsdepresjon. Jeg tror alle foreldre føler det på denne måten en eller annen gang i løpet av livet.

Lykke til!

Skrevet

alle mødre er slitene i perioder.men se på supernany på tv,det gir mangen godt tips og du trenger ikkje kjefte så mye.eg kjefta mye på min eldste sønn og måtte rett og slett innføre litt tegn som gjorde det ennkere for han å se.eksempel stopp tegn og definitivt slutt krysser eg begge hendene av og på.etter det er det skamme krok eller rommet og dei må be om unskyldning når dei er ferdig å sitte der.gå å snakk med barnet om situasjonen når barnet er rolig og ver rolig selv for all del.og barnet seier foreksempel og måtte på rommet fordi eg ikkje rydda bordet,unskyld og barnet må no gjere det(rydde bordet)det er ofte enkle teknikkker som hjelper veldig..masse lykke t.

Skrevet

Jeg tror det er langt mellom å være sliten mamma som kjefter og det at barna skvetter til - da har man faktisk gått over en grense der barna ikke lengre stoler på at mamma vil dem godt, man skvetter fordi man ikke vet hva som kommer og blir redd vil jeg tro..

Barna er avhengig av mor og far, man har ikke noe valg - siden man valgte få barn; man må være mamma!

Siden TS vet hun er i trøbbel vil jeg tro det er mulig å søke hjelp, være seg samtaler med noen for å ordne opp i eget kaos eller avlastning.. Men for barna's beste må man i allefall søke hjelp FØR man lar barna vokse opp i en hverdag preget av redsel..

Skrevet

kontakt helsestasjonen eller Nic Waal. Har hatt god nytte av hjelp fra Nic Waal da jeg selv søkte kontakt da jeg syntes jeg var en "nei nei mamma" Du vil få god hjelp der !

Skrevet

Barna dine ba aldri om å bli født, og ihvertfall ikke om å vokse opp med en sint Mamma. Stram deg opp og slutt! Dette kan sette spor hos barna dine om du ikke gjør noe.

Skrevet

Hei.

Har du noen som kan passe barna en helg, sånn at du kan gjøre noe avslappende og fokusere på deg? :)

Gjest Susanne
Skrevet

Har bare lyst til å si at det er mange situasjoner jeg som barn skvatt og ble redd. Derfor klarte jeg så å si aldri og slappe av. Men var istedenfor redd nesten heletiden, selv om alt sikkert virket normalt sov normalt osv. Men utryggheten var der hele tiden. Kanskje er den der enda. Jeg reagerer liksom ikke med redsel i vanlige situasjoner, det virker mer som en helt vanlig dag for meg. Men så har jeg også så si aldri følelsen av at nå er jeg trygg.. Kanskje et par ganger i året.

Jeg var i Spania i fjor der ble noen ved siden av oss på gata skutt. Jeg ble livredd, de sekundene jeg følte meg helt hjelpesløs og livredd minte meg om en vanlig dag på de vanlige barnehagene jeg gikk på. Om barnet ikke kan føle seg trygg hjemme hvor kan de føle seg trygg da. En bør ikke undervurdere barnets følelser. Barna vet ofte ikke at hvorfor moren er sur selv om det er pga jobben føler barnet nesten alltid at det er deres egen skyld. Slik sett kan du jo også ødelegge barnets selvtillit om du ikke er flink til å rose de. Det høres også ut som om barnet har tatt på seg for stort ansvar og omsorg for deg.. Noe som for øvrig er typisk blant barn der foreldre er rus avhengige for eksempel.

Dette er ikke en god situasjon for verken deg eller barna dine. Du må søke hjelp. Ikke vær redd for å kontakte barnevernet de gjør det som er det beste for barna. Oftest prøver de jo å hjelpe barna i eget hjem. Det er mange som har sagt til meg at de er så glade fordi de har fått så god hjelp av barnevernet.

Og det at de skvetter er jo et tegn på at de er spent kanskje de føler seg utrygg og er veldig redde. Jeg lurer også på hvor lenge dette har holdt på er det uker eller år..? Samt hvor gamle barna er?

Gjest også mamma
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, egentlig.

Synes også jeg blir altfor fort sint, og kjefter altfor lett.

Det blir mye gneldring og kjefting, og det er frustrerende.

Det blir litt som en ond sirkel.

Jeg vet ikke HVORDAN du kan få deg til å føle deg bedre, eller ta deg sammen. jeg vet det ikke selv. Forsøker å la vær, men merker jeg fort havner i den dårlige sirkelen, igjen.

Det viktigste her er nok å forsøke å ikke gi opp: Forsøke å rose barna alt du kan, når de gjør noe bra, og du kommer på det, og forsøke å huske på å holde deg selv roligere.

At sønnen din sier "det gjør ikke noe", er en fin måte til å hente deg inn på, og minne deg på at han har rett. En veldig fin måte å si "nei, du har rett, det gjør faktisk ikke noe."

Det går og an å fortelle barna at du innimellom blir sliten og lei, og at du lett kjefter da, men at dette er mest din feil og at du ber om unnskylding, og skal forsøke å endre deg litt. Så de kan lære at selv mødre kan ta feil.

Du sier du ikke vil være mamma mer, men det vil du vel? Barna elsker deg jo, tross alt, og du elsker jo dem. Selvfølgelig vil du være mamma. Du har bare dårlig samvittighet og vil ikke være en dum mamma.

Men i morgen er en ny dag, hva med å forsøke å minne deg selv på det, tenke over det, og forsøke starte på nytt i morgen? :)

Ber du bv inn i dette, er du aldri kvitt dem, så vet ikke om det er løsningen.

og dere som nærmest sier hun er en dårlig mor, og har gått for langt; det der er unødig. Hun har aldri slått barna sine, og er ingen dårlig mor. Dette er nok episoder de aller fleste mødre kan havne i, men som og går an å havne ut av.

Hun har nok dårlig samvittighet, det hjelper ikke å kritisere.

Gjest Susanne
Skrevet

og dere som nærmest sier hun er en dårlig mor, og har gått for langt; det der er unødig. Hun har aldri slått barna sine, og er ingen dårlig mor. Dette er nok episoder de aller fleste mødre kan havne i, men som og går an å havne ut av.

Hun har nok dårlig samvittighet, det hjelper ikke å kritisere.

Det trengs ikke slag og store overgrep til for å ødelegge barndommen til et barn. At barnet føler seg utrygt og ikke føler trygghet kan være mere enn nok. Jeg lurer på om enkelte av dere aldri har følt seg redde? Er det ikke like ille om et barn føler seg utrygt… Jeg synes ikke noe av det jeg har sagt i denne tråden er unødig. Mange leser på et forum og alt trenger ikke å være helt greit selv om bare ønsker det aller beste for barna sine.

At ts har dårlig samvittighet er jo bare grunn til å søke hjelp mener jeg. Det hjelper sikkert ikke på samvittigheten og ikke søke hjelp men fortsette slik som nå.

Ts er ingen dårlig mor:) Hun lurer på hva hun skal gjøre. Jeg synes det eneste riktige for henne er å søke hjelp. Noen venner av meg har vært lignede som TS, jeg mener ikke at de har vært dårlige foreldre på noen måte, men de trengte hjelp i en periode for å være de gode foreldrene de er! Jeg synes det er en stor forskjell. Jeg synes en er en veldig god mor når en søker hjelp selv. Det skal en god mor til for å se når hun ikke er rettferdig ovenfor barna og ikke strekker til. Jeg synes ts virker som en god mor fra ende til annen, men hun blir ofte sint og barna skvetter. Derfor mener jeg det beste for ts og barna er om ts søker hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...